1401 پول بده 1403 خودرو را تحویل بگیر!
- شناسه: 9409
- پنج شنبه 31 فروردین 1402
- انتشار در صفحه ۳ | اجتماعی
نحوه تولید و توزیع خودرو در ایران هر روز عجیبتر میشود به طوری که طبق اخبار برخی از ثبت نامکنندگان سفارش خود را دو سال دیگر تحویل میگیرند
آفتاب یزد _ یگانه شوق الشعراء: همه میدانیم که یکی از دلایل آشفتگی بازار خودرو در ایران سرمایهای شدن این کالای مصرفی است. به عبارت دیگر خودرو یک کالای مصرفی است که در همه جای جهان افراد برای استفاده خودرو میخرند. اما در کشور ما خودرو یک کالای سرمایهای است و افراد آن را تهیه میکنند تا با استفاده از فروش به سود دست پیدا کنند. البته وجود تورم همیشگی نیز به این موضوع بیشتر دامن میزند. در حالی که نتایج قرعه کشی سایپا ابتدای این هفته مشخص شده بود، اعلام نتایج ایران خودرو به پایان هفته موکول شد؛ روز سه شنبه ۲۹ فروردین نتایج قرعه کشی ایران خودرو بر روی سایت سامانه یکپارچه عرضه خودروهای داخلی قرار گرفت.پیش از این وزارت صمت تاکید کرده بود تمام متقاضیان ثبت نام خودرو تا پایان سال خودروهای خود را تحویل میگیرنداما بسیاری از نتایج قرعه کشی ایران خودرو شوکه شدند. بسیاری از شهروندان گفتهاند که زمان تحویل خودرو برای آنها پاییز و زمستان سال ۱۴۰۳ اعلام شده است. یعنی ثبت نامکنندگان خودروی مورد نیاز خود را حدود دو سال بعد تحویل خواهند گرفت. حال این نشان نمیدهد که برای وزارت صمت نیز خودرو یک کالای سرمایهای به حساب میآید؟ یعنی کسی که نیاز دارد از خودرو استفاده کند و خودرو را برای مصرف میخرد آیا باید دو سال معطل بماند؟در مجموع حدود ۹۳۶ هزار نفر در طرح فروش خودرو در سامانه یکپارچه عرضه خودروهای داخلی شرکت کرده بودند. از این تعداد بیش از ۸۳ درصد متقاضی محصولات ایران خودرو بودند. به بیان دیگر ۷۸۰ هزار نفر در ثبت نام ایران خودرو شرکت کرده بودند.همچنین ۳۲ هزار نفر برای محصولات سایپا ثبت نام کرده بودند. سایر خودروسازان نیز با تقاضای ۱۳۲ هزار نفری روبرو بودند.در حالی که زمان تحویل خودرو برای برخی متقاضیان مرحله اول به پایان سال ۱۴۰۳ موکول شده، وزارت صمت خبر از برگزاری مرحله دوم ثبت نام ایران خودرو در اردیبهشت میدهد. پیشتر نیز اعلام شده بود که به نظر نمیرسد ایران خودرو بتواند امسال تقاضای جدیدی را پوشش دهد.پیشبینی میشود که خودرو با موعد تحویل زمستان ۱۴۰۳ آن هم با قیمت نامشخص، بیشتر مشتریان را سرخورده کرده و باعث ورود مجدد آنها به بازار خواهد شد. به نظر میرسد در زمینه عرضه خودروهای تولید داخل ما با یک روال جدید رو به رو هستیم در این خصوص آفتاب یزد به سراغ کارشناسان این حوزه رفته و نظر آنها را در این باره جویا شده است.
