آفتاب یزد – گروه شبکه: از حدود ساعت ۱۴ بعد از ظهر روز پنجشنبه ۳ آذر ۱۴۰۲، بخشی از جنگل‌های ۲ هزار در بالادست روستای «بالاسکوه» شهرستان تنکابن دچار حریق شد و با وجود این که تا روز جمعه بخش عمده این آتش‌سوزی‌ها مهار شد، اما وزش باد گرم در صبح دوشنبه مجددا باعث شعله‌ور […]

آفتاب یزد – گروه شبکه: از حدود ساعت ۱۴ بعد از ظهر روز پنجشنبه ۳ آذر ۱۴۰۲، بخشی از جنگل‌های ۲ هزار در بالادست روستای «بالاسکوه» شهرستان تنکابن دچار حریق شد و با وجود این که تا روز جمعه بخش عمده این آتش‌سوزی‌ها مهار شد، اما وزش باد گرم در صبح دوشنبه مجددا باعث شعله‌ور شدن حریق شده است. همچنین از صبح یکشنبه ۵ آذر آتش‌سوزی دیگری در جنگل‌های «کجور» شهرستان نوشهر و از عصر روز یکشنبه نیز حریق دیگری در بالادست منطقه ییلاقی «لفور» شهرستان سوادکوه به وقوع پیوسته است. مهرداد خزایی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری غرب مازندران در این باره توضیح داد: «در روزهای اخیر بیش از ۱۰۰ نیروی یگان حفاظت منابع طبیعی در کنار نیروهای مردمی، هلال احمر و بسیج برای اطفای حریق در منطقه حضور پیدا کرده‌اند و ما این افراد را در قالب نیروهای ۵ تا ۱۰ نفره سازماندهی کرده‌ایم. همچنین از روز جمعه نیز یک بالگرد از تهران برای اطفای حریق به منطقه اعزام شده است. وی افزود: وزش باد شدید گرم در منطقه باعث شده است که خاموش کردن آتش در جنگل‌های بالاسکوه به‌شدت دشوار شود، به نحوی که دیروز به دلیل وزش باد شدید، امکان سقوط بالگردی وجود داشت که برای اطفای حریق به منطقه اعزام شده بود. همچنین صعب‌العبور بودن منطقه بالاسکوه نیز فعالیت اطفای حریق زمینی را برای نیروهای حاضر در منطقه به‌شدت سخت کرده، به نحوی که حتی ایجاد آتش‌بر در دهانه دره نیز برای نیروهای ما دشوار است. این مقام مسئول تاکید کرد: در حال حاضر بالگرد اعزام‌شده از تهران در رامسر مستقر شده است و به محض این که از شدت وزش باد کم شود، به‌سرعت این بالگرد را به منطقه ارسال می‌کنیم تا هم آبپاشی از بالا و هم عملیات اطفای حریق زمینی در کنار یکدیگر انجام شود؛ اگرچه صعب‌العبور و صخره‌ای بودن شرایط منطقه، امکان اطفای حریق برای نیروهای اعزامی را دشوار کرده است، با این حال، پرسنل منابع طبیعی در کنار نیروهای مردمی و نیروهای سایر دستگاه‌ها، تمام تلاش خود را برای اطفای حریق انجام می‌دهند.

