آفتاب یزد – رضا بردستانی: رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی، حضور در انتخابات را یک وظیفه ملی خواند و گفت: حضور مردم در انتخابات این پیام را به کشورهای دنیا می‌دهد که در ایران آزادی است و انتخابات واقعی است. غلامعلی حدادعادل در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر این‌که «حضور در انتخابات یک […]

آفتاب یزد – رضا بردستانی: رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی، حضور در انتخابات را یک وظیفه ملی خواند و گفت: حضور مردم در انتخابات این پیام را به کشورهای دنیا می‌دهد که در ایران آزادی است و انتخابات واقعی است. غلامعلی حدادعادل در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر این‌که «حضور در انتخابات یک وظیفه ملی است»، گفت: اطمینان دارم مردم با همان شور و شوقی که در راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت کردند، در انتخابات نیز حضور پرشور خواهند داشت.
وی با بیان این‌که «حضور پرشور در انتخابات با انقلاب اسلامی ارتباط دارد»، افزود: همان طور که مردم حضور در جشن پیروزی انقلاب اسلامی را وظیفه خود دانستند، در انتخابات ۱۱ اسفند نیز پرشور و پرشکوه شرکت کرده و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان خبرگان را تعیین می‌کنند. حدادعادل، انتخابات را یک جشن ملی خواند و افزود: حضور مردم در انتخابات این پیام را به کشورهای دنیا می‌دهد که در ایران آزادی است و انتخابات واقعی است. همچنین اراده مردم در اداره کشور موثر است.

 ای کاش فقط یکبار، شورای نگهبان با ردصلاحیت‌ها آستانه‌ی تحمل «اصولگرایان» را اندازه می‌گرفت
اواخر مرداد سال جاری، محمدرضا شهبازی، مجری برنامه «پاتوق» شبکه افق، در یک ویدئوی اعتراضی نسبت به خبر بازگشت احتمالی محمدرضا گلزار و رضا رشیدپور به تلویزیون که در شبکه‌های اجتماعی به‌اصطلاح وایرال شده بود، در جایی می‌گوید: «مگر ما اُسکل نظام مقدسیم که من ۹ماه مسخره کنم، بخندم، هجو کنم، حمله کنم به مثلا یه نوع سبک زندگی، بعد کسی که عقد آریایی خونده رو شبی ۵۰۰ – ۴۰۰میلیون بهش بدین، بیاد برنامه اجرا کنه؟ ما رو گذاشتین حزب‌اللهی‌ها راضی بشن؟! نمی‌شود که هم من باشم، هم آن‌ها!»
این تنها یک بخش از واکنش نیروهایی با تفکر نزدیک به اصولگرایی است که تا متوجه می‌شوند رقیبی قدرتمندتر قرار است پا درون صحنه بگذارد اینچنین ادب و اخلاق را زیر پا می‌گذارند و اما در سطحی بالاتر، نوع مواجهه با انتخابات را می‌تواند در موضعگیری‌های «محمدرضا باهنر» و «غلامعلی حدادعادل» جست و جو کرد.
محمدرضا باهنر که طی ماه‌های اخیر بارها مصاحبه کرد و بارها از قول اصلاح‌طلبان ادعاهایی مطرح و باعث برانگیختن واکنش بخش مهمی از اصلاحاتی‌ها شد در جایی می‌گوید: «ببینید! اصلاح‌طلبان در سطح بالا به دو بخش تقسیم شده‌اند؛ بخشی از آن‌ها عملا دنبال تحریم انتخابات هستند؛ اسم این‌ها را می‌شود هنجارشکن یا هر چیز دیگری گذاشت. اما من اطلاع دارم که تعدادی دیگر از اصلاح‌طلبان مشهور کشور، باورشان این است که اگر بخواهند به قدرت برگردند، باید در انتخابات شرکت کنند. باید به «اصلاح‌طلبان خوش‌خیم» و سایر کسانی که حاضرند در چارچوب نظام کار کنند، میدان داد و از آن‌ها دعوت کرد. البته اگر برخی بخواهند قدرت را در خیابان‌ها و از طریق راهپیمایی و آتش‌زدن به‌دست بیاورند، مشخص است که با هسته سخت نظام روبه‌رو خواهند شد؛ این دیگر رقابت حزبی نیست بلکه رقابت با نظام است اما برای کسانی که حاضرند پای صندوق رای بیایند، باید تا حد امکان میدان را برایشان باز کرد.»
حدادعادل که در آستانه‌ی برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم از «وظیفه‌ی ملی» سخن به میان آورده، پیش‌تر گفته بود: «مجلس یازدهم انقلابی است و ما می‌خواهیم مجلس دوازدهم «انقلابی‌تر» باشد؛ برای تحقق این امر باید افراد باانگیزه، باایمان، باتجربه، خردمند و اهل تفکر برای شرکت در مجلس شورای اسلامی انتخاب شوند.»
حال با کنار هم قرار دادن گفته‌های «محمدرضا باهنر» و «غلامعلی حدادعادل» می‌توان به یک نتیجه‌ی ساده و صریح رسید و آن این که؛ «عمل به «وظیفه ملی» در «بستر ملی» ممکن است».

