کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 12 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
پنج شنبه, 21 فروردین 1399   Thursday 9 April 2020
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 02 بهمن 1398

صفحه خبر: اقتصادی

آفتاب یزد – گروه اقتصادی: صادرات خودرو برخی شرکتهای خودروساز بزرگ به خاطر عدم تکمیل خودروهای معوق کاملا متوقف شده است. ایران خودرو یکی از این شرکتهاست که نتوانسته حتی معوقات سابق خود را نیز پاس کند و با کمبود قطعات مربوطه، صادراتش به کشورهای دیگر متوقف شده است. رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی می‌گوید: ایران خودرویی‌ها نمی‌توانند خودروهای معوق خود را تکمیل کنند. بنابراین صادرات خودرو فعلا منتفی است.
> تلاش برای جبران مافات در دوماهه آخر سال
محمد رضا نجفی منش در پاسخ به این پرسش که آیا خودروسازان تا پایان سال می‌توانند خودروهای معوق را به دست مردم برسانند، به تجارت‌نیوز گفت: تمام تلاش خودروسازان این است که در دو ماهه پایانی سال جبران مافات کنند. میزان تولید شرکت سایپا در مدت باقی مانده تا پایان امسال بیشتر خواهد شد؛ این در حالی است که ایران خودرویی‌ها نمی‌توانند خودروهای معوق خود را تکمیل کنند؛ بنابراین همچنان ایران خودرو با کاهش عرضه خودرو مواجه می‌شود. محمدرضا نجفی‌منش افزود: مشکلات عمده قطعه‌سازان کمبود نقدینگی است. چنانچه این معضل برطرف شود قطعه‌سازان در شرایط تحریمی هم می‌توانند نیاز خودروسازان را برآورده کنند. او در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است سال آینده صادرات خودرو به کشورهای منطقه داشته باشیم؟ اظهار کرد: خودروسازان هنوز نتوانستند برنامه‌های امسال خود را به خوبی پیش ببرند. یعنی هنوز تعهدات قبلی خود را به مردم عرضه نکرده‌اند. بنابراین بعید است که تا پایان سال بتوانیم خودرویی به بازارهای منطقه صادر کنیم اما با توجه به اینکه در حال تولید خودروهای جدید هستیم می‌توانیم در صادرات این خودروها اقدام قابل توجهی داشته باشیم. نجفی‌منش با اشاره به قیمت تولید خودروهای جدید گفت: خودروهایی که جدید تولید می‌شود به دلیل افزایش قیمت تمام شده حداقل قیمت آنها ۱۲ هزار یورو است. بنابراین قیمت نهایی رهام هم همین عدد مورد اشاره تخمین‌زده می‌شود.با توجه به اینکه صرافی ملی دیروز قیمت یورو را ۱۴هزار و ۴۵۰تومان اعلام کرده ‌می‌توان قیمت خودرو رهام را بیش از ۱۷۳میلیون تومان تخمین زد.
> کاهش 21 درصدی صادرات
در 6 ماهه اول امسال
آخرین آمار ارائه شده از سوی خودروسازان نشان می‌دهد صادرات خودرو طی شش ماه ابتدایی امسال و در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته افت داشته است. طبق صورت‌های مالی ارائه شده به بورس ازسوی ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو، طی شش ماه ابتدایی امسال، مجموع صادرات خودروسازان (شامل محصول کامل و قطعات منفصله)، تنها ۳هزار و ۳۵۱دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بیش از ۲۱ درصد کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که با توجه به رشد نرخ ارز، بهبود صادرات می‌توانست رخ دهد. در مجموع، سه هزار و ۳۵۱دستگاه انواع محصول کامل و قطعات توسط خودروسازان ایرانی تا پایان شهریور امسال صادر شده که در این بین، سایپا بیشترین سهم و پارس خودرو کمترین را داشته است. طبق آمار، سایپایی‌ها ۲هزار و هشت دستگاه محصول کامل و قطعات را در نیمه نخست امسال صادر کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود ۱۱ درصد کاهش نشان می‌دهد. ایران خودرو نیز در نیمه ابتدایی سال جاری، یک هزار و ۳۴۰دستگاه صادرات داشته که تماما به قطعات مربوط می‌شود و این شرکت هیچ خودروی کاملی را صادر نکرده است. درسالهای نه چندان دور برخی کشورها به ویژه همسایگان نوار شمالی و غربی میزبان خودروهای ایرانی بوده‌اند، اما تحریم‌های سخت در کنار بدهی سنگین خودروسازان به قطعه سازان، صنعت خودروسازی کشور را لنگ ساخته است. خودروسازان ما این سالها با تکیه بر توان قطعه سازان خارجی پیش می‌رفتند اما با بهم خوردن برجام و پا پس کشیدن رنو وپژو از بازار ایران، تامین قطعات خودروسازان نیز دچار مشکل شد.قطعه سازان داخلی نمی‌توانند تمام قطعات مورد نیاز را تولید کنند و اگر هم قطعه‌ای به خودروسازان می‌دادند بیشتر وارداتی بود که با کاهش واردات در نهایت خودروسازان دچار معضل بزرگ کاهش تولید و نمی‌توانند خودروهای معوق خود را تکمیل کنند. پژو و رنو تامین‌کننده اصلی قطعات خودروهای ایران بودند.با بد عهدی ترامپ در خصوص برجام این دو شرکت نیز از ایران پا پس کشیدند تا تامین قطعات خودروی ایرانی دچار مشکل شود. گفته می‌شود دو سوم افت فروش پژو بخاطر قطع صادرات به ایران بوده است. پژو در سه ماهه اول ۲۰۱۸ حدود ۱۰۸ هزار خودرو به ایران فروخته بود، اما با خروج آمریکا از برجام، صادرات خود را قطع کرد. شرکت خودروسازی فرانسوی پژو سیتروئن، گزارش سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ را منتشر کرده بود که نشان می‌دهد فروش خودرو این شرکت نسبت به دور مشابه پارسال ۱۵.۷درصد کاهش یافته و به ۸۸۴ هزار و ۴۰۰ دستگاه رسیده است. به گزارش سایت رسمی این غول فرانسوی، دو سوم افت فروش بخاطر قطع صادرات به ایران بوده است. پژو در سه ماهه اول ۲۰۱۸ حدود ۱۰۸هزار خودرو به ایران فروخته بود، اما با خروج آمریکا از برجام، صادرات خود را قطع کرد.این شرکت در سال ۲۰۱۷ حدود ۴۴۴ هزار و ۶۰۰خودرو به ایران فروخته بود. هرچند افزایش قیمت خودرو توانسته است درآمدهای افت فروش خودرو این شرکت را تا حدودی جبران کند، برای نمونه به رغم افت ۱۵.۷درصدی صادرات خودرو، درآمدهای فروش خودرو این شرکت تنها ۱.۸۵درصد کاهش یافته و به ۱۴میلیارد و ۱۵۷میلیون یورو رسیده است.
