کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 12 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
دوشنبه, 18 فروردین 1399   Monday 6 April 2020
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 31 تیر 1394

صفحه خبر: فرهنگی

مجتبی حدیدی: در29 مهر1302 مصادف با 20 اکتبر 1923 در تبریزمتولد شد . تحصیلاتش درزمینه علوم اجتماعی و تاریخ و باستان شناسی است اما از همان اوایل نوجوانی شعر می سرود و اتفاقا شعرهای خوبی هم می سرود چرا که اشعارش در روزنامه آلیک چاپ می شد .
از آنجا که روحیه ای هنری داشت هرگز به بازار کاری که درس اش را خوانده بود ،نرفت و به جای آن سینما را به عنوان حرفه و کار خود برگزید و به مدت 40 سال (1372-1332) در سمت های کارگردان ؛ تدوینگر، نویسنده ، تهیه کننده و آهنگساز به فعالیت پرداخت و ازآنجا که دوست داشت درسینما حرف جدیدی بزند، ژانروحشت ودلهره را درسینمای ایران پایه گذاری کرد و آنقدردرکارخود تبحرپیدا کرد که لقب "هیچکاک" سینمای ایران را ازآن خود کرد. همانطور که اشاره شد "ساموئل خاچیکیان" شخصیتی هنری داشت به صورتی که پیش ازسینما به ادبیات و موسیقی و همچنین تئاترعلاقمند بود اما تئاتربرایش جذابیت بیشتری داشت . بنابراین به سمت آن رفت وآنقدردرآن کارکرد تا بالاخره موفق شد درسن 14 سالگی اولین اثرنمایشی را با نام "سوئل" تالیف جبارلودر تئاتر خورشید تبریز به صحنه ببرد. پس ازآن بود که خاچیکیان تئاتر را به صورت جدی تری
دنبال کرد وبرای اینکه در کارش پیشرفت بیشتری داشته باشد
به تهران آمد وچند سال بعد انجمن تئاتر ارامنه را با گنجایش280 نفر
درتهران تاسیس کرد . این سالن در محوطه کلیسای مریم مقدس
در خیابان قوام السلطنه بود . بعدها آرمان و آقامالیان و ژوزف واعظیان و مادام یلنا هم به آن پیوستند . درهمان سالن نمایش سارا ازساموئل به اجرا رفت. این کارگردان فقید سینما آنقدر در نمایشنامه نویسی پیشرفت کرد که مادام پاتگورنی یکی ازمنتقدان مشهورنمایشنامه های
وی درباره آثارنمایشنامه ای او نوشت: نمایشنامه های ساموئل
به علت استفاده از نورورنگ در اصل سینماست. نمایشنامه هایی که از ساموئل خاچیکیان در لس آنجلس و سانفرانسیسکو و یونان اجرا شدند عبارتند از سارا، پرده های خاکستری، مونگانا و دختر یهود. ساموئل بعدها ابعاد تئاتر را نسبت به سینما ضعیف تر می بیند و از آنجا که دوست داشت با چشم بنویسد به سینما پناه برد. او سینما را دارای فاصله‌ای بین زمان و زمین می دانست به همین علت به تحقیق راجع به سینمای جهان پرداخت و در این سیر به بازیگرانی چون داگلاس فرینکس، کین مینارد، گرتاگاربو، آنی آندورا، کنرادوید،
بوک جوسن و تام میکس و به خصوص همفری بوگارت علاقمند شد. او
بازیگر تاثیرگذارخود را ایوان ماژوخین می دانست که فیلم های شب های
مسکو و حاجی مراد او باعث علاقمندی ساموئل به سینما شد. در
تبریز آن سال ها اکران فیلم دختر لر و نمایش نسخه صامت بن هور با هم مصادف شدند و ساموئل پس ازیک قیاس متوجه شد درفیلم دختر لر هنرپیشه ها بازی نمی کنند بلکه ادا در می آورند. همچنین درآن سال ها وسال های بعد؛ وی متوجه شد که فیلم ها ترکیبی از زد و خورد و آواز و ماجرا هستند، تهیه کنندگان نیز اگر از تحول در
سینمای ایران می گویند فقط می خواهند تفاوت صنعت فیلمسازی شان
را نشان بدهند. اما خاچیکیان مانند آنها در پی سود کلان مادی
نبود و هنر تجاری برایش اهمیت نداشت بنابراین پس از اشراف به این مسایل کوشش کرد تا سینمای خود را داشته باشد و سینمای فارسی را به مردم ارایه بدهد. کوشش های وی برای تغییرسینما از آنجا آغاز می شود که اولین آنونس تاریخ سینمای ایران را برای فیلم "دختری از شیراز" می سازد چرا که در آن زمان فقط روی فیلم های خارجی آنونس ساخته می شد . حتی درفیلم " طوفان درشهر ما " از رعد و برق طبیعی استفاده می کند. فیلمبردارپانزده رعد و برق در یک روز بارانی می گیرد و یکی از آن تصاویر هفت فریم بوده که استفاده
می شود واین آغاز تلاش وی برای ارایه سینمایی متفاوت وغیرتجاری
بود. ساموئل به حوصله تماشاچی احترام می گذاشت وحذف جزئیات را به نفع تماشاچی لازم می دانست و تجسم را بخش عملی تدوین محسوب می کرد . برای وی یک فرمول معنادار بود: سینما از دیدگاه تماشاچی و تماشاچی از دیدگاه پرده سینما . خاچیکیان در بین سال‌های
1330 تا 1337 در پی احیای الفبای فیلمسازی در ایران بود و
سعی داشت که سینمای ایران را به سطح بالاتری ارتقا دهد. در دوره ای
که رقابت بین فیلمسازان شروع شده بود وی به محتوا اهمیت
می داد و به آن می پرداخت. در واقع دغدغه او ارایه هویت تکنیکی
به سینمای ایران بود. خاچیکیان ابتدایی بودن افکارفیلمسازان و تماشاچیان را موجب عقب ماندگی سینما می دانست چرا که مردم سینما را تفریح می دانستند و کارگردان ها نیز تعلیم یافته دانشگاه ومکتب سینما نبودند ، اما هنر کارگردان بزرگ ژانر وحشت همیشه با خلاقیت همراه بود و جنبه تفریحی نداشت . فرم در سینمای خاچیکیان نقشی اساسی دارد و بدون فرم ناقص است. با اینکه ابعاد و اعماق کارهای ساموئل خاچیکیان هیچگاه توسط سینماگران پس از وی بررسی نشدند اما سینمای ایران و بسیاری از سینماگران مرهون او هستند.سرانجام ساموئل خاچیکیان بر اثر بیماری آلزایمر در روز
30 مهر 1380 (21 اکتبر2001 ) در سن 78 سالگی در تهران درگذشت .
پیکر وی در روز پنج شنبه 3 آبان ماه از کلیسای سرکیس مقدس تشییع و در آرامستان بوراستان در جاده خراسان تهران به خاک سپرده شد. درخاکسپاری وی سفیر ارمنستان و بسیاری از هنرمندان کشور نیز حضور داشتند .


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام