آفتاب یزد- نجمه حمزه نیا: تقریبا هشت درصد از بدن انسان را خون تشکیل می‌دهد که نیمی از آن از گلبول‌های قرمز خون تشکیل شده است. گلبول‌های قرمز خون حاوی رنگدانه‌های قرمزرنگی است که ما آن را با نام هموگلوبین می‌شناسیم. نقش هموگلوبین این است که به اکسیژن بچسبد و آن را به سلول‌های سراسر […]

آفتاب یزد- نجمه حمزه نیا: تقریبا هشت درصد از بدن انسان را خون تشکیل می‌دهد که نیمی از آن از گلبول‌های قرمز خون تشکیل شده است. گلبول‌های قرمز خون حاوی رنگدانه‌های قرمزرنگی است که ما آن را با نام هموگلوبین می‌شناسیم. نقش هموگلوبین این است که به اکسیژن بچسبد و آن را به سلول‌های سراسر بدن برساند. آنمی یا کم خونی در کودکان به این معنی است که مشکلی در عملکرد گلبول‌های قرمز خون یا هموگلوبین وجود دارد. این موضوع می‌تواند باعث شود که کودک شما رنگ پریده به نظر برسد و همیشه احساس خستگی یا ضعف کند و درنتیجه کیفیت زندگی وی کاهش یابد لذا با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در این باره با دکتر مهدی افشاری، متخصص کودکان و نوزادان و دکترفرشته کرباسیان، متخصص کودکان و نوزادان و دکترحمید شیخ الاسلامی، متخصص کودکان و نوزادان گفتگو کرده است.
دکتر افشاری در این باره می‌گوید: به طور کلی کم‌خونی به دو صورت در کودکان رخ می‌دهد که عبارتند از اینکه تعداد گلبول‌های قرمز خون فرد کمتر از حد طبیعی باشد و دیگر اینکه میزان هموگلوبین در گلبول‌های قرمز بسیار کم باشد.
وی اظهار کرد: به طور کلی هموگلوبین، پروتئینی در گلبول‌های قرمز خون است که اکسیژن را در سراسر بدن حمل کرده و دی اکسید کربن را حذف می‌کند بنابراین سطوح پایین هموگلوبین در بدن به این معنا می‌تواند باشد که اکسیژن بسیار کم است یا دی اکسید کربن بیش از حد در بدن وجود دارد. کم خونی در کودکان و بزرگسالان می‌تواند اتفاق بیفتد.
این متخصص کودکان ونوزادان اظهار کرد: در بسیاری از موارد کم خونی در کودکان می‌تواند هیچ علائمی نداشته باشد. بنابراین اصلا ممکن است والدین کودک ندانند که فرزند آنها به کم‌خونی مبتلا است.
وی ادامه داد: کودکانی که علائم کم خونی دارند، معمولا نشانه‌های مختلفی را از خود نشان می‌‎دهند که عبارتند از رنگ پریدگی، بد خلقی، احساس سرگیجه، ضربان قلب سریع، پوست یا چشم به رنگ زرد و ادرار تیره.
دکتر افشاری متذکر شد: وقتی کم خونی در کودک شدت یابد، ممکن است کودکی که قبلا بسیار فعال و پرتحرک بوده، به سرعت دچار خستگی شده و احساس ضعف کند.
این متخصص کودکان ونوزادان مطرح کرد: کم خونی یا آنمی انواع مختلفی دارد که مهمترین آنها عبارتند از کم‌خونی ناشی از فقر آهن، کم خونی میکروسیتیک، کم خونی ماکروسیتیک، کم خونی همولیتیک، کم خونی داسی شکل، تالاسمی و کم‌خونی آپلاستیک.
وی تصریح کرد که کم خونی ناشی از فقر آهن در کودکان چه در اطفال و چه در بزرگسالان (به ویژه خانم‌ها) بسیار شیوع دارد.

> کم خونی در کودکان به دلایل مختلفی می‌تواند باشد
دکتر افشاری توضیح داد: کم خونی در کودکان به دلایل مختلفی می‌تواند باشد که عبارتند از گلبول‌های قرمز به اندازه کافی تولید نمی‌شوند، تعداد زیادی از گلبول‌های قرمز از بین می‌روند، تعداد زیادی گلبول قرمز خون بر اثر خونریزی از بین می‌رود.