> قطع صادرات خودرو به عراق صحت ندارد
این در حالی است که امیر حسین قناتی مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه با بیان اینکه صادرات خودرو ۲۰ درصد کاهش یافته است، گفت: در ۶ ماهه امسال حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون دلار صادرات خودرو صورت گرفته است. وی در گفت‌وگو با میزان، درباره صادرات خودرو اظهار کرد: با توجه به مشکلاتی که در حال حاضر در جابجایی ارز داریم صادرات رونق ندارد و کاهش پیدا کرده است. مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه درباره اینکه آیا توانستیم از ظرفیت افزایش نرخ ارز برای توسعه صادرات استفاده کنیم یا خیر، افزود: ما این مزیت را داریم که بتوانیم خودرو با قیمت ۴ تا ۵ هزار دلار را به کشور‌های عراق و سوریه صادر کنیم، اما با برخی از مشکلات در حمل و نقل دریایی و حمل و نقل زمینی مواجه هستیم علاوه بر آن اگر مشکلات انتقال ارز با این کشور‌ها نیز برطرف شود فرصت خوبی است تا بتوانیم از اختلاف ارزی که وجود دارد برای توسعه صادرات استفاده کنیم. وی گفت: با هدف‌گذاری که برای صادرات خودرو انجام دادیم فاصله زیادی داریم، امیدواریم با برطرف شدن مشکلات روند افزایشی در این زمینه داشته باشیم. قناتی با بیان اینکه برای صادرات خودرو هدف‌گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری برنامه ریزی شده بود، خاطرنشان کرد: در ۶ ماهه امسال تنها حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون دلار صادرات بیشتر نداشتیم که به عراق و سوریه بوده است. مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه درباره عدم تمایل عراق برای واردات خودرو از ایران گفت: همچنین موضوعی صحت ندارد و هنوز برای خرید خودرو‌های صادراتی ایران از طرف این کشور انگیزه وجود دارد. وی در پاسخ به این سئوال که آیا خودرو‌های صادراتی کیفیت لازم را دارند، تصریح کرد: خودرو‌ها از نظر کیفیت مشکلی ندارند، در این بین طرف‌های عراق و سوری خواهان بسیاری از آپشن‌هایی که بر روی خودرو‌های ما قرار دارد، نیستند تا هزینه را کاهش دهند.
> قطعات وارداتی به نام تولید ملی!
جواد مرزبان راد کارشناس خودرو در گفت‌وگو با آفتاب یزد در این خصوص گفت: خودروسازان اگر می‌توانستند قطعات خود را تامین و تیراژشان را بالا ببرند، قطعا صادرات نیز داشتند و این کار را انجام می‌دادند. زمانی بحث بر سر این بود که تولید خودکفاست و ما تولید ملی داریم و تولید‌کننده روی پای خود است و حتی اعلام کردند که بیش از 95 درصد تولید داخل، داخلی‌سازی شده است. وی ادامه داد: اما بعد از مشکلات ارتباطی و بحث تحریم‌ها که نشان می‌دهد ما قطعاتی که استفاده می‌کردیم بیشتر وارداتی بوده است و تولید ما واقعی نبوده است. قطعه سازان ما به خودروسازان توسط پیمانکاران قطعه می‌دادند و در واقع پیمانکاران تولید‌کننده نبودند، بلکه این قطعات را از خارج کشور وارد می‌ساختند. وی تصریح کرد: شرایط تحریم‌ها باعث کاهش واردات و ساخت قطعات شده که این مسئله نشان می‌دهد یا خودروسازان این ماجرا را می‌دانستند واگر می‌دانستند باید برنامه ریزی می‌کردند تا در شرایط سخت دچار مشکل نشویم واگر نمی‌دانستند که عذر بدتر از گناه است و باید پرسید چرا بر این داستان نظارت نکرده و چرا استانداردهای کیفی که کنترل می‌کردند، گواهی بر آنها صادر می‌نمودند. عضو هیئت علمی دانشگاه علم وصنعت با بیان این که این مشکل یک شبه نبوده وطی سالیان سال به وجود آمده