معاون سازمان محیط‌زیست از محدود کردن صدور مجوز برای احداث باغ‌وحش‌های جدید با هدف کاهش احتمال وقوع تخلف در این مراکز خبر داد و گفت: در حال حاضر رتبه‌بندی اولیه باغ‌وحش‌ها انجام شده، اما انجام نظارت میدانی مجدد توسط یک تیم متخصص زیر نظر ستاد سازمان در دستور کار قرار گرفته است. حسن اکبری، معاون […]

معاون سازمان محیط‌زیست از محدود کردن صدور مجوز برای احداث باغ‌وحش‌های جدید با هدف کاهش احتمال وقوع تخلف در این مراکز خبر داد و گفت: در حال حاضر رتبه‌بندی اولیه باغ‌وحش‌ها انجام شده، اما انجام نظارت میدانی مجدد توسط یک تیم متخصص زیر نظر ستاد سازمان در دستور کار قرار گرفته است. حسن اکبری، معاون محیط‌زیست‌ طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به این سوال که با توجه به ابراز نگرانی‌های متعدد فعالان حوزه محیط‌زیست‌ و گمانه‌زنی‌های منتشرشده در فضای مجازی، آیا می‌توان گفت مسئولان باغ‌وحش‌های کشور در قاچاق حیات وحش نقش دارند یا خیر، توضیح داد: قطعا نمی‌توان با صراحت گفت که هیچ تخلفی در باغ‌وحش‌‌های کشور رخ نمی‌دهد، چون به هر حال در هر صنف یا قشری ممکن است تخلفاتی انجام شود، ولی طبیعتا با هر موردی از تخلفات مربوط به باغ‌وحش‌ها که به سازمان محیط‌زیست گزارش داده شود یا ماموران ما خودشان متوجه وقوع آن شوند، با قاطعیت برخورد می‌کنیم. وی افزود: به هر حال نمی‌توان انکار کرد که فرصت برای باغ‌وحش‌ها به‌منظور ارتکاب به تخلفات حوزه حیات وحش، فراهم‌تر از افراد عادی است، بنابراین اگر متوجه شویم که مسئولان یک باغ‌وحش اقدام به خرید و فروش غیرقانونی یک گونه جانوری کرده‌اند یا به نوعی در قاچاق حیات وحش نقش داشته‌اند، برخورد با آنها را به شکلی جدی‌تر از سایرین در دستور کار قرار می‌دهیم. اکبری همچنین به راه‌اندازی سامانه جامع محیط‌زیست‌ در دوره مدیریتی کنونی سازمان اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف ما از راه‌اندازی این سامانه برای دریافت گزارشات مردمی و ثبت داده‌های مربوط به باغ‌وحش‌ها، به حداقل رساندن امکان وقوع تخلف در این مراکز بوده است و در این راستا، به ادارات کل استانی تکلیف کرده‌ایم که نظارت و پایش مستمری بر باغ‌وحش‌ها داشته باشند. به گفته معاون سازمان محیط‌زیست، این سازمان از حدود یک سال گذشته با هدف کاهش احتمال وقوع تخلف در این مراکز، سیاست محدود کردن صدور مجوز برای احداث باغ‌وحش‌های جدید را در پیش گرفته است و تا زمانی که شرایط نگهداری از گونه‌های جانوری در این مراکز به وضعیت مطلوبی نرسد، اجرای این سیاست را ادامه خواهد داد.

لزوم ساماندهی باغ‌وحش‌های موجود
معاون محیط‌زیست‌ طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکید بر لزوم ساماندهی باغ‌وحش‌های موجود و جلوگیری از تاسیس مراکز جدید، اظهار داشت: همین حالا تعداد بازدیدکنندگان از بسیاری از باغ‌وحش‌های موجود، اندک است و باعث می‌شود مدیریت باغ‌وحش‌ها برای بخش زیادی از متصدیان آنها صرفه اقتصادی نداشته باشد‌. در چنین شرایطی اگر برای احداث باغ‌وحش‌های جدید مجوز صادر کنیم، تعداد بازدیدکنندگان باغ‌وحش‌های موجود کاهش می‌یابد و درآمدزایی آنها با مشکلات بیشتری مواجه می‌شود. وی در ادامه خاطرنشان کرد: طبیعی است که وقتی مدیریت باغ‌وحش‌ها برای متصدیان آنها صرفه اقتصادی نداشته باشد و نتوانند به صورت قانونی هزینه‌های خود را تامین کنند، این افراد ممکن است بیشتر به ارتکاب به تخلفاتی نظیر قاچاق حیات وحش یا فروش غیرقانونی گونه‌های جانوری گرایش پیدا کنند.
ساماندهی باغ‌‌وحش‌ها با محدود کردن صدور مجوزهای جدید
اکبری معتقد است که محدود کردن صدور مجوز برای احداث باغ‌وحش‌های جدید نه‌تنها به کاهش احتمال وقوع تخلفات در این مراکز کمک می‌کند، بلکه باعث می‌شود سازمان محیط‌زیست بتواند برنامه‌های جدی‌تری را برای ساماندهی و استاندارد کردن شرایط نگهداری از گونه‌های جانوری در این مراکز اجرا کند. همچنین به گفته این مقام مسئول در سازمان محیط‌زیست، به‌کارگیری روش‌هایی مثل ثبت داده‌های باغ‌وحش‌ها در سامانه جامع محیط‌زیست‌ و تکلیف به ادارات کل استانی برای نظارت مستمر بر این مراکز می‌تواند به پیشگیری از وقوع تخلفات گوناگون در باغ‌وحش‌ها کمک کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آخرین وضعیت رتبه‌بندی باغ‌وحش‌های کشور
اکبری با تاکید بر این که تا کنون در موارد زیادی به دلیل شرایط غیراستاندارد یا نگهداری نادرست از گونه‌های جانوری، با باغ‌وحش‌های متخلف برخورد شده است و حتی تعدادی از آنها پلمب شده‌اند، عنوان کرد: هدف اصلی ما از طرح موضوع رتبه‌بندی باغ‌وحش‌ها از سال گذشته، بهبود وضعیت نگهداری از حیوانات در این مراکز بوده است و به دنبال استانداردسازی شرایط رسیدگی به گونه‌های جانوری در باغ‌وحش‌های کشور هستیم. به گفته معاون محیط‌زیست‌ طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط‌زیست، در حال حاضر رتبه‌بندی اولیه باغ‌وحش‌ها انجام شده است، ولی به دلیل حساس بودن مسئله، لازم است که نظارت ستادی دقیقی نیز روی رتبه‌بندی‌های انجام‌شده، صورت بگیرد‌.در همین راستا براساس اظهارات این مقام مسئول، تیمی متشکل از متخصصان بخش‌های مختلف تشکیل شده و به این تیم ماموریت داده شده است که با نظارت ستاد سازمان و بدون دخالت افراد و گروه‌های گوناگون، رتبه‌بندی باغ‌وحش‌ها را مجددا به صورت میدانی بررسی کنند تا هم بتوان نتایج این رتبه‌بندی را به صورت شفاف اعلام کرد و هم در رفع مشکلات موجود در باغ‌وحش‌‌ها از این نتایج بهره برد.