این متخصص کودکان ونوزادان ادامه داد: دلایل مختلفی وجود دارد که به واسطه آنها بدن ممکن است گلبول‌های قرمز را به مقدار کافی تولید نکند. اما اغلب به این دلیل است که فرد آهن کافی از رژیم غذایی خود دریافت نمی‌کند. آهن یک ماده معدنی است که در بسیاری از مواد غذایی مثل گوشت قرمز، مرغ، ماهی، حبوبات و سبزیجات سبز تیره به وفور یافت می‌شود.
وی افزود: بدون آهن بدن نمی‌تواند هموگلوبین به مقدار کافی تولید نماید. همچنین اگر مغز استخوان به درستی کار نکند، ممکن است منجر به کم‌خونی شود. به دلیل عفونت یا بیماری‌هایی همچون بیماری‌های کلیوی نیز مشکل کم خونی ممکن است رخ دهد. همچنین بعضی از داروها مثل داروهایی که در درمان سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توانند باعث شوند تا مغز استخوان به مقدار کافی گلبول‌های قرمز را تولید نکند.
دکتر افشاری اشاره کرد: اگر عمر گلبول قرمز به هر دلیلی کوتاه شود، مغز استخوان ممکن است نتواند با افزایش تقاضا برای گلبول‌های جدید مقابله نماید.
این متخصص کودکان ونوزادان اضافه کرد: یکی از دلایل بروز کم خونی در کودکان و از بین رفتن گلبول‌های قرمز این است که شکل آنها تغییر می‌کند. گلبول‌های قرمز باید گرد و مانند دیسک صاف باشند. اما اگر تغییر شکل دهند راحت‌تر می‌توانند دچار تخریب شوند. در بعضی موارد نیز سیستم ایمنی بدن می‌تواند گلبول‌های قرمز خون را از بین ببرد و برخی داروها، عفونت‌ها و بیماری‌ها نیز ممکن است باعث کم خونی شوند
وی تشریح کرد: وقتی بر اثر جراحت دچار خونریزی می‌شوید یا مثلا خونریزی بینی دارید، مغز استخوان خون بیشتری می‌سازد تا دچار کم‌خونی نشوید. اما اگر به عنوان مثال شما در یک تصادف دچار خونریزی شدید شوید، ممکن است مغز استخوان نتواند به اندازه کافی گلبول قرمز را ساخته و جایگزین نماید بنابراین از دست دادن مقدار زیادی خون در مدت طولانی نیز می‌تواند از دلایل کم خونی در کودکان و بزرگسالان باشد.
دکتر افشاری افزود: ممکن است فرد بر اثر از دست دادن خون، آهن بیشتری نسبت به آهنی که در طول وعده‌های غذایی وارد بدن شده از دست بدهد. بدون آهن کافی در بدن، مغز استخوان نمی‌تواند گلبول‌های قرمز خون را به مقدار کافی تولید نماید. این مشکل به ویژه در دخترانی رخ می‌دهد که در طول دوره قاعدگی خونریزی زیادی داشته و در رژیم غذایی خود نیز به مقدار کافی از آهن استفاده نمی‌کنند. در افرادی که دچار بیماری التهابی روده هستند نیز ممکن است این مشکل دیده شود.
این متخصص کودکان ونوزادان متذکر شد که برای اینکه از وجود کم خونی در کودکان مطمئن شوید، پزشک برای فرزند شما آزمایش خون می‌نویسد تا بتواند بررسی‌های بیشتری جهت اطمینان بیشتر به عمل آورد. برای آزمایش کم‌خونی فرد باید ناشتا باشد.
وی اذعان داشت: در نمونه خونی که از کودک گرفته می‌شود، مقدار گلبول‌های قرمز و هموگلوبین اندازه‌گیری می‌شوند. همچنین اندازه و شکل سلول‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد لذا باید به موارد مختلفی دقت کرد که عبارتند از RBC مقدار گلبول‌های قرمز خون را نشان می‌دهد، WBC نشانگر گلبول‌های سفید خون است، میزان هماتوکریت و میزان استاندارد پلاکت‌ها و در نهایت آزمایش را باید به پزشک نشان دهید تا بتواند کم خونی در کودکان را شناسایی و درمان نماید.