 وقوع ۲ هکتار حریق در تنکابن و ۴ تا ۵ هکتار آتش‌سوزی در کجور
خزایی همچنین به وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های «کجور» شهرستان نوشهر نیز اشاره کرد و گفت: حریق در جنگل‌های کجور از حدود ساعت ۱۱ صبح یکشنبه آغاز شده است، البته خوشبختانه آتش‌سوزی در این منطقه برخلاف جنگل‌های ۲ هزار تنکابن، سطحی است و نیروها، قابلیت عمل بیشتری برای ایجاد آتش‌بر و اطفای حریق دارند. به همین دلیل، آتش‌سوزی در منطقه کجور تحت کنترل قرار گرفته و وسعت مناطق تحت تاثیر آتش به‌شدت کاهش یافته است. مدیرکل منابع طبیعی مازندران در همین راستا گفت ادامه داد: پیش‌بینی‌های هواشناسی از این حکایت دارد مجددا شاهد وزش باد گرم در غرب مازندران خواهیم بود و این نگرانی وجود دارد که آتش‌سوزی جنگل‌های ۲ هزار و جنگل‌های کجور تشدید شود؛ اگرچه در تلاش هستیم تا با ایجاد آتش‌بر گسترده در هر دو منطقه، احتمال سرایت حریق به نقاط دیگر در صورت تشدید سرعت باد را کاهش دهیم و تا آخرین لحظه پای کار اطفای حریق خواهیم بود. وی در ادامه اظهار داشت: برآورد اولیه ما از میزان وقوع حریق در جنگل‌های بالاسکوه تنکابن، حدود ۲ هکتار بود، اما احتمالا با وزش باد گرم، سطح تحت تاثیر این آتش‌سوزی‌ها تا حدودی گسترش یافته است. آتش‌سوزی در جنگل‌های کجور نیز به صورت لکه‌ای است و مجموع مساحت لکه‌هایی که حریق در آن‌ها به وقوع پیوسته، حدود ۴ تا ۵ هکتار است، اما این‌طور نیست که پوشش گیاهی تمام این مساحت بر اثر آتش‌سوزی از بین رفته باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سرهنگ «مجید ذکریایی»، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی شرق مازندران نیز در گفت‌وگو با ایلنا به تشریح وضعیت بروز آتش‌سوزی در منطقه ییلاقی بالادست «لفور» در جنگل‌های سوادکوه شمالی پرداخت و اظهار داشت: این آتش‌سوزی از ساعت ۱۷ عصر یکشنبه آغاز شد و ما بلافاصله با اعزام ۳ اکیپ خودرویی و ۶ اکیپ پیاده، نیروهای یگان را به منطقه صعب‌العبور فرستادیم و خوشبختانه، آتش‌سوزی جنگل‌های لفور مهار شد و همکاران ما در حال انجام عملیات لکه‌گیری در محل وقوع حریق هستند. فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی شرق مازندران ادامه داد: با توجه به احتمال بروز مجدد آتش‌سوزی در مناطق مختلف جنگل‌های تحت مدیریت اداره‌کل منابع طبیعی مازندران – ساری (شرق مازندران)، تمام نیروهای یگان حفاظت این منطقه در آماده‌باش قرار دارند و ۸۰ درصد نیروها نیز به صورت میدانی در عرصه‌های جنگلی حضور دارند تا به محض وقوع حریق احتمالی در مناطق مختلف، بتوانیم به‌سرعت با حریق مقابله کنیم. با توجه به آنچه در جلسه ستاد بحران استان مطرح شد و همچنین براساس پیش‌بینی‌های هواشناسی، نیروهای ما حداقل طی امروز وضعیت آماده‌باش را حفظ خواهند کرد. وی در پایان تاکید کرد: به عموم شهروندان و گردشگران عزیز توصیه می‌کنیم که وقتی عرصه‌های جنگلی را برای تفریح و تفرج انتخاب می‌کنند، حتی‌الامکان از روشن کردن آتش خودداری کنند. ضمن این که شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده آتش‌سوزی در جنگل‌ها یا مشاهده تخلفات حوزه منابع طبیعی شامل قاچاق چوب، تصرف اراضی ملی و… با شماره تلفن‌های امدادی سازمان منابع طبیعی شامل ۱۳۹ یا ۱۵۰۴ تماس بگیرند.
گفتنی است که تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز آتش در جنگل‌های تنکابن کاملا اطفا نشده و طبق گزارش‌های رسیده بالگردی که عصر روز یکشنبه طی ۲ سورتی پرواز اقدام به آبگیری از دریای خزر برای پاشیدن آب به روی جنگل در حال آتش گرفتن در تنکابن بود خلبان این بالگرد دیروز هم پس از آبگیری در چندین عملیات پروازی بر فراز جنگل‌های تنکابن خواست عملیات اطفای حریق انجام دهد که متاسفانه موفق نشد.