کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 12 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
شنبه, 10 آبان 1399   Saturday 31 October 2020
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 14 مرداد 1399

صفحه خبر: زندگی

آفتاب یزد – گروه زندگی: اگر شما هم به سختی می‌توانید به خواب بروید، بیشترِ شب‌ها با بی‌خوابی دست و پنجه نرم می‌کنید یا اگر مکررا بیدار شدن از خواب در شب را تجربه می‌کنید، بدانید که تنها نیستید و این مشکل بسیار شایع است. بی‌خوابی اصلاً خوب نیست. در حقیقت عوارض آن بسیار زیاد است. شاید برایتان
عجیب باشد، ولی بی‌خوابی به هر دلیلی که باشد، به طرز
فوق العاده‌ای به سلامتی، فعالیت، ایمنی شما آسیب می‌رساند. برای کم خوابی عوامل بسیاری وجود دارد. لذا با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در این باره با دکتر محمود صادق نیت، متخصص طب کار و فلوشیپ پزشکی خواب، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفتگو کرده است.
وی در این باره می‌گوید: یکی از شایع‌ترین اختلالات خواب بی‌خوابی است و آنچه افراد مبتلا به بی‌خوابی را دچار نگرانی و در بسیاری اوقات درماندگی می‌کند، تداوم و مزمن شدن بی‌خوابی است.
دکتر صادق نیت خاطرنشان کرد: اغلب وقتی درباره بی‌خوابی صحبت می‌شود به یاد تاخیر در شروع خواب می‌افتیم و اینکه وقتی به رختخواب می‌رویم، هر چه سعی می‌کنیم خوابمان نمی‌برد و افکار مختلف مانع خوابیدنمان می‌شود. اما بی‌خوابی انواع دیگری هم دارد، نوع دیگر بی‌خوابی، اختلال در تداوم خواب است، در این نوع بی‌خوابی، فرد مکرراً از خواب بیدار می‌شود و بسیاری از افراد در به خواب رفتن مجدد هم با مشکل مواجه هستند.
این متخصص فلوشیپ پزشکی خواب ادامه داد: زود بیدار شدن از خواب نیز نوع دیگری از بی‌خوابی است. به طور مثال فردی که به طور معمول ساعت شش صبح از خواب بیدار می‌شود، مدتی است که به جای ساعت شش، ساعت چهار صبح از خواب بیدار می‌شود و این در حالی است که احساس می‌کند نیاز خوابش تامین نشده و هرچه سعی می‌کند نمی‌تواند بیشتر بخوابد. در نوع دیگر بی‌خوابی هم فرد به طور معمول هشت ساعت خواب خود را دارد اما پس از بیدار شدن احساس شادابی ندارد.
وی ابراز کرد: بی‌خوابی موضوعی چند بعدی است و انواع مختلفی دارد که افراد می‌توانند به یکی از انواع آن مبتلا شوند و یا در یک زمان، به چند نوع از انواع بی‌خوابی دچار شوند. مثلاً هم در شروع خواب مشکل داشته باشند و هم مکرراً از خواب بیدار شوند. مسلماً درمان این بیماران مشکل‌تر خواهد بود.
دکتر صادق نیت مطرح کرد: خوردن قرص‌های خواب آور، درمان بی‌خوابی، نیست.‌ مصرف آنها مشکل بیمار را حل نمی‌کند بلکه درمان علت اصلی بی‌خوابی را نیز به تاخیر می‌اندازد. از آنجا که بسیاری از این داروهای خواب‌آور پس از مدتی اثر خواب‌آوری شان از بین می‌رود، لذا این بیماران مجبور می‌شوند داروی بیشتری مصرف کنند و از طرف دیگر چون علت اصلی بی‌خوابی در بسیاری از اوقات پیدا نمی‌شود، لذا علت اصلی بدون درمان و مشکل بیمار همچنان به قوت خود باقی می‌ماند.
وی افزود: وابستگی به این داروهای خواب‌آور از یک طرف و عدم درمان علت اصلی بی‌خوابی و مزمن شدن آن از طرف دیگر باعث می‌شود تا درمان بی‌خوابی بسیار مشکل‌تر و پیچیده‌تر از مراحل اولیه بیماری شود.
این متخصص فلوشیپ طب خواب تاکید کرد: مبتلایان به بی‌خوابی، در مراحل اولیه برای درمان باید به پزشک مراجعه کنند تا با سهولت بیشتر و سریع‌تر درمان شوند. مسلماً درمان بی‌خوابی باید براساس علت آن انجام شود. متاسفانه بسیاری از بیماران خودسرانه از داروهایی که معمولاً عارضه آنها خواب آلودگی است، استفاده می‌کنند واین اقدام موجب می‌شود بی‌خوابی آنها برای مدت‌ها درمان اساسی نشود.
وی اظهار کرد: برای درمان صحیح بی‌خوابی ابتدا باید علت بی‌خوابی را شناخت و به درمان آن پرداخت. مهمترین علل بی‌خوابی عبارتند از عوامل محیطی مثل سر و صدا، عوامل روحی روانی، استرس، مشکلات جسمی‌و ابتلا به بیماری‌ها می‌باشد.
