آفتاب یزد – یوسف خاکیان: ۱- خیلی برای آقای جبلی و عملکرد ایشان و سازمان متبوعش کاغذ سیاه کردیم، می‌گویم خیلی یعنی خیییییییلییییییی زیادها، نه از این خیلی‌های کم، خود بنده تا کنون نزدیک به صد گزارش انتقادی درباره عملکرد سازمان صداوسیما و ریاست و معاونت‌ها و مدیریت هایش نوشته ام، برای اینکه جناب جبلی […]

آفتاب یزد – یوسف خاکیان: ۱- خیلی برای آقای جبلی و عملکرد ایشان و سازمان متبوعش کاغذ سیاه کردیم، می‌گویم خیلی یعنی خیییییییلییییییی زیادها، نه از این خیلی‌های کم، خود بنده تا کنون نزدیک به صد گزارش انتقادی درباره عملکرد سازمان صداوسیما و ریاست و معاونت‌ها و مدیریت هایش نوشته ام، برای اینکه جناب جبلی از جیبشان پول خرج نکنند و روزنامه نخرند هم فایل پی دی اف این گزارش‌ها را از طریق دوستان خبرنگارم که در تلویزیون کار می‌کنند برای آقای جبلی ارسال کرده ام، اما در طول این همه مدت، تو بگو یک بار رویه تلویزیون در پخش برنامه هایش عوض شد؟ نشد، یعنی‌اش همان‌اش بود و کاسه همان کاسه. گفتیم: «اینقدر مختارنامه را پخش نکنید»، پخش کردند. گفتیم: «بابا بسه، بس که تلویزیون «طلسم شدگان» نشون داد، همه ملت طلسم شدن»، توجهی نشان ندادند و دوباره پخش کردند، زنگ زدیم روابط عمومی سازمان گفتیم: «آقا میشه خواهش کنیم این سریال‌های «آوای باران» و «پس از باران» و کلا هرچه سریال که باران اشک را از چشمان ما سرازیر می‌کنه رو نشون ندید، نصف مردم کور شدن از بس پای تماشای این مجموعه‌ها نشستن» اما باز هم نشان دادند، دیدیم اصلا محلمان نمی‌گذارند، گفتیم شاید این موضوع فقط شامل سریالهای وطنی است، یعنی قرار است فقط سریال‌های وطنی پخش شود نه خارجی، اما بعد دیدیم جبلی و رسانه ملی بسته‌اند روی سریال «جومونگ» و سیزن‌های جدیدش و مدام نشان می‌دهند و نشان می‌دهند و نشان می‌دهند، تماس گرفتیم، گفتیم: «ببخشید میشه دیگه «جومونگ» نشون ندید، این چشم ما آب سیاه درآورد بس که «جومونگ» دیدیم، الان تو ده بابامینا یه گروهی جمع کردن رفتن تو دل جنگل، صبح تا شب با هم شمشیر بازی می‌کنن، این سریاله بدآموزی داره ها، تو رو خدا دیگه نشون ندید، جان عزیزتون نشون ندید، دیوونه شدیم ما.» باز هم اهمیتی به درخواست‌های ما ندادند و باز هم «جومونگ» را نشان دادند. مدتها به همین رویه گذشت، هر چه ما زنجه موره می‌زدیم هیچ کس کَکَش هم نمی‌گزید، تا اینکه یک روز همین اواخر اتفاق جالبی رخ داد، اتفاقی که تمام معادلات ذهنی ما را به هم ریخت، عجله نکنید، عرض می‌کنم.


۲- بنده یواشکی و به دور از چشم مسئولان با استفاده از پروکسی تلگرام داشتم داخل این پلتفرم خارجی گشت می‌زدم که ناگهان در یکی از کانالهای داخلی کلیپ کوتاهی از پیمان جبلی روبرویم ظاهر شد، ذوق زده شدم و گفتم: «بَه به جناب آقای جبلی، تو آسمونا دنبال شما می‌گشتیم، تو تلگرام پیداتون کردیم.» نشستم پای تماشای آن کلیپ که در واقع بخشی از سخنان رئیس رسانه ملی که گویا همین اواخر بیان کرده بودند را نشان می‌داد. ایشان با اعتماد به نفسی بسیار بالا گفتند: «خیلیا به ما میگن چرا سریالهای «جومونگ» و «مختار» و «یوسف پیامبر» و… رو مدام پخش می‌کنید؟ عزیزان همین جا اعلام می‌کنم وقتی یه سریال خوبه، وقتی یه سریال مخاطب داره چرا پخشش نکنیم؟ پخشش می‌کنیم، باز هم پخش می‌کنیم، تا زمانی که این سریالا مخاطب داشته باشن و درخواست پخش مجدد داشته باشن، ما اونا رو پخش می‌کنیم.» بلافاصله دستانم را به آسمان بردم و شکر خدای متعال را به جای آوردم، اگر بگویم از ذوق نزدیک بود قالب تهی کنم سخن به گزافه نگفته ام، همان دم این فکر به ذهنم رسید که: «یه مدیر خیلی باید مردمی باشه تا بیاد بشینه با مردمش حرف بزنه و بگه من به خاطر شما حاضرم هزار بار دیگه «جومونگ» و «مختار» و «حضرت یوسف» رو نشون بدم، اصلا غصه نخورید تا من هستم این سریالا هم هستن، خیالتون راحت، تازه داریم رایزنی می‌کنیم که بتونیم این سه تا سریال با چند تا مجموعه دیگه رو تا ابد از تلویزیون پخش کنیم، از آدم فقط نام نیک به یادگار می‌مونه، این صندلیا به کسی وفا نکردن که، ما نبودیم یه سری تو صداوسیما بودن، الان اونا نیستن ما هستیم، فردا ما نیستیم یه سری دیگه هستن، باید کاری کنیم که موندگار باشه، واسه همین درصددیم که کاری کنیم که وقتی ما نبودیم باز هم «جومونگ» و «مختار» و «یوسف پیامبر» و… از تلویزیون پخش بشه، تمام این کارا رو هم فقط به خاطر شما مردم انجام می‌دیم، واسه اینکه شما از ما خواستید.»
۳- ما چه مردم نمک نشناسی هستیم، مسئولان به این خوبی داریم باز هم مدام نِق می‌زنیم، خب بندگان خدا راست می‌گویند که توقعمان بالا رفته است، یک نفر هم نیست بگوید: «خب بشینید تو خونه هاتون نون و پنیرتون رو بخورید دیگه، کنارش «جومونگ» هم ببینید، چه مرگتونه؟» واقعا که مسئولان ما خیلی برای آسایش ما کار می‌کنند، ماییم که قدر نمی‌دانیم، همین تلویزیون اینهمه سال است دارد برای ما سریال تکراری پخش می‌کند، به جای اینکه تشکر کنیم، فِرت و فِرت می‌گوییم چرا تکراری پخش می‌کنید؟ خب وقتی مردم با روابط عمومی سازمان صداوسیما تماس می‌گیرند و می‌گویند: «آقا جومونگ پخش کن» بنده خدا جبلی چه کند؟ اگر پخش کند یک عده بی‌معرفت مثل من می‌گویند: «چرا تکراری پخش کردی؟» اگر پخش نکند، آن مردمی که تقاضای پخش تکراری «جومونگ» را داشته اند، می‌گویند: «جبلی ما رو دوس نداره، واسمون «جومونگ» پخش نمی‌کنه، اینم شد رئیس؟ اینم شد صداوسیما؟ مملکته ما داریم؟» خوب که فکر می‌کنم می‌بینم واقعا حق با جناب جبلی است، خیلی وقت پیشتر از اینها باید می‌آمد و می‌گفت: «همینه که هست، «جومونگ» رو پخش می‌کنیم، «مختار نامه» رو هم همینطور، «یوسف پیامبر» رو هم نشون میدم، اصلا هرچی شما بگید من پخش می‌کنم. ولم کنین دیگه بابا، گناه نکردم که شدم رئیس صداوسیما.»