دکتر افشاری گفت: درمان کم خونی در کودکان به طور مستقیم به علت بروز آن بستگی دارد. در کودکان شایع‌ترین علت کم خونی کمبود ماده معدنی آهن در رژیم غذایی است. بعضی از کودکان ممکن است برای کمک به ساخت بیشتر گلبول‌های قرمز در خون نیاز به مصرف مکمل آهن داشته باشند.
این متخصص کودکان ونوزادان خاطرنشان کرد: کم خونی ناشی از عفونت زمانی درمان می‌شود که عفونت از بین برود. همان‌طور گه گفتیم برخی دیگر از انواع کم‌خونی نیز وجود دارند که هر یک با در نظر گرفتن عامل زیر نظر متخصص باید درمان شوند.
وی بیان کرد: کودک یا بزرگسالی که کم خونی شدید دارد ممکن است نیاز به تزریق خون داشته باشد. تزریق خون سریع‌ترین راه برای رساندن خون و اکسیژن به سلول‌های بدن است. میلیون‌ها کودک و بزرگسال در جهان هر سال با تزریق خون و رهایی از مشکل کم خونی از دام مرگ بیرون کشیده می‌شوند.
دکتر افشاری افزود: در مواردی که کم خونی در کودکان بسیار خفیف است، می‌توان با تغییر در رژیم غذایی به بهبود کم خونی کمک کرد. به این منظور برخی مواد غذایی را در رژیم غذایی فرزند خویش باید بیشتر جای دهید که شامل گوشت قرمز، غذاهای دریایی، تخم مرغ، غلات غنی شده با آهن، حبوباتی همچون عدس و لوبیا و سبزیجات سبز تیره است.
این متخصص کودکان ونوزادان گفت: آنچه می‌تواند جذب آهن را در بدن فرزند شما افزایش دهد، ویتامین C است. پس منابع آهن را در کنار منابع غنی از ویتامین سی به وی بدهید. مرکبات، انواع توت، بروکلی، پاپایا و گوجه فرنگی منابعی غنی از ویتامین ث به شمار می‌آیند.

>مهمترین بخش مراقبت از کودک، غربالگری برای کم خونی است
در ادامه نیز دکتر کرباسیان در اینباره خاطرنشان کرد: کم خونی در کودکان یک وضعیت شایع در جهان است. زمانی که در خون تعداد کافی از گلبول قرمز یا هموگلوبین نباشد فرد دچار کم خونی می‌شود. هموگلوبین نوعی پروتئین در گلبول‌های قرمز است که به سبب وجود آن، گلبول قرمز می‌تواند اکسیژن را به بقیه سلول‌های بدن برساند.
وی اظهار کرد: کم خونی سه علت اصلی دارد که عبارتند از اینکه کمبود گلبول قرمز ناشی از خونریزی، ناتوانی بدن در تولید گلبول قرمز کافی و مشکل پزشکی در بدن که باعث از بین رفتن گلبول‌های قرمز می‌شود.
این متخصص کودکان ونوزادان عنوان کرد: مهمترین بخش مراقبت از کودک، غربالگری برای کم خونی است. بسیاری از مشکلات کم خونی در کودک در صورت شناسایی در مراحل اولیه قابل پیشگیری یا درمان است.
وی مطرح کرد: کم خونی با یک آزمایش خون ساده قابل شناسایی است، که شامل کم‌خونی و فقر آهن می‌شود. اما اگر هموگلوبین خون کم باشد؛ باید آزمایش‌های بیشتری برای تشخیص نوع و علت کم خونی انجام شود. اگرنشانه‌های کم خونی در کودک مشاهده شود باید سریعا آزمایش‌های مربوط به تشخیص کم خونی انجام شود.
دکتر کرباسیان اظهار کرد: بسیاری از کودکان که دچار کم خونی هستند نشانه‌ای از خود بروز نمی‌دهند به همین علت؛ لازم است که کودکان به صورت روتین آزمایش خون بدهند.