> امکان انتخاب خودروهای دیگر فراهم شد
سخنگوی وزارت صمت گفت: سه شنبه پنجم اردیبهشت سامانه یکپارچه تخصیص خودرو برای متقاضیانی که نوبت تحویل خودروی آنها سال ۱۴۰۳ اعلام شده است باز میشود تا در صورت تمایل خودرو دیگری را انتخاب کنند.امید قالیباف گفت: با توجه به استقبال قابل توجه از چند مدل در شرکت ایران خودرو که باعث شد زمان تحویل خودرو برای آنها برای سال آینده تعیین شود این امکان برای این دسته از متقاضیان فراهم میشود که با انتخاب خودروی دیگری زمان تحویل خودروی خود را کاهش دهند.وی گفت: متقاضیان فوق الذکر میتوانند در روز سه شنبه پنجم اردیبهشت انتخاب خود را در تمام شرکتهای خودروساز و تمام مدل خودروها انجام دهند.سخنگوی وزارت صمت همچنین تاکید کرد شرکت ایران خودرو نیز برنامه افزایش تولید خود را با توجه به تقاضا پیش خواهد برد و از این رو زمان تحویل خودرو در سال 1403 قطعا تعدیل خواهد شد.قالیباف افزود با فراهم شدن امکان تغییر خودرو متقاضیان میتوانند با آرامش لازم انتخاب مجددی برای تحویل سریعتر خودرو انجام دهند.
>شیوه اشتباه وزارت صمت
مجتبی نظری کارشناس حوزه خودرو در این باره به آفتاب یزد گفت:« انتظارات یک شخص از خرید خودرو نوع انتخابات خدمات را مشخص میکند. در خیلی از مواقع خودرو به عنوان یک وسیلهی کار قرار میگیرد؛ مثلا خودرویی که وسیله کار است نگهداری آن در تعمیرگاه هزینههای زیادی را خواهد داشت. اما خودروهایی هستند که برای مصرف خانوادهها مورد استفاده قرار میگیرند که یک نوع نگهداری خاص را دارد. همچنین خودروهایی نیز وجود دارند که خودروهای سفر
هستند و بیشتر در هنگام سفر استفاده میشوند. پس هر کدام از این موارد تابع شرایط استفاده از خودرو است؛ اگر یک خودروی تجاری برای سه نفر شغل ایجاد میکند و سه نفر از آن استفاده میکنند قطعا حساسیت خاصی در استفادهکننده از آن خودرو وجود دارد. در مورد تحویل خودروها که وزارت صنعت آمده یک ساله جریان فروش خاصی را راه انداخته و برنامه فروش ارائه داده است، من فکر میکنم آنچه در این پروسه اتفاق میافتد صحیح نیست. زیرا اگر خودرو را یک کالای سرمایهای از نظر خریدار به حساب نیاوریم، خودرو محل استفاده است. یک زمان استفاده طولانیتر برای کسانی که از خودرو به عنوان وسیله مسافرت استفاده میکنند یا کسانی که خودرو را به عنوان وسیله کار میخواهند. این دو گروه یک بازه زمانی دارند برای اینکه بتوانند خودروی مورد نیاز خود را تحویل بگیرند و نیاز دارند که خودرو در آن بازه زمانی به دستشان برسد. مگر اینکه خودرو برای سرمایهگذاری به حساب بیاید به نظر من این شیوهای که وزارت صمت در پیش گرفته است بیشتر دارد راه حل نشان میدهد به کسانی که خودرو را یک کالای سرمایهای میدانند و قطعا این شیوه اشتباه است. »
>دست دلالان کوتاه نمیشود
در ادامه آرش راهبر از دیگر کارشناسان این حوزه به خبرنگار آفتاب یزد گفت:«ظاهرا به نظر میرسد تولیدات امسال ایران خودرو از قبل پیش فروش شده است و چیزی به عنوان عرضه چندماهه وجود ندارد و تقریبا کل تولیدات از قبل به فروش رفته است. همچنین شنیده شده است که قرعه کشی در میان
ثبت نام کنندگانی صورت میگیرد که پولشان بلوکه شده است و این
