آفتاب یزد ـ رضا بردستانی – خبرنگار بین الملل: یک استاد تاریخ و روابط بین‌الملل دانشگاه با اشاره به چرخش افکار عمومی جهانی به نفع غزه و حماس، نقش رسانه‌های بین‌المللی را بسیار حساس دانست و تأکید کرد: آن چه در این سی و یک روز رخ داده، تماماً به نفع حماس و غزه بوده […]

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی – خبرنگار بین الملل: یک استاد تاریخ و روابط بین‌الملل دانشگاه با اشاره به چرخش افکار عمومی جهانی به نفع غزه و حماس، نقش رسانه‌های بین‌المللی را بسیار حساس دانست و تأکید کرد: آن چه در این سی و یک روز رخ داده، تماماً به نفع حماس و غزه بوده و اسرائیل در یک فضای غمبار و شکست خورده به دنبال برون رفتی آبرومندانه از جنگ با نیروهای حماس است که اگر شرایط به همین منوال ادامه پیدا کند بعید به نظر می‌رسد تل آویو به هیچ دستاوردی برسد!
علی بیگدلی افزود: این که می‌بینیم اسرائیل با هر گونه اعلام آتش بسی مخالفت می‌کند بدین دلیل است که با پایان جنگ غزه، نتانیاهو از قدرت خلع، دادگاهی و زندانی خواهد شد. بیگدلی تأکید کرد: این مسئله آن قدر سریع اتفاق خواهد افتاد که شاید به یک ساعت نیز نرسد!
این تحلیلگر مسائل اروپا اظهار داشت: عدم توازن قوا در جنگ حماس علیه اسرائیل، نگاه و نظر جامعه ی جهانی را به سمت حمایت از مردمان مظلوم غزه سوق داده که در فلاکت بار‌ترین شرایط و زیر آتش بمباران‌های وحشیانه ی نیروهای اسرائیلی همچنان در حال مقاومت هستند. کشتار ۱۲ هزار نفری و حمله به بیمارستان‌ها و اردوگاه‌ها خشم جامعه ی جهانی را برانگیخته و همین مسئله باعث شده تا نتانیاهو همچنان اصرار بر ادامه ی حملات به غزه داشته باشد زیرا او بهتر از همه می‌داند پایان جنگ به منزله ی پایان حیات سیاسی او است و این مسئله برای نتانیاهو جز وحشت پیام دیگری ندارد.
بیگدلی با اشاره به این موضوع که: حتی راست‌های بسیار افراطی هم که توسط خود نتانیاهو
بر سر کار آورده شده‌اند حالا در مقام منتقدان او سخن می‌گویند خاطرنشان کرد: سفر بلینکن
به چند کشور از جمله اسرائیل، عراق و ترکیه چندان باب طبع نتانیاهو قرار نگرفت زیرا به خوبی می‌داند نظر مقامات کاخ سفید نیز در باره عملکرد نخست وزیر اسرائیل چندان مطلوب نیست!

>نه محاصره اسرائيل و نه سلطه حماس؛
پنج اصل پیشنهادی رئیس کمیسیون اروپا برای غزه پس از جنگ
بر اساس خبری که یورونیوز فارسی آن را منتشر کرده است؛ اورزولا فن درلاین برای آینده نوار غزه پس از پایان جنگ حماس و اسرائیل پنج اصل را بر پایه راه حل تشکیل دو کشور پیشنهاد کرد. این اصول که بر مبنای راه حل دوکشوری است، شامل پایان سلطه حماس بر این منطقه پر جمعیت و رفع محاصره شدید این منطقه است که از سال ۲۰۰۷ از سوی اسرائیل و مصر تحمیل شده است. ایالات متحده و اتحادیه اروپا حماس را به عنوان گروه تروریستی می‌شناسند و هیچ ارتباط رسمی با این گروه شبه نظامی ندارند.
اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا روز دوشنبه ۶ نوامبر در جریان همایش سفرای اتحادیه اروپا در بروکسل، پایتخت بلژیک گفت: «حماس همزمان با فروپاشی اقتصاد در نوار غزه به ساخت زرادخانه خود ادامه می‌‌دهد. در نتیجه این گروه دقیقا مخالف خواست ما است. ۷۰ درصد از جوانان غزه بی‌کارند و این تنها می‌تواند منجربه افراط‌گرایی شود. کشور فلسطینی در آینده از هر لحاظ، ازجمله از نقطه نظر اقتصادی باید با دوام باشد.»
پنج اصل پیشنهادی خانم فن درلاین عبارتند از:
۱. هیچ پناهگاه امنی برای تروریست‌ها وجود ندارد.
۲. هیچ دولتی به رهبری حماس وجود ندارد.

