سید جعفر تشکری هاشمی؛ رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: بیست و ششم آذرماه که به نام روز حمل و نقل نامگذاری شده است، فرصتی برای بیان مسائل حمل و نقل و ترافیک شهر تهران است.به گزارش تسنیم، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران […]
سید جعفر تشکری هاشمی؛ رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: بیست و ششم آذرماه که به نام روز حمل و نقل نامگذاری شده است، فرصتی برای بیان مسائل حمل و نقل و ترافیک شهر تهران است.به گزارش تسنیم، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به آلودگی هوای تهران گفت: اکنون روزهای سخت تنفس تهران را پشت سر میگذاریم و با تعطیل شدن مدارس ابتدایی این پیام به جامعه منتقل شد که شرایط خوبی نیست و هوای تهران و زندگی در این آلودگیها ناشی از وسایل نقلیه سلامت شهروندان را تهدید میکند.رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در برنامه ۴ ساله شهرداری تهران تصمیمات کلیدی گرفته شد، افزود: تکمیل و توسعه کامل خطوط ۱ تا ۷، سامانه مترو ساخت و بهرهبرداری خطوط ۸ تا ۱۱ مترو با اولویت تامین مالی از طریق مولدسازی، جلب مشارکت و منابع دولتی، افزایش ناوگان تحت بهرهبرداری مترو از ۱۵۰۰ واگن به ۱۸۹۳ واگن، افزایش تعداد اتوبوسها به ۷۵۰۰ دستگاه، توسعه موتورسیکلتهای برقی، نوسازی ۴۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده و ۲۵ هزار دستگاه ون، اتمام پایانه شرق، توسعه سامانه حمل و نقل ویژه معلولان و… از جمله مهمترین محورهای حوزه حمل و نقل عمومی در برنامه چهارم توسعه شهری است.تشکری هاشمی با اشاره به بودجه سال ۱۴۰۲ گفت: ۲۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از بودجه سال جاری شهرداری تهران به حوزه حمل و نقل عمومی تخصیص یافت که از این میان ۲۱۴۰ میلیارد تومان از بودجه به بازسازی و تعمیرات اساسی واگنها تعلق یافت تا وضعیت ریلی مطمئن شود.رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: ۱۳۵۰ میلیارد تومان به منظور اورهال ناوگان اتوبوسرانی، ۶۱۰۰ میلیارد تومان به توسعه ناوگان اتوبوسرانی، ۱۰۰۰ میلیارد تومان به خرید اتوبوس سهکابین، ۱۵۰۰ میلیارد تومان از بودجه به عنوان کمک هزینه برای خرید ون و ۶۰۰ میلیارد تومان به منظور توسعه موتور سیکلتهای برقی با مشارکت بخش خصوصی در نظر گرفته شد.وی با تاکید بر اینکه در تبصره بیستم قانون بودجه امسال نیز منابعی پیشبینی شد، گفت: در این تبصره پیشبینی شده تا ۲۷۰۰ میلیارد تومان برای توسعه ناوگان و تجهیزات خطوط مترو، ۵۰۰۰ میلیارد تومان برای توسعه، تکمیل خطوط مترو پایانهها و پارکینگها، ۲۰۰۰ میلیارد تومان به توسعه ناوگان سبک ون و تاکسیرانی ۵۰۰ میلیارد تومان به توسعه سامانههای هوشمند، ۲۰۰ میلیارد تکمیل پایانی شرق و ۱۰۰ میلیارد تومان به توسعه موتورهای برقی اختصاص یابد.تشکری هاشمی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در مترو اظهار کرد: ۴۶۰۰ میلیارد تومان در بخش زیرساختهای مترو بودجه در نظر گرفته شد همچنین ۱۸۰۰ میلیارد تومان نیز از محل اوراق مشارکت برای توسعه مترو در نظر گرفته شد و در نتیجه مجموعا ۶۴۰۰ میلیارد تومان برای توسعه مترو در نظر گرفته شد.رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران افزود: در حال حاضر مترو تهران ۱۵۶ ایستگاه و ۳۱۰ کیلومتر طول دارد و این توسعه یافتگی به معنای آن است که گستردگی لازم را به وجود آوردهایم. در سال جاری علاوه بر افتتاح ایستگاه علامه جعفری و یک و نیم کیلومتر از خط ۴، چند ایستگاه در خط ۶ و ۷ متروی تهران به علاوه ایستگاه پرند افتتاح شدند.رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اورهال ناوگان مترو گفت: از ابتدای سال تاکنون ۱۱ رام قطارای سی، ۲ رام قطار DC و ۲ واگن دوطبقه اورهال شدند و این حاکی از آن است که ۱۵ درصد کار پیشرفته و عملکرد موجود دارای نقص است.وی با اشاره به انعقاد قرارداد ۷۱۳ واگن مترو گفت: خوشبختانه این کار اکنون به نتیجه رسیده و پیش پرداخت به طرف خارجی داده شده و عملیات ساخت آغاز شده است و انشاءالله نخستین قطارها در سال آینده تحویل داده میشود البته در همین جا باید از وزارت کشور نیز تشکر کنم که نهایت تلاش را داشته است.تشکری هاشمی ادامه داد: در حوزه مترو باید به وضعیت کارتخوانها اشارهای داشته باشم همانطور که بارها نیز تذکر دادهایم نزدیک به ۹۰۰ کارتخوان در ایستگاههای مترو تهران وجود دارد و این کارتخوانها متاسفانه در بخش خروجی عمدتاً دارای نقص هستند و وقتی مسافران میخواهند ایستگاه را ترک کنند متوجه میشوند که دستگاه کارت آنها را نمیخواند و حداکثر هزینه را از مسافران دریافت میکند این به معنای آن است که کارتها در ورود خوانده میشوند، اما هنگام خروج از این کار انجام نمیشود و هزینه کامل از کارت شهروندان دریافت میشود و یکی دیگر از مشکلات این است که مانده کارتهای قدیمی باقی مانده به افراد تحویل داده نشده است.رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه اتوبوسرانی اظهار کرد: ۱۲۷۷۰ میلیارد تومان بودجه برای شرکت واحد در نظر گرفته شده است و در حوزه اتوبوسهای فعال باید بگویم هرچند گزارش دوستانمان در شهرداری حاکی از ۲۱۰۰ اتوبوس فعال است، اما آنچه اکنون حدود ۱۹۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در شهر تهران وجود دارد و هنوز ناوگان فرسوده در حال کار هستند.وی با اشاره به ناوگان بازسازی شده گفت: در حال حاضر ۱۶۵ دستگاه ناوگان بازسازی شده است و مبالغی که برای این کار پرداخت شده ۱۵۷ میلیارد تومان است و با وجود آنکه ۱۲۶۵ میلیارد تومان برای بازسازی اتوبوسها در نظر گرفته شده بود، اما آنچه تاکنون عملیاتی شده قراداد ۱۵۷ میلیارد تومانی است یعنی تقریباً ۱۰ درصد از بودجه برای نوسازی به کار گرفته شده و این به معنای آن است که عقبماندگی جدی در این حوزه وجود دارد.وی گفت: ۲۲۰۶ دستگاه اتوبوس دارای کارتخوانهای قدیمی هستند که عمدتاً آنها غیرفعال هستند، با این کار به ۵۰ سال قبل بازگشتهایم و مشت مشت پول به رانندگان داده شود و آنچه باعث تعجب شده این است که چرا باید نیمی از ایستگاههای تهران فاقد دستگاه کارتخوان باشند.عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: مردم ما با شرافت هستند و قرار نیست از پرداخت بلیط فرار کنند، اما هیچ امکانی وجود ندارد تا بلیط خود را پرداخت کنند دو سال است که به صورت صلواتی در حال حمل و نقل شهروندان هستیم با وجود اینکه روزانه بیش از یک میلیون سفر انجام میشود، اما روزانه ۳۵۰ هزار تراکنش ثبت میشود.