این متخصص کودکان ونوزادان افزود: بعضی از علائم کم خونی عبارتند از ضعف عمومی، سرگیجه، خشکی دهان، پوست رنگ پریده، کج‌خلقی و زودرنجی، رنگ پوست زرد، تنفس سریع و ضربان قلب بالا است.
وی مطرح کرد: تشخیص کم خونی از طریق آزمایش خون صورت می‌گیرد. آزمایش خون توسط سرنگ انجام می‌شود که ممکن است برای کودک مقداری دردآور باشد و یا بعد از گرفتن خون مقداری تورم و کبودی داشته باشد. اما احتمال انتقال آلودگی توسط سرنگ استریل نزدیک به صفر است پس نگران نباشید.
دکتر کرباسیان اظهار کرد: اکثر انواع کم خونی با آزمایش‌های مختلفی قابل شناسایی هستند به طور مثال هموگلوبین و هماتوکریت، معمولا اولین تست برای تشخیص کم خونی در کودک است که تعداد گلبول‌های قرمز و اکسیژن خون را اندازه می‌گیرد.
این متخصص کودکان و نوزادان افزود: اگر آزمایش قبلی نرمال نبود برای دریافت اطلاعات تکمیلی در مورد سلول‌های خونی افراد آزمایش سی بی‌سی را انجام می‌دهند. تا تعداد گلبول‌های قرمز را تشخیص دهند
وی گفت:مشاهده خون روی لام زیر میکروسکوپ(PBC) برای بررسی سلول‌های خون با هدف یافتن علت کم خونی در کودک صورت می‌گیرد.
دکتر کرباسیان افزود: آزمایش شمارش رتیک به اندازه‌گیری تعداد گلبول‌های قرمز جدید ساخته شده در خون می‌پردازد.زیرا که کم بودن تعداد گلبول قرمز موجب کم خونی می‌شود. کم خونی در کودک گاهی ناشی از، از بین رفتن بیش از حد گلبول‌های قرمز است. که در این آزمایش با بالا رفتن تعداد رتیک‌های خون مشخص می‌شود.
این متخصص کودکان و نوزادان عنوان کرد: کم خونی در کودک با توجه به اندازه گلبول‌های قرمز طبقه‌بندی می‌شود. کم خونی میکروسیتیک یعنی گلبولهای قرمز کوچکتر از اندازه طبیعی هستند و علت اصلی این کم خونی فقر آهن است. وی ادامه داد: در کم خونی نوروسیتیک نیز اندازه گلبول‌های قرمز نرمال است و برای دریافتن علت کم خونی باید آزمایش‌های دیگری انجام شود.
دکتر کرباسیان افزود: در مورد کم خونی ماکروسیتیک باید گفت که گلبول‌های قرمز بزرگتر از حد معمول هستند. البته این نوع کم خونی بسیار نادر است و علت آن معمولاً فقر ویتامین ب ۱۲ می‌باشد.
این متخصص کودکان و نوزادان توضیح داد: درمان کم خونی در کودک بستگی به نوع و علت کم خونی دارد. گاهی تغییر در رژیم غذایی برای درمان کم خونی کافی است. برای مثال اضافه کردن سبزیجات حاوی آهن، خوردن پروتئین‌های مختلف و مواد غذایی که حاوی ویتامین‌های خانواده ب هستند. اما در مواردی نیاز به تزریق خون و یا درمان‌های بلند مدت دارویی است.
وی اضافه کرد: پزشکان برای درمان فقر آهن معمولا از مکمل‌های آهن استفاده می‌کنند. این مکمل‌ها به صورت شربت و یا قرص در بازه زمانی حداقل سه ماه استفاده می‌شود.
دکتر کرباسیان اشاره کرد: والدین باید توجه کنند که باید برای ایجاد امکان جذب بهتر مکمل آهن از مصرف آنتی اسیدها، شیر و لبنیات یا چای جلوگیری شود زیرا که موجب جلوگیری از جذب آهن در کودک شما می‌شود. مکمل آهن قبل از غذا مصرف شود مگر اینکه در کودک ایجاد دل درد کند و در صورتی که کم خونی بسیار شدید باشد ممکن است کودک مجبور به دریافت خون داخل وریدی شود.