پروسه ادامه پیدا میکند تا تقاضاها متناسب با روز پاسخ داده شوند. اما اینقدر تغییرات و نوسانات زیاد است که ما نمیدانیم در این حوزه چه اتفاقی خواهد افتاد اما نمیدانیم قرار است این روال ادامه پیدا کند یا نه. یک زمانی پیش فروش خودرو با نصف محصولات تولیدی در یک سال پیش فروش اتفاق میافتاد اما حال چون شرایط عوض شده است تصمیم گیران در صدد تغییر مدل کار خود برآمده اند. اما شاید این تصور وجود دارد که با این مدل از اقدامات میتوان از عطش بازار کاست. به نظر من این کارها از پدیدهها و اقدامات بسیار جدیدی است که شاید نتوان نمونهای از آن را یافت. به هر حال شاید با این اقدامات دارد تلاش میشود دست دلالان از این بازار کوتاه شود. در صورتی که به نظر من کسانی که دلالهای اصلی هستند رابطههایی برای تحویل زودتر خودرو دارند. یعنی عملا برای آنها تغییری ایجاد نخواهد شد زیرا اگر قاعدتا عزمی برای کوتاه کردن دست دلالان وجود داشت ما تا الان متوجه این موضوع میشدیم. اما در این شرایط به هر دلیل اگر خط تولید ضعیف و یا دچار مشکل شود زمانبندی از بین میرود و جبران این مشکل بسیار دشوار خواهد بود. »
>مسئله بسیار پیچیده خرید خودرو در ایران
این کارشناس در ادامه گفت:« از سوی دیگر این اقدام یک پیامد دیگری نیز دارد؛ مشخص است خودروهایی که قرار است تولید شود و به دست مردم برسد همان تولیدات قدیمی است. چون الان در صنعت خودروی دنیا هر دو سه سال مدل تولیدات تغییر میکند. اما ما چطوری میتوانیم از الان به متقاضیان بگوییم خودرویی که همین امروز از رده خارج است را دو سال دیگر تحویل میگیرد؟ این نشان میدهد که احتمالا نباید منتظر تحول و تنوع در این بازار باشیم و تولید همان خودروهای قدیمی ادامه دار خواهد بود. زیرا خودروهایی که قرار است در آینده تولید شوند قاعدتا در این پیش فروشها نیستند. حال این سوال مطرح میشود که تکلیف مدلهای جدید خودروها چیست؟ آیا اصلا خودروهای جدید تولید میشوند و در بازار قرار میگیرند؟ به نظر من یک اقدام بسیار ساده در دنیا در کشور ما به یک مسئله بسیار پیچیده تبدیل شده است. در نقاط دیگر افراد بر حسب نیاز خود به راحتی خودروی مورد نظرشان را با قدرت انتخاب بالا تهیه و از آن استفاده میکنند. اما در ایران شرایط بسیار متفاوت است و میبینیم که برای خرید خودرو چه چالشهای متعددی وجود دارد. »
>در کشور ما تولیدکننده توانایی کنترل بازار را ندارد
وی در آخر تصریح کرد:« برای سامان دادن به وضعیت آشفته خودرو در ایران باید به تجربههای موفق سایر کشورها نگاه کنیم. اگر مسئولان به آن تجربهها توجه داشتهاند و هیچ یک در ایران پاسخ نداده است معلوم میشود که اشکال ما در این حوزه بنیادین است. در بیشتر نقاط دنیا تولیدکننده میتواند بازار را کنترل کند چون رقابت وجود دارد. در این شرایط تولیدکنندگان به سمتی میروند که بتوانند مشتریهای بیشتری جذب کنند. مشتری بیشتر جذب کردن یعنی کاهش قیمتها و افزایش کیفیت تولیدات. اما در کشور ما چون تولیدکننده یکی است توانایی کنترل بازار را نیز ندارد. وقتی چنین اتفاقی رخ میدهد طبیعتا زمینه یک رویه غلط ایجاد میشود. فکر میکنم باید خودرو سازان بیشتر بتوانند در بازار دست داشته باشند و در این حوزه رقابت ایجاد شود. زمانی که بحث واردات خودروی دست دوم مطرح شد بسیاری به این موضوع اعتراض داشتند و حتی گفته میشد که با چنین اقدامی صنعت خودرو نابود میشود. اگر قرار است صنعت خودرو با چنین اقداماتی نابود شود بهتر است از بین برود. به نظرمای کاش کار را به دست کسانی بدهند که این کار را بلد هستند اما انگار عزمی برای این اقدام
وجود ندارد.
انتهای پیام