تشکری هاشمی به سازمان تاکسیرانی اشاره کرد و گفت: تا ۲۰ آذر ماه امسال ۱۲۲۸ تاکسی به صورت نقدی نوسازی و تحویل داده شده است و گفته شده ۳۷۷ دستگاه تاکسی در شرف تحویل تا پایان آذرماه است درحال حاضر ۴۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده وجود دارد و سالیانه نفر ۱۰ هزار تاکسی باید نوسازی شود درخصوص ۶۳۰ دستگاه با مشارکت وزارت کشور نیز ۱۹۲ مورد تحویل داده شده که اکنون ۵۰ مورد آن در حال فعالیت هستند و امیدوار هستیم شهرداری تهران دیگر نقش رانندگان تاکسی را انجام ندهد و فکر خود را به کارهای با اهمیتتر معطوف کند.رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: متاسفانه ردیفهایی که در شورای شهر مصوب میکنیم در شهرداری ردیفهای دیگری پیدا میکنند که کاملاً با مصوبات شورای شهر دارای انحراف است ۸۶ میلیارد تومان برای حمایت از رانندگان تاکسی تخصیص داده شده، اما این مبلغ درجای دیگر خرج میشود.وی با اشاره به بخش کنترل ترافیک گفت: در برنامههای ۴ ساله خود به موضوع هوشمندسازی اشاره داشتهایم و در طول دو سال گذشته و در دوره ششم مدیریت شهری چندین بار تذکر داده شد که وضعیت سیستمهای هوشمند شهر خوب نیستند از ۲۴۲ مورد دوربینهای طرح ترافیک ۱۳۴ مورد تنها فعال هستند، از ۲۱۰ دوربینهای طرح کنترل آلودگی هوا تنها ۵۶ مورد فعال هستند، از ۱۸۷ دوربین ثبت تخلفات چراغ قرمز تنها ۷۶ مورد فعال هستند، از ۱۶ دوربین پلاک خوان مسیر ویژه اتوبوس تنها ۵ مورد فعال هستند، از ۴۲ دوربین پلاک خوان لایل اضطرار تنها ۲۲ مورد فعال هستند از ۲۳ دوربین پلاک خانه بهشت زهرا تنها ۸ مورد فعال هستند از ۱۰ دوربین پلاک خوان پسماند هیچ موردی فعال نیستند از ۴۰ مورد دوربین پلاک خوان تاکسیرانی تنها ۱۸ مورد فعال هستند از ۱۳ دوربین پلاک خوان تره بار تنها ۱۰ مورد فعال هستند از ۳۵ دوربین پلاک خوان رینگ تهران تنها ۱۴ مورد فعال هستند از ۱۴ دوربین پلاک خوان خودرو سنگین تنها یک مورد فعال هستند از ۸ مورد دوربین مراکز معاینه فنی هر هشت مورد فعال هستند و از ۳۹۱ دوربین سامانههای ثبت تخلف سرعت تنها ۵۰ مورد فعال هستند.وی ادامه داد: البته این وضعیت هم وقتی یک شرکت در طول یک سال ۶ مدیر عوض میکند پیش میاید و بیش از این نمیتوان از این شرکت انتظار داشت.تشکری هاشمی با اشاره به بودجه ۶۰۰ میلیارد تومانی برای توسعه موتور سیکلتها گفت: با وجود این بودجه تا این لحظه عملکرد صفر بوده است وقتی دم از آلودگی هوا میزنیم و میگوییم موتور سیکلتها عامل اصلی آلودگی هوا هستند باید برای حل چالش آنها نیز اقدام کنیم، اما عملکرد صفر چه معنایی دارد.رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: نقشه آلودگی هوا در سال ۱۴۰۲ حاکی از آن است که احتراق گازوئیل کمترین میزان آلودگی را داشته است، اما آلاینده قالب pm دو و نیم هستند و تقریباً تمام آلودگیهای هوا به این دلیل است که ۸۸ درصد علت اصلی پیدایش آن نیز منابع آلودگی متحرک یعنی موتور سیکلت و خودروها هستند و امیدواریم در این خصوص اقدامات جدی انجام شود.
Tuesday, 7 May , 2024