آفتاب یزد – گروه شبکه: جام ملت‌های آسیا در استادیوم لوسیل قطر آغاز شده است و از آنجایی که معمولا مراسم افتتاحیه چنین رویدادهایی از اهمیت بسزایی برخوردار است بسیاری منتظر بودند تا ببینند که این مراسم چگونه برگزار می‌شود اما با اقدام عجیبی که صدا و سیما انجام داده است بی‌شک کسی از مراسم […]

آفتاب یزد – گروه شبکه: جام ملت‌های آسیا در استادیوم لوسیل قطر آغاز شده است و از آنجایی که معمولا مراسم افتتاحیه چنین رویدادهایی از اهمیت بسزایی برخوردار است بسیاری منتظر بودند تا ببینند که این مراسم چگونه برگزار می‌شود اما با اقدام عجیبی که صدا و سیما انجام داده است بی‌شک کسی از مراسم افتتاحیه جام ملت‌های آسیا چیزی متوجه نشده است. چرا که پخش زنده بازی افتتاحیه جام ملت‌های آسیا با ناهماهنگی صداوتصویر و صدای گزارشگر انگلیسی زیر صدای مجری همراه بود. البته گفته می‌شود که چون صدا و سیما حق پخش بازی‌ها را نخریده این اتفاق رخ داده است. در واقع آنطور که رسانه‌ها نوشته اند، در بین شبکه‌هایی که حق پخش مسابقات جام ملت‌های آسیا را خریداری کردند، هیچ اثری از شبکه‌های صداوسیما دیده نمی‌شود و این در حالی است که صدا و سیما برخلاف واقع مدعی شده که حق پخش مسابقات جام ملت‌های آسیا را خریداری کرده است.
البته خبرگزاری فارس طی گزارشی نوشته که صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران حق پخش بازی‌های جام ملت‌های آسیا را خریداری کرده است. این خبرگزاری نوشته است: «به طور معمول و طبق روال همیشگی صدا و سیما از مدت‌ها قبل از هر تورنومنت یا اتفاق فوتبالی اقدام به خرید حق پخش آن از کنفدراسیون فوتبال آسیا، AFC، می‌کند. اطلاعات خبرنگار فارس نشان می‌دهد لیگ قهرمانان آسیا هم از این قاعده مستثنی نیست و حق پخش آن هم از قبل توسط صدا و سیما خریداری شده است. سند نخست این مدعا هم صادر شدن کارت خبرنگاری برای محمدرضا احمدی، گزارشگر این بازی‌ها است که وی هم اکنون در قطر حضور داشته و این مسابقات فوتبال را به صورت زنده از محل برگزاری این بازی‌ها گزارش می‌کند. یکی دیگر از مستندات این مدعا هم این است که شبکه ۳ با کیفیت بالا بازی‌های لیگ مذکور را پخش می‌کند و حتی بعضی از بازی‌ها با کیفیت ۴K نیز از شبکه فراتر پخش می‌شود که فقط طرف‌هایی که حق پخش بازی‌ها را خریداری کرده‌اند، شرایط بهره‌گیری از چنین امکانی را دارند که فرصت کم نظیری را برای مخاطبان برای تماشای هر چه بهتر بازی‌ها فراهم می‌کنند. در ماجرای اتفاقی که صدای یک گزارشگر انگلیسی زبان در پس صدای گزارشگر شبکه ۳ سیما پخش شد باید گفت که در دقایق ابتدایی پخش بازی، شبکه ۳، با یک اختلال چند دقیقه‌ای مواجه شده و مجبور شد برای لحظاتی تصاویر را از یک منبع دیگر برای بینندگان پخش کند که خوشبختانه این اختلال بعد از چند دقیقه برطرف شد و ادامه بازی با تصاویر با کیفیت بالا و بدون وجود صدای پیش زمینه و با گزارش مستقیم محمدرضا احمدی در اختیار مخاطبان قرار گرفت.»

 واکنش کاربران
با این حال این ناهماهنگی صدا و تصویر در افتتاحیه جام ملت‌های آسیا با واکنش‌هایی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه رو شده است.
یکی از کاربران در این باره نوشته است: «اگه پخش مستقیم اینه، نباشه بهتره».
کاربر دیگری گفته است: «خدایی کجا افتتاحیه را پخش کردند فقط میثاقیان مهمان را نشون داد».
دیگری نوشت: «قطر با دو میلیون جمعیت، جام جهانی و باشگاه‌های آسیا و جام ملت هارو برگزار میکنه و ما هم موندیم تو پخش مستقیمش. فقط ادعا داریم».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «افتضاحیه صداوسیما در افتتاحیه وای به حال اختتامیه».
کاربر دیگری نوشته است: «جام ملت‌های آسیا یه تورنمنت به شدت بزرگ، جذاب، مهم، هیجان‌انگیز و پرحرارت است که صدا و سیما با این نحوه پخش آن را خراب کرد».