۴- از خودم خجالت می‌کشم که اینهمه در گزارش هایم به جناب جبلی توپیدم که چرا به حرف‌های ما گوش نمی‌دهید؟ چرا مدام سریال تکراری پخش می‌کنید؟ چرا سریال جدید تولید نمی‌کنید، حالا از نوشتن آن گزارش‌ها مثل… پشیمانم، کاش دستم می‌شکست و آن مطالب را نمی‌نوشتم، حالا فهمیدم، خوب هم فهمیدم که جبلی هم از خودمان است، بنده خدا خیلی اهل دل است، به مردم و خواسته‌های آنها اهمیت می‌دهد، فقط کافیست با شماره ۱۶۲ تماس بگیرید و نام هر سریالی که می‌خواهید ببینید را بگویید، به سرعت آن را روی آنتن می‌فرستند، می‌گویید نه؟ خود رئیس رسانه ملی بیان کرد که سریالهایی که مخاطب دارند را روی آنتن می‌فرستیم، خود من پس از پایان نگارش این گزارش می‌خواهم با روابط عمومی صداوسیما تماس بگیرم و بگویم سریال مورد نظرم را پخش کنند، اتفاقا سریال خوبی هم هست و خیلی از مردم ایران آن را دیده اند، کارگردانش هم کارگردان خیلی خوبی ست، منتهی نمی‌دانم چرا سالهاست دیگر هیچ اثر تصویری نساخته، (مدیونید اگر فکر کنید خدای نکرده قهر کرده یا دیگر نمی‌خواهد در چنین فضاهایی فیلم و سریال بسازد)، ناصر تقوایی را می‌گویم، کارگردانی که در برهه‌ای از دوران جوانی‌اش سریال «دایی جان ناپلئون» را ساخت، همان «دایی جان ناپلئون»ی که نویسنده‌اش ایرج پزشک زاد است، سریال قشنگی است، می‌ارزد که از تلویزیون پخش شود، اگر شما هم دوست دارید این سریال را ببینید، با روابط عمومی سازمان تماس بگیرید و درخواست پخش این سریال را بدهید، هیچکدام از سلبریتی‌های امروزی هم در این سریال نقش آفرینی نکرده اند، این مجموعه آنقدر قدیمی ست که اکثر قریب به اتفاق بازیگرانش دیگر در این دنیا نیستند، حداقل حسن پخش این سریال از تلویزیون این است که یادی از گذشتگان می‌شود و فاتحه‌ای هم برای روحشان می‌فرستیم، خیلی هم خوب، خیلی هم عالی. اینگونه شاید ناصر تقوایی هم مجاب شود که بیاید وسط گود فیلم‌سازی و سریال‌سازی و آثار جدیدی را به تصویر بکشد. به نظرم فکر خوبی ست، به این ترتیب مردمی هم که مدتهاست با رسانه ملی قهرند و به قولی ریزش پیدا کرده‌اند دوباره با تلویزیون آشتی می‌کنند و پای برنامه هایش می‌نشینند. آنوقت دیگر کسی ماهواره نگاه نمی‌کند و دیگر هیچکسی به رسانه ملی نمی‌گوید رسانه میلی. این اتفاق یک حسن دیگر هم دارد، اگر گفتید، نمی‌دانید؟ حسنش این است که برخی از مردم «آدمهایی مثل من» متوجه می‌شوند که سازمان صداوسیما یک ارگان مردمی ست و اولویتش مردم هستند نه حزب‌ها و جناح‌ها و سیاستمداران اینوری و آنوری. خدا کند که چنین اتفاقی بیفتد، ما که خوشبینیم، یعنی اظهاراتی که جناب جبلی بیان کردند ما را خوشبین کرده، فقط خدا کند به حق «ربنا»ی شجریان؛ آقای جبلی مثل برخی از مسئولان زیر حرفشان نزنند و تمام سریالهایی که مردم درخواست می‌دهند را روی آنتن بفرستند، نه فقط بعضی از آنها را. راستی گفتم «ربنا»ی شجریان، به یاد ماه مبارک رمضان افتادم، الان که وقتش نیست درخواست بدهیم، اما یادتان باشد مردم، چند وقت دیگر که ماه رمضان آمد با تلویزیون تماس بگیرید و درخواست پخش «ربنا»یِ استاد شجریان را بکنید، بی‌شک رمضان امسال یک ماه بسیار دل انگیز و خاطره ساز را از سر خواهیم گذراند، به قول معروف: «تا باد چنین بادا»