است، تصریح کرد: چرا خودروسازان این مسئله را شفاف‌سازی نکردند وحتی حقایق را وارونه جلوه دادند. مسئله توقف صادرات خودروی ما باید درسی برای مدیران باشد تا به سمت این بروند که به صورت واقعی قطعات در ایران تولید کنند تا واقعا تولید ایرانی ملی باشد. این کار شدنی است و شرطش آن است که مدیران کلان واقعا بخواهند این کار را انجام دهند ودایما چشمشان به خارج از کشور نباشد. این تحلیلگر بازار خودرو افزود: طی 8 سال گذشته مدیران ما کارهای داخلی را به مسایل سیاسی پیوند زده و به فکر صنعت خودروی کشور نبوده‌اند..دشمنان خارجی نیز همواره درصدد توقف تولید داخل ما هستند و دایما ما را در حال انتظار می‌گذارند. ما فقط چشم می‌دوزیم که نتیجه برجام چه می‌شود واروپا چه می‌گوید و آمریکا چکار می‌کند. سیستم تولید خارجی شرطی شده است تا ما صبر کنیم وببینیم اگر تحریم‌ها برداشته شود قطعه از خارج بیاوریم. وی با ذکر این نکته که این شرایط حاصل بی‌مدیریتی دولتمردان است، خاطرنشان کرد: باید یکبار برای همیشه دست روی زانوی خود بگذاریم و روی پای خود بایستیم.این کار بسیار سخت است اما اگر مدیران ما تصمیمی بگیرند و به صورت واقعی تولید را داخلی‌سازی کنند، مشکلات صنعت خود رو نیز رفع می‌شود.صنعت خودرو صنعت پیشگام و کلیدی و صنعت مادر است که در صورت حل مشکل آن مشکل سایر صنایع رفع می‌شود. به گفته وی باید به توان و ظرفیت داخل رجوع کنیم و با استفاده از سیستم نرم افزاری و سخت افزاری که توسط پژوهشگران و قطعه سازان به صورت توامان باید ارایه شود، صنعت خودرو را شکوفا سازیم.قطعا خودروسازان نقش مهمی در این پیوند دارد. محققین دانش نرم افزاری را ارایه دهند و تولید‌کننده هم سخت افزار مربوطه را بیاورد تا با کمک هم صنعت را به خودکفایی برسانیم.
> باید استقلال صنعتی خود را به دست آوریم
مرزبان راد ادامه داد: باید برنامه ریزی کنیم تا در آینده نه چندان دور استقلال صنعتی خود را در این بخش به دست آوریم تا نیاز بازار داخلی را تامین سازیم در آن صورت قدرت چانه زنی هم پیدا کنیم که اگر خارجی‌ها به ایران آمدند، با قدرت با آنها چانه زنی کنیم که اگر تحریمی هم صورت گرفت ما را لنگ نگذارند. در این صورت قیمت تمام شده هم پایین‌تر آمده و در شرایط سخت دچار مشکل نخواهیم شد.
> بدهی 23 هزار میلیاردی خودروسازان
به قطعه سازان
احمد رضا رعنایی، دیگر کارشناس خودرو در گفت‌وگو با آفتاب یزد در این خصوص گفت: مشکل خودروسازان مسئله تامین قطعات است و قطعات هم نقدینگی می‌خواهد. متاسفانه به دلیل مدیریت ضعیف خودروسازان در گذشته در کنار افزایش قیمتها وبه خصوص رشد نرخ دلار و 3 برابر شدن نیاز به سرمایه در گردش تولید، صنعت خودروسازی وقطعه‌سازی دچار خلا شدند و خلا تامین نقدینگی و به تبع بدهی خودروسازان به قطعه سازان، بدهی این صنعت را افزایش داده است. متاسفانه با شرایط کنونی این خلا پر نمی‌شود و باید وارد ماجرا شود تا سرمایه در گردش تولید تامین گردد. در حال حاضر 23 هزار میلیارد تومان بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان است و این مطالبات همچنان پابرجاست. مواد اولیه تولید باید تامین شود تا تیراژ بالا برود. وی افزود: دولت وبانک مرکزی باید به کمک صنعت خودروسازی بیایند تا مجموعه‌ای که 70 هزار نفر در آن شاغل هستند، بیکار نشوند. در این صورت صادرات خودرو نیز از سر گرفته خواهد شد و مشکل موجود برطف می‌گردد.


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام