مجلس نامه؛ آن چه وکلای مردم گفتند
- شناسه: 9736
- پنج شنبه 7 اردیبهشت 1402
- انتشار در صفحه ۲ | خبر
در این ستون، بدون هیچ حک و اصلاحی، نظر و دیدگاه نمایندگان مجلس پیرامون موضوعات روز را بازتاب میدهیم. > سمیه رفیعی: خروج خودروهای فرسوده نزدیک به صفر شده است
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس تاکید کرد: پرونده ترک فعل قانون هوای پاک همچنان هم برای مدیران قبلی و هم مدیران فعلی باز است. سمیه رفیعی با اشاره به قانون هوای پاک با بیان این که متاسفانه نظارت در این حوزه ضعیف بوده است، گفت: وقتی از قانونی چهار تا پنج سال میگذرد ولی هیچ پیشنهادی در لوایح دولت برای تخصیص اعتبار آن نمیآید یعنی عزمی برای اجرای قانون وجود ندارد و البته نمایندگان مجلس هم نظارتی نداشتهاند و به وظیفه خود عمل نکردهاند. وی با بیان اینکه آفت محیط زیست در این سالها برخورد سیاسی با آن بوده است، خاطرنشان کرد: برای نظارت قاطع بر قانون هوای پاک هزینه دادیم و ایستادگی کردیم که افراد بابت قصورشان به دستگاه قضائی معرفی شوند، این اقدام قطعا نه تسویه حساب سیاسی بوده و نه این حرفهای سطحی نگرانه و پوچ را میپذیریم. آقایان مسئول در این حوزه به جای فرافکنی باید پاسخگوی کمکاریهای خود باشند. رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان اینکه استدلال وزارت صمت برای عدم اجرای قانون و اسقاط خودرو این بود که اجرای این قانون قیمت خودرو را بالا میبرد! عنوان کرد: متاسفانه وزیر صمت با به غلط انداختن صحن مجلس وعدههایی داد که الان مشخص شده که پشتوانه محکمی نداشتهاند و همین امر در کنار فشار مافیای خودرو موجب شد تا اسقاط خودرو جای خود را به پرداخت پول آنها به صندوق وزارت صمت بدهند هرچند الان همه متوجه اشتباه شدند. وی با بیان اینکه خودرو در کشور به جای کالای مصرفی، سرمایهای شده است، تصریح کرد: رئیسی را از نزدیک میشناسم و میدانم که میخواهند کارها در مدار درستش قرار بگیرد؛ اما به خودشان هم گفتم آدمهای همیشگی این کاره نیستند؛ درد ما این است که راس دولت عوض شده ولی همون همیشگیها همچنان تصمیم میگیرند!/ایلنا
> جلال رشیدی کوچی: به یقین رسیدم که برخی نمیخواهند قیمت خودرو کاهش پیدا کند
نماینده مردم مرودشت در مجلس گفت: یکی از مخالفان جدی واردات خودروهای کارکرده آقای فاطمی امین بود اما امروز میبینیم که در آستانه استیضاح نظرش تغییرکرده و صحبت از تلاش برای صدور مجوز واردات خودروهای کارکرده مطرح میکند. جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت و عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در پاسخ این سوال که «اولین بار استیضاح زمستان ۱۴۰۰ و چند ماه بعد از آغاز به کار دولت مطرح شد، سوال این است که با عدم استیضاح فاطمی امین در همان زمان و ادامه مدیریت ایشان طی یکسال و نیم گذشته چه میزان خسارت را در این دوره زمانی شاهد هستیم؟»، گفت: البته من نمیگویم زمستان ۱۴۰۰ و سه ماه بعد از آغاز به کار دولت، ولی اگر همان استیضاحی که ۶ ماه قبل به صحن آمد و ما استدلال میکردیم که آقای فاطمی امین توانایی مدیریت مجموعهاش را ندارد و این وعدههایی که بیان میکند، موضوعاتی است که نمیتواند به آن عمل کند را دوستان از ما میپذیرفتند و آن زمان استیضاح انجام میشد به نظر من شاید شاهد اتفاقات دیگری بودیم. نماینده موافق استیضاح وزیر صمت در پاسخ به این سوال که «چرا دولت علیرغم نزدیکی و همگرایی میان دو قوه در بحث واردات خودرو با مجلس همراه و همفکر نیست؟»، عنوان کرد: به این خاطر که تصمیمات حوزه خودرو در اختیار دولت نیست، در اختیار مافیای خودرو است؛ خیلیها به ما میگویند که از این مافیا اسم ببر، مافیا یک شخص نیست یک جریان است. دولت به راحتی میتواند با اینها مقابله کند و این کار یک تصمیم و اجرای شجاعانه از سوی وزیر صمت یا رئیس جمهور را میخواهد. وی افزود: من مدتی قبل با وزیر صمت صحبت میکردم، به او گفتم که این بهانهها پذیرفتنی نیست، شما به عنوان کسی که در رأس وزارتخانه هستید باید بروید محضر رئیسجمهور و بگویید که این مشکل در کشور وجود دارد و فلان راه حل را نیاز دارد، من میخواهم این کار را انجام دهم و شما به عنوان رئیسجمهور به من اختیارات بدهید و دستورات لازم را بدهید که این کار انجام شود؛ متاسفانه این شجاعت وجود ندارد./ایلنا
انتهای پیام