کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 12 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
پنج شنبه, 02 بهمن 1399   Thursday 21 January 2021
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 15 آذر 1399

صفحه خبر: سرمقاله‌ها

این تصور غلطی است که عده‌ای از «مسئولان مرتبط» فکر می‌کنند می‌توانند با بستن و پلمپ چند مغازه خرده فروش قیمت‌ها را کنترل کنند.فی المثل طی چند روز گذشته به دفعات برخی از مسئولان مرتبط با دوربین صدا وسیما به سراغ مرغ فروشی‌ها رفته و چند مغازه را هم پلمپ کردند.مسئول از مغازه دار می‌پرسد:«چرا گران می‌فروشی؟مرغ باید کیلویی 20 هزار و 400 تومان باشد. چرا 30 هزار تومان می‌فروشی؟» مغازه دار هم پاسخ می‌دهد:«این فاکتورهای من، 29 هزار تومان خریدم 30 هزار تومان می‌فروشم!»مسئول مربوطه البته مقابل دوربین تحکم می‌کند و دستور پلمپ می‌دهد.
این سوژه بارها و بارها در تلویزیون به بهانه هر گرانی تکرار شده و لابد کسی از مدیران تلویزیون و یا مسئولان مربوطه از خود نپرسیده که با این برنامه‌های تلویزیونی قرار است چه را ثابت کنند.آیا بناست با بستن چند مغازه گرانی کنترل شود؟آیا بناست با این سوژه‌های تکراری مردم قانع شوند که مسئولان به فکر هستند؟پاسخ هر دو منفی است.با این بگیر و ببند‌ها نه گرانی کنترل می‌شود و نه مردم قانع.زیر اولا منشا گرانی،تورم است و تورم نیز حاصل تحریم‌ها و سوءمدیریت‌های ضمیمه به آن است.ثانیا مردم نیز قانع نمی‌شوند زیرا هر روز با قیمت‌های جدید مواد غذایی مواجه می‌شوند و متوجه هستند برنامه‌های خبری و میدانی این شکلی، نمایشی است که خروجی قابل ذکری ندارد.البته این نکاتی را که بنده ذکر می‌کنم قطعا مسئولان مربوطه خود بهتر می‌دانند و صرفا صاحب این قلم به تکرار مکررات می‌پردازد.برای نمونه مگر می‌شود «سازمان‌های نظارتی بر قیمت ها» ندانند برخوردهای موردی با فروشنده‌های خرد برای گرانی‌های موردی است نه وقتی که به جز چند فروشگاه منتسب به دولت (بازارهای میوه و تره بار) همه مرغ فروشی‌ها این ماده پروتئینی را کیلویی بیش از 30 هزار تومان عرضه
می‌کنند.
اگر می‌بینید در کشور‌های توسعه یافته علی الخصوص آن‌ها که گرایشات سوسیالیستی دارند برخورد سختی با برندی در مورد
گران فروشی صورت می‌گیرد داستان متفاوتی دارد و به واقع تخلفی صورت گرفته است.فی المثل فلان برند موبایل قیمت گذاری‌ای که کرده تناسبی با کیفیت گوشی ندارد و به نوعی در حال کلاهبرداری از مردم است که در این صورت سازمان‌های مرتبط وارد میدان می‌شوند.حتی در جنبش‌های اجتماعی نیز اینگونه است.برای نمونه اگر مردم آلمان تصمیم می‌گیرند شیر نخرند زیرا گران است در این کشور فقط شیر گران شده نه اینکه از شیر مرغ تا جان آدمیزاد گران شده باشد و مردم مستاصل شوند.اینجا اگر بنا باشد که مردم نخرند تا ارزان شود باید باد هوا بخورند!
فلذا نه مردم را گول بزنیم و نه خودمان را.پریدن از دیوار کوتاه چند مرغ فروش خرد هنر نیست اگر آقایان اراده واقعی دارند با دوربین صدا وسیما بروند سراغ تصمیم گیران اصلی که تصمیمات خود خواهانه شان و سوء تدبیر‌های شان کمر مردم را زیر بار گرانی خم کرده است.


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام