آفتاب یزد: نشست خبری مسعود ستایشی سخنگوی قوه‌قضائیه، سه‌شنبه (۳۰ آبان ۱۴۰۲) با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف برگزار شد. سخنگوی قوه قضائیه در ابتدای نشست خبری گفت: لازم است با ادامه جنایات رژیم صهیونیستی نسبت به خموشی مجامع غربی در این جنگ یک‌طرفه علیه مردم غزه اعلام انزجار کنیم. بلندگوهای مدعی حقوق بشر که همیشه […]

آفتاب یزد: نشست خبری مسعود ستایشی سخنگوی قوه‌قضائیه، سه‌شنبه (۳۰ آبان ۱۴۰۲) با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف برگزار شد.
سخنگوی قوه قضائیه در ابتدای نشست خبری گفت: لازم است با ادامه جنایات رژیم صهیونیستی نسبت به خموشی مجامع غربی در این جنگ یک‌طرفه علیه مردم غزه اعلام انزجار کنیم. بلندگوهای مدعی حقوق بشر که همیشه سناریوهای جذاب و خیالی می‌سازند امروز در برابر تراژدی غزه لب از لب باز نکرده و از این قساوت‌ها حمایت هم می‌کنند.
وی با تبریک هفته بسیج گفت: امروز پس از گذشت ۴۵ سال از صدور فرمان تاریخی امام خمینی (ره) که فرمانی تعیین‌کننده و تیزبینانه بود فرهنگ و آرمان بسیج در تمامی عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مردم، آزادی‌خواهان و مقابله‌کنندگان با جهان کفر و استکبار به عنوان فرهنگ پیشرونده و تاثیرگذار شناخته شده است. همچنان محتاج بازشناسی ظرفیت‌های جدید مربوط به این شجره طیبه و درخت تناور انقلابی در تمامی جهت‌گیری‌ها هستم.
ستایشی گفت: صدور دستورات پانزده‌گانه رئیس قوه قضائیه با روسای کل دادگستری و دادستان‌های مرکز استان‌ها فصل نوینی از حرکت تعالی بخش قضائی را در برابر دیدگان همه قرار داده است. بدون شک ما در مجموعه دستگاه قضائی معتقدیم که رسانه‌ها و افکار عمومی حق دارند با تمسک به همین دستورات خواسته‌های خود را از قوه قضائیه تدارک دیده و از ما برای نیل به این دستورات نقادانه مطالبه‌گری کنند.
در ادامه اظهارات سخنگوی دستگاه قضا در این نشست خبری و پاسخ‌های وی به خبرنگاران به صورت اجمالی از نظر می‌گذرد.

جزئیاتی از پرونده قتل مرحوم داریوش مهرجویی و همسرش
ستایشی درباره آخرین وضعیت پرونده قتل مرحوم داریوش مهرجویی و همسرش گفت: پرونده در مرحله دادسرا است و پرونده چون کیفری است باید تمام زوایا مورد توجه قرار گیرد. تا کنون چهار متهم حاضر در صحنه قتل به اعمال خود اقرار داشته‌اند و امارات دیگری هم در پرونده بر ارتکاب قتل دلالت دارد. اظهارات متهمان با شرح معاینه جسد مقتولان از حیث صدمات وارده و علت تامه فوت مطابقت دارد. گوشی مقتولین از منزل یکی از متهمین کشف شد و تحقیقات ادامه دارد. در نیمه اول آذر پرونده منتهی به کیفرخواست خواهد شد.

 اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از فساد در دستورکار دستگاه قضا
سخنگوی قوه قضائیه درباره آخرین عملکرد دادگاه‌های ویژه مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: این موضوع جزو اولویت‌های اصلی و مستمر ما است، مبارزه با مفاسد را در دو بخش مبارزه قاطع با زمینه‌ها و گلوگاه‌های تولید فساد اقتصادی و نظارت مستمر بر نهادها و دستگاه‌های برخوردار از منشا فساد دنبال می‌کنیم.
وی افزود: یکسری اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از فساد در حوزه جلسات متعدد با بانک‌ها و بازدید از بنادر و انبارهای اموال تملیکی در دستور کار است؛ پرونده‌های متعدد و سنگینی در حوزه‌های مختلف تجارت، خودرو و… تشکیل شده و مطرح رسیدگی است.
 آخرین وضعیت پرونده توماج صالحی
ستایشی درباره آخرین وضعیت پرونده توماج صالحی گفت: اتهامات مصرحه در پرونده مورد بحث تحقیقات جامع، کامل صورت پذیرفته و پس از تحقیقات تفهیم اتهامات به عمل آمده است. پس از تفهیم قرارهای قانونی در خصوص فرد مورد نظر صادر شده است. متهم با قرار دادن تودیع وثیقه آزاد است و پرونده در جریان رسیدگی است. نظر مرجع بالا این بوده است که نسبت به برخی اتهامات بایستی دادگاه تصمیم دیگری اتخاذ کند.

 دادگاه کیفری رسیدگی به اتهامات سرکردگان گروهک تروریستی منافقین ۲۱ آذرماه به صورت علنی برگزار می‌شود
سخنگوی قوه قضائیه گفت: دادگاه کیفری رسیدگی به اتهامات اعضای اصلی کادر رهبری و سرکردگان گروهک تروریستی منافقین ۲۱ آذر ماه در دادگاه کیفری یک دادگستری استان تهران به صورت علنی برگزار خواهد شد. قرار است در این دادگاه به تمام جنایت‌های این گروهک رسیدگی شود و تصمیم قانونی و قاطع اتخاذ و با صلابت اجرایی کنیم.
وی ادامه داد: پیش از این اعلام شده بود اراده دستگاه قضائی آن است که با اهتمام تمام و بدون اندک مسامحه گریبان همه جنایتکاران علیه ملت ایران را رها نساخته و در این مسیر از همه ابزارهای قانونی و حقوقی برای استیفای حقوق مسلم مردم ایران در رسیدگی به ابعاد مختلف پرونده‌های گروهک‌های تروریستی استفاده خواهیم کرد؛ این فعلا یک مورد است و این موضوع استمرار خواهد داشت.