 مشارکت با «مشارکت، مشارکت» گفتن افزایش پیدا نمی‌کند!
همین چند روز قبل، جام ملت‌های آسیا در کشور قطر با قهرمانی میزبان به انتها رسید. کشورهایی چون ایران، کره جنوبی، ژاپن، عربستان و عراق یک پای فینال نبودند بلکه کشوری گمنام در عرصه‌ی فوتبال آسیا به نام «اردن» برگزارکننده‌ی بازی فینال در مقابل قطر بود.
تا اینجای ماجرا، بحث فقط فوتبالی است اما روندی که تیم ملی فوتبال ایران طی کرد را می‌توان با موضوع مشارکت و این که در نهایت مشارکت به چه میزان خواهد بود مقایسه کرد.
بسیاری از تحلیلگران پیش از بازی نیمه نهایی مابین ایران و قطر، به برتری همیشگی ایران در مواجهه با قطر اشاره کردند، به بازی زیبای ایران در مقابل ژاپن اشاره کردند، مهره به مهره بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران و قطر را تحلیل کردند و در نهایت به این نتیجه رسیدند که ایران می‌توان یک پای فینال و در نهایت قهرمان آسیا شود اما داور مسابقه که در سوت پایان بازی دمید؛ تیم برنده، قطر بود نه ایران!
بحث انتخابات مجلس و طرح اینگونه اظهار نظرات (حضور در انتخابات یک وظیفه ملی است) و طرح این ادعا که مشارکت در حال افزایشی شدن است هم دقیقاً شبیه حرف‌های تا پیش از بازی نیمه نهایی میان ایران و قطر است اما همه‌ی بازیگران عرصه‌ی سیاست داخلی به خوبی می‌دانند؛ «مشارکت با «مشارکت، مشارکت» گفتن افزایش پیدا نمی‌کند! »
اصلاً وقتی حدادعادل از «مجلسی انقلابی تر» می‌گوید و امثال محمدرضا باهنر از «اصلاح‌طلبان خوش خیم و بدخیم!» به خوبی مشخص است بستر برای فعالیت تمامی احزاب سیاسی فراهم نیست.
کوتاه سخن این که، ما نیز امیدواریم انتخاباتی پرشور، با مشارکت بالا، قوی، در صحت و سلامت و امنیت کامل برگزار شود اما هرچه به متن و حاشیه‌ی جامعه و افکار عمومی می‌نگریم، باید اقداماتی و یا برنامه‌ای قابل اعتماد برای رفع گرانی و تورم اندیشیده شود و پاسخگویی جای ناپاسخگویی را نیز بگیرد و…
حال این که برخی چگونه به این نتیجه رسیده‌اند که حتماً مشارکت در انتخابات یازدهم اسفند با مشارکتی قابل قبول برگزار خواهد شد حتما دلایلی وجود دارد و یا این که تا یازدهم اسفند صبوری پیشه کنیم و برای مشارکت بالاتر از قبل تلاش خواهیم کرد.