این متخصص کودکان و نوزادان توصیه کرد: آنچه والدین مبتلا به کودک مبتلا به کم خونی باید انجام دهند این است که اطمینان حاصل کنند که کودک مکمل آهن را درست طبق دستور پزشک مصرف می‌کند. (زمان و تعداد وعده ها) و در رژیم غذایی از منابع غنی آهن مانند غلات غنی شده با آهن، گوشت قرمز بدون چربی، ماکیان (مرغ و بوقلمون و بلدرچین و…)، ماهی، توفو، زرده تخم‌مرغ، حبوبات(عدس و لوبیا)، کشمش و سبزیجات(اسفناج و کلم بروکلی) استفاده کنید.
وی اظهار کرد: در صورت ابتلای کودک زیر یک سال به فقر آهن از دادن شیر گاو به او خودداری کنید. در کودکان بالای یک سال مصرف شیر را محدود و کمتر از دو لیوان در روز کنید زیرا که مصرف بیش از این مقدار در کودک ایجاد سیری می‌کند و مانع از جذب منابع غذایی غنی از آهن در وعده‌های روزانه کودک می‌شود.
دکتر کرباسیان گفت: نوزاد تازه متولد شده از بدو تولد مقادیری آهن ذخیره شده را در بدنش دارد اما برای بعد از شش ماهگی ذخایر آهن به حداقل میزان ممکن می‌رسد لذا برای رشد سریع کودک، منابع بیشتری از آهن نیاز است.

>آنمی در کودکان و نوزادان انواع مختلفی دارد
در ادامه نیز دکتر شیخ الاسلامی در این باره ابراز داشت: گلبول‌های قرمز با استفاده از پروتئینی به نام «هموگلوبین»، اکسیژن را در سراسر بدن حمل می‌کنند. اگر تعداد این سلول‌ها یا مقدار این پروتئین کافی نباشد، کم خونی در کودکان و نوزادان ایجاد می‌شود.
وی بیان کرد در بعضی موارد، کم خونی یا آنمی موقتی است و از کمبود مواد مغذی یا خونریزی ناشی می‌شود. اما گاهی اوقات، ارثی یا نتیجه یک بیماری مزمن است، از جمله اختلالات ژنتیکی، مشکلات خودایمنی و سرطان است.
این متخصص کودکان و نوزادان مطرح کرد: بیشتر کم خونی‌ها را می‌توان خفیف در نظر گرفت و به راحتی درمان کرد، اما انواع خاصی از آن‌ها‌ ممکن است شدید، مزمن یا حتی تهدید‌کننده حیات
باشند.
وی عنوان کرد که انواع مختلفی از کم خونی وجود دارد که فرزند شما ممکن است به یکی از آن‌ها مبتلا باشد که عبارتند از کم خونی ناشی از فقر آهن، کم خونی مگالوبلاستیک، کم خونی همولیتیک، کم خونی سلول داسی شکل، کم خونی آپلاستیک، تالاسمی و کم خونی دیاموند-بلک فان.
دکتر شیخ الاسلامی مطرح کرد: کم خونی ناشی از فقر آهن، شایع‌ترین نوع آنمی است و زمانی رخ می‌دهد که در خون کودک آهن کافی وجود نداشته باشد. وجود آهن برای تشکیل هموگلوبین ضروری است.
این متخصص کودکان و نوزادان گفت: در کم خونی مگالوبلاستیک، گلبول‌های قرمز به دلیل کمبود فولات (ویتامین B9) یا ویتامین B12 بیش از حد بزرگ می‌شوند. یکی از انواع کم خونی مگالوبلاستیک، کم خونی پرنیشیوز است که به دلیل سوء جذب ویتامین B12 ایجاد می‌شود. این ویتامین در ساخت گلبول‌های قرمز نقش دارد.
وی تصریح کرد: کم خونی همولیتیک نیز بدین صورت است که گلبول‌های قرمز خون سریع‌تر از حد طبیعی از بین می‌روند. آنمی همولیتیک دلایل مختلفی دارد مانند عفونت‌های جدی یا مصرف بعضی داروها.
