توسعه نیافتگی روابط عمومی ایران
- شناسه: 9485
- دوشنبه 4 اردیبهشت 1402
- انتشار در صفحه ۱
از عمر روابط عمومی در ایران حدود ۷۰ سال میگذرد و بیش از نیم قرن نیز از آموزش دانشگاهی روابط عمومی در ایران سپری شده است. برای نامگذاری روز روابط عمومی در ایران توسط انجمنها و دلسوزان روابط عمومی سالها زحمت کشیده شده است. در طی این سالها همایشها، کنفرانسها، سمپوزیومهای ملی و بین المللی، نمایشگاه، جشنواره و همایشهای سازمانی متعددی برگزار گردیده و عنوانهای کتابهای تخصصی روابطعمومی
از مرز ۱۵۰ عنوان نیز عبور کرده است؛ همچنین نشریات تخصصی روابط عمومی و سایتهای مربوطه نیز در طول این مدت رشد چشمگیری داشتند.
دلایل توسعه پیدا نکردن روابط عمومی در ایران میتواند موارد زیر باشد:
آیا در طول این سالها ساختار سازمانی روابط عمومی در بخش دولتی و خصوصی ارتقاء یافته و تحولی در آن ایجاد شده است یا خیر؟
آیا در انتخاب مدیران روابط عمومی به شایستهسالاری توجه شده است؟
آیا مدیران سازمانها به روابط عمومیهای خود بهایی میدهند یا فقط ارتباط دستوری دارند؟
آیا در بخش آموزش روابط عمومی در مراکز دانشگاهی معیار و استانداردهایی وجود دارد و منابع درسی به روز هستند؟ همچنین برای تربیت مدرسان چه کرده ایم؟ آینده این رشته چگونه خواهد بود؟در حوزه انتشارات روابط عمومی آیا این کتابها نیاز روابط عمومی را برطرف کردهاند آیا مترجمان و آنها توانایی و صلاحیت ترجمه متون تخصصی
روابط عمومی و ارتباطات را داشته اند؟
برگزاری همایش، کنفرانسها و سمینارها در توسعه روابط عمومی نقش داشته و اصول علمی درباره آنها رعایت شده است که جای تقدیر و تشکر از
برگزار کنندگان آنها را دارد. البته سوالات زیادی هم درباره عملکرد انجمنهای تخصصی روابط عمومی و نشریات به وب سایتهای آنها وجود دارد؛ هنوز بعد از ۷۰ سال در ساختار، شرح وظایف و منابع مالی روابط عمومی ایران مشکل وجود دارد و در دولتهای مختلف هرکدام آمدند قولهایی دادند ولی عملی نکردند یا ناقص انجام دادند. متاسفانه روابط عمومیها همبستگی واحدی ندارند و هر کسی کار خودش را انجام میدهد. علت توسعه نیافتگی روابط عمومی در ایران علاوه بر موارد بالای ذکر شده، نبود متولی واحدی در کشور و چندگانگی تصمیم گیریهای غیر کاربردی است.
انتهای پیام