بسیاری از حوادث و وقایع ناگوار در اطراف ما از ناتوانی در مدیریت هیجان‌های رفتاری صورت می‌گیرد. مسلما دور شدن از چیزهایی که انسان را ناراحت می‌کند موجب تسهیل آرامش می‌گردد. شما می‌توانید این اصل را در موقعیت‌های مختلف آزمایش کنید. مثلا اگر شما در حال رانندگی هستید و موضوعی شما را ناراحت و عصبانی […]

بسیاری از حوادث و وقایع ناگوار در اطراف ما از ناتوانی در مدیریت هیجان‌های رفتاری صورت می‌گیرد. مسلما دور شدن از چیزهایی که انسان را ناراحت می‌کند موجب تسهیل آرامش می‌گردد. شما می‌توانید این اصل را در موقعیت‌های مختلف آزمایش کنید. مثلا اگر شما در حال رانندگی هستید و موضوعی شما را ناراحت و عصبانی کرده کنار بزنید و اتومبیل‌تان را خاموش کنید، چند دقیقه آرام باشید و نفس عمیق بکشید سپس به رانندگی خود ادامه دهید. قطعا این واکنش می‌تواند از شما در مقابل حوادث بعدی محافظت نماید. اگر در محل کار خشمگین شدید به جای ادامه کار و حالت خشم، چند دقیقه از اتاق خود بیرون رفته و قدم بزنید اگر در خانه موضوعی موجب عصبانیت شما شده به اطاقی بروید تنها نشسته و چشمانتان را ببندید و به مناظر زیبا فکر کنید. اگر در یک محیط ناآشنا دچار خشم شدید چشمانتان را بسته و تا سه بشمارید و هربار نفس عمیق بکشید آنگاه خواهید دید مدیریت کنترل هیجان‌های رفتاری چگونه میتواند از حوادث تلخ بعدی جلوگیری کند. بسیاری از افراد که در زندان و در انتظار مجازات‌های سنگین و حتی اعدام هستند با تاسف می‌گویند اگر می‌توانستم خودم را کنترل کنم امروز وضع دیگری داشتم. سعی کنید از روبرو شدن با افرادی که موجب آزار و خشم شما می‌شوند خودداری کنید بعضی از افراد در اطراف ما چه اداره وچه خانه تخصص در ایجاد خشم در ما دارند و گاه با سوالات و حرف‌های احمقانه هیزم بر تنور خشم ما می‌ریزند بنابراین سعی کنید حتی المقدور از مواجهه با آن‌ها پرهیز کرده و اگر ضرورتی در ملاقات شما هست تلفنی مشکلتان را حل کرده و در مجلس ومهمانی از قرار گفتن در کنار آن‌ها پرهیز کنید. همیشه سعی کنید به موضوعی که موجب ناراحتی و خشم شما شده به دیده شوخی نگاه کرده و با خنده از کنار آن بگذرید. ممکن است بعضی از شما بگویید این حرف‌ها وتمرین‌ها در گفتن و نوشتن آسان بوده و در عمل غیرممکن می‌باشند. اما عزیزان من عرایض این برادر شما برگرفته از حدود چهل سال تجربه مشاوره رفتاری بوده و کوله‌باری از عمل وتجربه را همراه خود دارد. گاهی نوشیدن مقداری آب و ترک موقعیت و شرایط فیزیکی حال حاضر می‌تواند از یک جنایت جلوگیری کند.
در موقع خشم اگر نشسته‌اید بلند شده و بایستید؛ اگر ایستادید یا بنشینید و یا چند قدم راه بروید؛ چهره عزیزانتان اعم از پدر و مادر و همسر و فرزندانتان را در نظرتان مجسم کرده و اشک و ناراحتی آن‌ها را در هنگام بروز مشکلات برای‌تان تجسم نمایید. متاسفانه در پاره‌ای از اوقات خشم انباشته شده از مشکلات و مسائل حاشیه‌ای با اندک محرکی تبدیل به شعله‌های سوزانی گشته و عوارض و آسیب‌های غیرقابل پیش بینی ایجاد کرده و آینده و موقعیت حال افراد را خاکستر می‌نمایند. متاسفانه نه در نظام آموزشی ونه در نظام اداری ما مهارت کنترل و مدیریت رفتاری مخصوصا خشم آموخته نمی‌شود. شایسته است بجای دروس و مطالبی که هیچ گونه جایگاه استفاده‌ای در زندگی شخصی و حرفه‌ای ندارند مطالب کاربردی از جمله مدیریت رفتار و کنترل هیجانهای رفتاری به فرزندان جامعه آموخته شوند.