دکتر شیخ الاسلامی خاطرنشان کرد: کم خونی سلول داسی شکل، یک نوع آنمی ارثی است که با گلبول‌های قرمز غیرطبیعی مشخص می‌شود و در کم خونی آپلاستیک هم مغز استخوان کودک به اندازه کافی گلبول قرمز جدید نمی‌سازد. این متخصص کودکان و نوزادان توضیح داد: تالاسمی، گروهی از اختلالات خونی ارثی هستند که باعث می‌شوند مغز استخوان کودک هموگلوبین غیرطبیعی بسازد. علائم به نوع و شدت بیماری بستگی دارد، اما ممکن است به تولید ناکافی گلبول قرمز یا هموگلوبین منجر شود.
وی تصریح کرد: کم خونی دیاموند- بلک فان، یک بیماری ارثی است که بر مغز استخوان تاثیر می‌گذارد. در مغز استخوان سلول‌های بنیادی وجود دارد که می‌توانند به گلبول قرمز تبدیل شوند.دکتر شیخ الاسلامی متذکر شد: آنمی در کودکان و نوزادان انواع مختلفی دارد. بعضی از آنمی‌ها به علت کمبود مواد مغذی به وجود می‌آیند و بعضی دیگر ارثی هستند.این متخصص کودکان و نوزادان گفت: هر کودک می‌تواند علائم کم خونی را به شکل متفاوتی تجربه کند. از سوی دیگر، در صورت خفیف بودن آنمی ممکن است کودک هیچ علامتی نداشته باشد. وی ادامه داد: شایع‌ترین علائم کم خونی در کودکان و نوزادان عبارتند از رنگ‌پریدگی پوست، لب‌ها، دست‌ها یا زیر پلک‌ها، کمبود انرژی یا خستگی، سرد بودن دست‌ها و پاها، زخم یا تورم زبان، زرد شدن پوست، چشم و دهان، بزرگ شدن طحال یا کبد، تاخیر در رشد، اختلال در بهبود زخم‌ها است.
دکتر شیخ الاسلامی افزود: کودک مبتلا به آنمی شدید ممکن است علائم دیگری را هم تجربه کند که شامل سرگیجه، سردرد، مشکلات ریتم قلب (مانند ضربان قلب سریع)، تنگی نفس وتورم دست‌ها
و پاها.
این متخصص کودکان و نوزادان متذکر شد: بعضی از علائم آنمی ممکن است شبیه علائم سایر مشکلات پزشکی یا سایر اختلالات خونی باشند. به همین دلیل، برای تشخیص دقیق‌تر باید به دکتر متخصص مراجعه کنید
وی هشدار داد: عوارض کم خونی به عامل ایجادکننده آن بستگی دارد. بعضی از انواع آنمی به سرعت درمان می‌شوند و عوارض کمی دارند، اما گروهی از آن‌ها ممکن است به عوارض مکرر و جدی منجر شوند، از جمله تاخیر در رشد، درد و تورم مفاصل و نارسایی مغز استخوان.
دکتر شیخ الاسلامی بیان کرد: علت آنمی تا حد زیادی به نوع آن بستگی دارد؛ اما به طور کلی، عواملی که باعث کم خونی در کودکان می‌شود شامل از دست دادن گلبول‌های قرمز،ناتوانی بدن در ساخت گلبول‌ قرمز و تخریب گلبول‌های قرمز است.
این متخصص کودکان و نوزادان ادامه داد: کاهش تعداد گلبول‌های قرمز یا کاهش سطح هموگلوبین ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد که عبارتند از نقایص ارثی گلبول قرمز، عفونت، ابتلا به بعضی از بیماری‌ها، استفاده از داروهای خاص، کمبود بعضی از ویتامین‌ها یا مواد معدنی در رژیم غذایی (مثل آهن، فولات و ویتامین B12).