دکتر صادق نیت می‌گوید: سر و صدای زیاد در اتاق خواب یکی از علل مهم بی‌خوابی و بخصوص بیدار شدن‌های مکرر است. افرادی که در آپارتمان‌های پر ازدحام زندگی می‌کنند و دیوار و سقف‌های آپارتمان‌ها خاصیت عایق بودن صدا را ندارند، مشکل سر و صدا می‌تواند به تنهایی مانع خواب راحت افراد شود؛ بخصوص افرادی که خواب سبک‌تری دارند.
این متخصص طب کار ادامه داد: از دیگر عوامل محیطی ایجاد‌کننده بی‌خوابی می‌توان گرما یا سرمای زیاد را نام برد، هر کدام از اینها به تنهایی می‌توانند مانع خواب فرد شده و یا آنکه فرد را از خواب بیدار کنند.
وی اظهار داشت: از دیگر عوامل مهم محیطی بی‌خوابی، نور است. نور محیط می‌تواند مانع خواب فرد شود. هر چه میزان نور اتاق بیشتر باشد احتمال آنکه فرد خواب راحتی داشته باشد کمتر می‌شود.
دکتر صادق نیت بیان کرد: عوامل روحی روانی بخصوص ابتلا به بیماری‌های خلقی از جمله افسردگی می‌تواند خواب فرد را به شدت مختل کند. درمان بی‌خوابی این افراد در صورتی اساسی خواهد بود که در ابتدا افسردگی آنها درمان شود.
این متخصص فلوشیپ طب خواب عنوان کرد: استرس‌های طی روز بخصوص استرس‌های شغلی می‌تواند باعث بی‌خوابی فرد شود لذا توصیه می‌شود افراد به ویژه 3-2 ساعت قبل از خواب محیط آرامی‌را فراهم کنند و در صورتیکه احتمال می‌دهید صحبت با کسی به بگو مگوهای استرس زا ختم می‌شود آن را به زمانی موکول کنید که با ساعت خواب شما فاصله داشته باشد.
وی ادامه داد: ابتلا به بیماری بخصوص بیماری‌های عفونی معمولا نیاز به خواب ما را افزایش می‌دهند ولی ابتلا به برخی از بیماری‌ها نیز می‌تواند خواب ما را مختل سازد. ابتلا به بیماریهای اسکلتی ـ عضلانی که معمولاً با درد همراه است، می‌تواند مانع خواب ما شود. کمردرد، درد در زانو و درد اندام فوقانی بخصوص شانه و مچ دست از جمله این موارد می‌باشند. سردرد به علت‌های مختلف، ناراحتی‌های گوارشی و درد معده، ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و درد در قفسه سینه، بیماری‌های ریوی به ویژه ابتلا به بیماری‌هایی مثل آسم که همراه با سرفه‌های مکرر هستند، ابتلا به دیابت و یا بزرگی پروستات که افراد مبتلا، به علت دفع ادرار مجبورند بارها از خواب بیدار شوند، همگی از عللی هستند که می‌توانند خواب افراد را مختل کنند.
دکتر صادق نیت افزود: مصرف بسیاری از داروها نیز خود می‌تواند مانع خواب افراد شوند، مانند داروهای ضد فشار خون، برخی داروهای اعصاب و روان و برخی داروهای قلب و عروق بخصوص اگر این داروها شب هنگام و قبل از خواب مصرف شوند.
وی در پاسخ به این پرسش که" چه عواملی سیکل خواب و بیداری طبیعی بدن را بر هم می‌زنند"، ابراز کرد: شایع‌ترین و مهم‌ترین عامل در این گروه، شب کاری است. یکی از مهمترین و شایع‌ترین شکایات شب کاران بی‌خوابی است. بسیاری از شب کاران به علت مشکلات ناشی از شب کاری بخصوص به علت بی‌خوابی شب‌های بعد از شیفت کاریشان، مجبور به ترک کار خود می‌شوند زیرا بدن آنها نمی‌تواند تغییر ساعت خواب را تحمل کند.
دکتر صادق نیت ابراز داشت: مطالعات محققان نشان داده است که بیش از 20 در صد شاغلین مجبور به نوبت کاری و شب کاری هستند و بیش از 60درصد آنها دچار مشکلات خواب بخصوص بی‌خوابی می‌شوند که در صورت عدم پیشگیری و یا درمان، هم سلامتشان به مخاطره می‌افتد و هم در فعالیت‌ها و وظایف شغلی شان دچار خطا و حوادث بیشتری می‌شوند. این افراد می‌بایست در اولین فرصت به متخصصین طب کار جهت تنظیم برنامه‌های کاری خود مراجعه کنند.
این متخصص در پایان گفت: کسانی که به غرب یا شرق دنیا مسافرت می‌کنند نیز موقع خواب و بیداری خود، دچار مشکل می‌شوند. علت آن است که ساعت داخلی بدن آنها طبق روال قبلی خواب آلوده می‌شود و یا از خواب بیدار می‌شود در حالی که مکان جدید، ساعت خواب و بیداری دیگری را طلب می‌کند. هرچه مسافت طی شده بیشتر باشد، مشکل این افراد نیز شدیدتر خواهد بود. این افراد اگر برای مشکل خود فکری نکنند، ممکن است تا چند هفته، در خواب و بیداری خود مشکل پیدا کنند. مصرف ملاتونین طبق دستور پزشک یکی از درمان‌های خوب برای رفع مشکل بی‌خوابی این افراد خواهد بود.


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام