آفتاب یزد ـ رضا بردستانی – خبرنگار بین الملل: یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با بغرنج خواندن وضعیت اسرائیل و تضعیف شدید روحیه سربازان و فرماندهان و حتی مسئولان تل آویو به آفتاب یزد گفت: علی رغم تمامی شعارهایی که مقامات اسرائیلی در ابتدای توفان الاقصی دادند، بعد گذشت هشتاد روز از آغاز جنگ شاهد آن […]

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی – خبرنگار بین الملل: یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با بغرنج خواندن وضعیت اسرائیل و تضعیف شدید روحیه سربازان و فرماندهان و حتی مسئولان تل آویو به آفتاب یزد گفت: علی رغم تمامی شعارهایی که مقامات اسرائیلی در ابتدای توفان الاقصی دادند، بعد گذشت هشتاد روز از آغاز جنگ شاهد آن هستیم که اگرچه خسارات سنگینی به غزه وارد آمده و بیش از ۲۰ هزار فلسطینی در حملات اسرائیل کشته شده‌اند اما رژیم صهیونیستی به هیچ دستاوردی نرسیده و اینک تحت شدید‌ترین فشارهای داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی قرار دارد که ممکن است باقی ماندن در این وضعیت برای دولت نتانیاهو به یک بحران تمام عیار تبدیل شود. عبدالرضا فرجی راد می‌افزاید: اگرچه اسرائیلی‌ها دائماً از نپذیرفتن آتش بس سخن می‌گویند اما در نهایت مجبور به پذیرش این آتش‌بس، حتی به صورت موقت هستند و همین مسئله یک گام دیگر اسرائیل را به شکست نزدیک‌تر می‌کند. این استاد دانشگاه خاطرنشان می‌کند: هر نوع پذیرش آتش بسی ـ چه موقت و چه دائم ـ بهره‌ای جز شکست برای اسرائیل در بر نخواهد داشت خاصه این که حماس روزبه‌روز با روحیه‌تر از قبل می‌شود.

کار نتانیاهو به دادگاه بین‌المللی ختم خواهد شد؟
این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه در ادامه اظهار می‌دارد: با فروکش کردن آتش جنگ، خرابی‌ها عیان‌تر خواهد شد، روایت‌ها از جنایات اسرائیلی‌ها به گوش جهانیان خواهد رسید و چه بسا سرنوشتی شبیه آن‌چه نصیب رهبران سودان و صربستان شد در انتظار نتانیاهو باشد چه، دادگاه‌های بین‌المللی از قضات شریفی برخوردار است که اگرچه آمریکا را حامی اسرائیل می‌دانند اما دست از سر نتانیاهو
برنخواهند داشت و او را به عنوان یک جنایتکار جنگی و کسی که اقدام به نسل کشی کرده است حتماً دادگاهی خواهند کرد!

بحرانی بزرگ پیش روی اسرائیل قرار دارد
سفیر پیشین ایران در نروژ در بخش دیگری از گفتگوی خود با آفتاب یزد گفت: فشار سنگین افکار عمومی داخلی اسرائیل به دلیل رها نشدن گروگان‌ها هر روز تنگناهای بیشتری برای مقامات اسرائیلی به وجود می‌آورد و همین مسئله در کنار انزوای بین‌المللی و فشار افکار عمومی جهانی خبر از بحرانی بزرگ که پیش روی اسرائیل قرار دارد می‌دهد.
فرجی راد با تأکید بر این نکته که؛ اسرائیل نیز از قاعده ی گرفتار شدن در بحران‌های بزرگ مستثنی نیست، می‌افزاید: بسیاری از کشورهای منطقه دچار بحران‌های فراگیر شدند، از شمال آفریقا تا همین خلیج فارس. این جنگ قطعاً تبعات سنگینی برای اسرائیلی‌ها به دنبال خواهد داشت که چه در صورت برقراری آتش بس(موقت یا بلند مدت) و چه در صورت پایان جنگ به دلیل آشکار شدن ابعاد وحشتناک جنایات رژیم صهیونیستی این تبعات سنگین‌تر نیز خواهد شد.
این استاد دانشگاه به اشاره به حوثی‌های یمن و فشاری که بر اسرائیل(نظامی، حیثیتی و اقتصادی) وارد آوردند، اظهار می‌دارد: ورود حوثی‌ها به بحران غزه تا میزان زیادی اسرائیل را در تنگنا قرار داد اکنون بندر ایلات در اسرائیل تقریباً تعطیل شده و همین مسئله می‌تواند اسرائیل را دچار مسائل
اقتصادی کند.

لبنان و جنگ احتمالی با اسرائیل
فرجی راد با تأکید بر این مسئله که حزب الله به آسانی می‌تواند شهرک‌های اسرائیلی را تخلیه کند بیان کرد: اگرچه اسرائیلی‌ها تهدید کرده‌اند لبنان را همچون غزه ویران خواهند کرد که شاید دست به اقداماتی نیز بزنند اما نباید از نظر دور داشته باشیم که قدرت نظامی حزب الله قادر است مصائب بسیاری برای اسرائیلی‌ها به وجود آورد و اندک اندک جنگ حماس – اسرائیل به سمت و سوی منطقه‌ای و فراگیر شدن پیش برود. وی ادامه داد: با طولانی شدن این جنگ کما این که همیشه گفته‌ایم اسرائیل قادر به مدیریت جنگ‌های طولانی مدت نیست، اسرائیل روز به روز روحیه ی خود را از دست خواهد داد.
فرجی راد با تأکید بر این نکته که:«حماس نابود شدنی نیست» می‌افزاید: اسرائیل در نهایت چاره‌ای جز پذیرش آتش بس ندارد اما می‌تواند مثلاً با دیگر گروه‌ها به توافق برسد که دچار انتقادات داخلی نشود.
وی ادامه داد: آن چه مسلم است این که؛ اسرائیل با شعارهای روزهای آغازین جنگ بسیار فاصله دارد و عملاً به هیچ توفیقی دست پیدا نکرده در سوی دیگر ماجرا اما حماس با روحیه‌تر از همیشه اگرچه تلفات سنگینی را متحمل شده اما همچنان روی پای خود ایستاده و بویی از نابودی این گروه نیز به مشام نمی‌رسد. فرجی راد با اشاره به این موضوع که:«اسرائیل چاره‌ای جز پذیرش آتش بس ندارد» افزود: دست دست کردن اسرائیل به این دلیل است که نمی‌خواهد زیر فشار حماس تن به آتش بس بدهد واگرنه نپذیرفتن آتش بس از پذیرفتن آن تلخ‌تر است.
فرجی راد در پایان می‌گوید: اگرچه فلسطینی‌ها در نهایت خودشان برای خودشان تصمیم خواهند گرفت اما و در صورت اجرایی شدن دو دولت عملاً اسرائیل موجودیتش با خطر مواجه نمی‌شود اما در صورت مقاومت در باره ی طرح دوکشوری شاید حتی موجودیت اسرائیل نیز با خطری جدی مواجه شود.وی گفت: آن چه اکنون در عرصه سیاست بین‌الملل در حال رخ دادن است گواهی می‌دهد اسرائیل اساساً در وضعیت خوبی قرار ندارد و باید به نحوی به این غائله خاتمه دهد که تبعات و هزینه‌های کمتری متحمل شود.