وی مطرح کرد: برخی عوامل خطر ابتلا به کم خونی را در نوزادان و کودکان افزایش می‌دهند که عبارتند از نارس بودن یا کم وزن بودن در زمان تولد،زندگی در فقر، زیاده‌روی در مصرف شیر، جراحی یا از دست دادن خون به دلیل تصادف یا سایر حوادث، ابتلا به بیماری‌های مزمن و طولانی‌مدت (مانند عفونت، بیماری کلیوی یا بیماری کبدی)، سابقه خانوادگی یک نوع آنمی ارثی (مانند کم خونی سلول داسی شکل).
دکتر شیخ الاسلامی توضیح داد: در کودکان و نوزادان، اکثر کم خونی‌ها با آزمایش خون تشخیص داده می‌شوند. این آزمایش‌ها موارد مختلفی را دربرمی‌گیرند که عبارتند از هموگلوبین و هماتوکریت، شمارش کامل خون، میزان آهن و فریتین و بررسی اسمیر خون محیطی.
این متخصص کودکان و نوزادان متذکر شد: بسته به نتیجه آزمایش خون، ممکن است پزشک تست‌های تشخیصی دیگری مثل آسپیراسیون مغز استخوان، بیوپسی (نمونه‌برداری) یا هر دو را توصیه کند.
وی عنوان کرد: در واقع درمان کم خونی در نوزادان و کودکان به علت، نوع و شدت آن بستگی دارد. درمان ممکن است شامل یکی یا بعضی از موارد که عبارتند از استفاده از مکمل‌های حاوی ویتامین و مواد معدنی، تغییر رژیم غذایی، دارو درمانی برای جلوگیری از تخریب گلبول‌های قرمز یا کمک به مغز استخوان برای ساخت گلبول‌های قرمز، قطع مصرف داروهایی که باعث آنمی شده‌اند، درمان اختلالات زمینه‌ای، جراحی برای برداشتن طحال (در صورت ابتلا به کم خونی همولیتیک)، در صورت لزوم، تزریق خون (برای جایگزین کردن خون از دست رفته)، استفاده از آنتی‌بیوتیک (در صورتی که عفونت علت آنمی باشد) و پیوند سلول‌های بنیادی (برای درمان نارسایی مغز استخوان، مانند آنمی آپلاستیک) باشد.
دکتر شیخ الاسلامی اذعان داشت: بعضی از انواع آنمی ارثی هستند و نمی‌توان از آن‌ها پیشگیری کرد. اما می‌توان با اصلاح رژیم غذایی احتمال ابتلا به کم خونی در کودکان ناشی از فقر آهن (شکل رایج آنمی) را
کاهش داد.
این متخصص کودکان و نوزادان توصیه کرد: والدین باید برای پیشگیری از فقر آهن در نوزادان و کودکان اقدامات مختلفی را انجام دهند که عبارتند از اینکه در صورت امکان، کودک را با شیر خودتان تغذیه کنید. نوزادان می‌توانند از شیر مادر آهن کافی دریافت کنند و یا از شیر خشک غنی شده با آهن استفاده کنید. اگر فرزند شما شیر خشک مصرف می‌کند، شیر خشک‌های غنی شده را انتخاب کنید. وی ادامه داد: در مورد مصرف مکمل آهن با پزشک مشورت کنید. اکثر کودکان باید از ۶ ماهگی مکمل دریافت کنند، اما سن شروع این کار ممکن است با توجه به شرایط کودک متفاوت باشد و به کودک غذاهای غنی از آهن بدهید. با شروع تغذیه تکمیلی، با توجه به سن کودک به سراغ غذاهای غنی از آهن بروید، مثل: گوشت قرمز، مرغ، ماهی و حبوبات.دکتر
شیخ الاسلامی توصیه کرد: از غذاهای غنی از ویتامین C برای تغذیه کودک استفاده کنید. مرکبات، توت‌‎فرنگی، فلفل دلمه‌ای، گوجه‌فرنگی و سبزیجات سبز تیره به جذب آهن در روده کمک می‌کنند.این متخصص کودکان و نوزادان در پایان گفت: جهت پیشگیری از فقر آهن در نوزادان و کودکان در مصرف شیر زیاده‌روی نکنید. بین سنین یک تا پنج سالگی، به فرزندتان اجازه ندهید در طول روز بیشتر از ۷۱۰ میلی‌لیتر شیر
بنوشد.