۳. حضور امنیتی طولانی مدت اسرائيل وجود ندارد.
۴. کوچ اجباری فلسطینیان وجود ندارد.
۵. هیچ محاصره پایداری وجود ندارد.
او افزود: «اگرچه به دلیل تداوم جنگ این اصول ممکن است جاه‌طلبانه به نظر برسد، اما ما نباید از هیچ تلاشی برای زنده ‌نگه ‌داشتن امید فروگذار کنیم تا بتوانیم به راه حلی پایدار مبتنی بر دوکشور دست یابیم که این دو ملت در کنار هم در صلح و امنیت زندگی کنند.» اظهارات خانم فن درلاین درحالی بیان می‌شود که درگیری‌ها در منطقه تشدید شده است.

اتحادیه اروپا با اتخاذ موضع مشترکی از حق اسرائیل برای دفاع از خود «مطابق باقوانین بین‌المللی» حمایت کرد و خواستار بازگشایی «مسیر‌های بشردوستانه» و همچنین «توقف‌های بشردوستانه» برای ارسال کمک‌های ضروری از جمله آب، غذا و سوخت برای ساکنان غزه شد. اگرچه واشنگتن نیز همین درخواست را تکرار کرده است، اما این موضوع در عمل هیچ تغییری به وجود نیاورده و با بالارفتن تعداد تلفات، پوچ می‌نماید.
رئیس کمیسیون اروپا افزود: «وضعیت انسانی وخیم و تلفات و زجر غیرنظامیان فلسطینی تاسف‌بار است. از دیدن تصاویر کودکان کوچکی که از زیر آوار بیرون کشیده می‌شوند، خون به جگر می‌شویم. اگرچه اسرائیل حق دارد با حماس بجنگد، اما این همچنین بسیار ضروری است که از تلفات و هدف قرار دادن غیرنظامیان اجتناب شود. زیرا جان هر انسانی چه اسرائيلی و چه فلسطینی اهمیت دارد.» اورزولا فن درلاین از اختصاص ۲۵ میلیون یورو کمک بشردوستانه به غزه خبر داد. این کمک مبلغ ک

ل کمک‌های بشردوستانه اتحادیه اروپا به غزه در سال جاری را به ۱۰۰ میلیون یورو می‌رساند.

او همچنین گفت که تیمش در حال کار بر روی مسیر دریایی از قبرس است تا بتواند به عنوان جایگزینی برای گذرگاه رفح در جهت ارسال کمک‌های بشر دوستانه و ضروری به نوار غزه عمل کند. این سخنان حاکی از لحن جدید خانم فن درلاین است. او در روزهای نخست درگیری به دلیل لحن به شدت جانبدارانه و حمایتش از اسرائيل مورد انتقاد قرار گرفته بود.

>تغییر لحن یا تغییر تاکتیک؟!فضای بین‌المللی بر علیه اسرائیل و به نفع غزه و حماس
علی بیگدلی در واکنش به پیشنهاد پنج ماده‌ای اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا که در آن به وضوح شاهد تغییر لحن یک مقام رسمی اتحادیه اروپا هستیم به آفتاب یزد گفت: فضای فعلی با فضای حاکم بر جهان در هفتم اکتبر اصلاً قابل مقایسه نیست زیرا افکار عمومی جهان با دیدن

تصاویر دلخراشی که رسانه‌های بین‌المللی آن را پوشش داده، منتشر می‌کنند حکایت از یک

نسل کشی لجام گسیخته دارد فلذا این تغییر لحن در راستای تغییر نگاه جهانی به بحران غزه صورت پذیرفته است. بیگدلی با تأکید مجدد بر این مسئله که:«مطمئن باشید کابینه نتانیاهو یک ساعت پس از پایان جنگ سقوط کرده و خود او نیز دادگاهی و زندانی خواهد شد» افزود: سرسختی‌های

نتانیاهو به زیان اسرائیل و به نفع حماس در حال شکل‌گیری است و اگر می‌بینید اروپایی‌ها با لحن دیگری سخن می‌گویند ارتباطی به تغییر تاکتیک‌ها و سیاست‌های اروپایی‌ها ندارد و این مسئله بیشتر تحت تأثیر خشم جامعه جهانی علیه رفتار نتانیاهو و اسرائیلی‌ها است.

>برای برخی کشورهای مسلمان به ویژه اعراب متأسفم!
بیگدلی با ابراز شگفتی از رفتار و واکنش‌های برخی کشورهای مسلمان به ویژه اعراب خاطرنشان کرد: خوب که به بحران غزه بنگریم درخواهیم یافت که اروپایی‌ها بسیار مسئولانه‌تر از برخی کشورهای مسلمان به ویژه اعراب عمل کرده‌اند که این مسئله باعث تأسف و شگفتی است. بیگدلی با تأکید بر این نکته که؛«اروپایی‌ها دلواپس‌تر بودند» افزود: سطح انتظار از کشورهای مسلمان به ویژه اعراب بالا‌تر از این حرف‌ها بود که برآورده نشد. وی ادامه داد: مطمئنم در نشستی که در ریاض برگزار خواهد شد و نیز نشست گروه هفت، نکته ی مهمی بیرون نخواهد آمد زیرا اسرائیل بنای
آتش بس و پیروی از دستورالعمل‌های غرب ندارد چون می‌داند آتش بس به منزله ی شکست نهایی است و شکست در این جنگ برای اسرائیل بسیار گران تمام خواهد شد.

>بغداد مهم‌تر از دوحه و مسقط
علی بیگدلی استاد تاریخ و روابط بین‌الملل دانشگاه در بخش پایانی این گفتگو با اشاره به سفر بلینکن به کشورهای منطقه آن را «یک مانور سیاسی بی‌حاصل» عنوان کرد و افزود: بلینکن به این دلیل به جای دوحه یا مسقط به بغداد آمد تا هم بر حق حاکمیت ملی عراق مُهر تأیید بزند هم پیام خود را به تهران برساند اما در مجموع بلینکن از سفر خود هیچ دستاورد قابل ملاحظه‌ای حاصل نکرد و تقریبا دست خالی به واشنگتن بازگشت! وی ادامه داد: این که عمان را منفعل می‌دانیم یا دوحه را چندان فعال

نمی‌بینیم اما بلینکن به بغداد و ترکیه سفر می‌کند به این دلیل است که نقش عراق در بحران غزه بسیار مهم‌تر از کشورهایی مانند قطر و عمان است. بیگدلی با تأکید بر این نکته که:« آمریکا به هیچ وجه آمادگی جنگیدن ندارد » خاطرنشان کرد: انتقال سلاح به برخی کشورهای منطقه نوعی «زهر چشم گرفتن» است وگرنه آمریکا در شرایط فعلی نه خیال جنگیدن دارد و نه آمادگی این مسئله. این استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل آمریکا با تأیید اختلاف مابین سران اروپا افزود: این اختلاف و شکاف نه فقط در اروپا که در کاخ سفید نیز مشاهده می‌شود.

بیگدلی که معتقد است آمریکا دل پرخونی از نتانیاهو دارد گفت: تا به الان نتانیاهو به هیچ کدام از خواسته‌های ایالات متحده و اروپا توجهی نشان نداده و همچنان لجوجانه بر طبل جنگ می‌کوبد موضوعی که حامیان غربی اسرائیل را عصبانی و شگفت زده کرده است.
بیگدلی به این نکته نیز پرداخت که آمریکا با «نمایش قدرت» در تلاش است تا بحران را کنترل و مدیریت کند و خاطرنشان کرد: کاخ سفید از ادامه ی درگیری‌ها در غرب آسیا بسیار نگران است زیرا با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، این دو بحران یعنی بحران اوکراین و بحران غزه برای دموکرات‌ها بسیار گران و تلخ تمام خواهد شد!