عکسها نتیجه عکس دارد؛ دو قطبی علیه گردشگری!
- شناسه: 7914
- سه شنبه 23 اسفند 1402
- انتشار در صفحه ۱
طی چند دهه گذشته روند رو به رشد گردشگری در دنیا با سرعت قابل توجهی رو به رو شده است چرا که مقوله سفر به عنوان یک مقوله عادی در زندگی انسانها تغییر الگو داده است و در سایه تکنولوژی و تحول در سبک زندگی، مردم برای کارهای تجاری، تعطیلات، تفریح، ماجراجویی یا حتی درمانهای پزشکی نیز سفر میکنند.
اما بحران کرونا در سال ۲۰۲۰ به صنعت گردشگری لطمههای قابل توجهی وارد کرد. همین موضوع کافی است تا نقش این صنعت را در کسب درآمد، ثروت و رفاه به ویژه در کشورهای توریست محور شاهد بود و گردشگری را عنصری اثرگذار در ابعاد مختلف زندگی امروز بشر دانست.
در جریان این بحران کشورهای اروپایی نظیر آلمان، ایتالیا، اسپانیا و... که مقاصد گردشگری بسیاری از توریستهای بین المللی بودند زیانهای جبران ناپذیری را متحمل شدند.
با مرور بر شرکتهای تجاری پرسود در دنیا به شرکتهایی میرسیم که تمرکز خود را بر گردشگری معطوف داشته و در این راه ثابت کردهاند که صنعت توریسم و فعالیتهای مرتبط با این حوزه برای کشورها مولد و درآمدزا به حساب میآید.
بر این اساس کشور ما نیز با ظرفیت بیشمار گردشگری در ابعاد و موضوعات مختلف میتواند در مسیر ثروت آفرینی هر چه بیشتر بر مبنای این داشتهها گام بردارد اما... مشکلات و دغدغههایی در این مسیر وجود دارد که بسیاری از ظرفیتها مسکوت مانده و یا تنها بخشی از آن فعال و مورد توجه قرار گرفته است.
مهمترین بعد گردشگری، اهمیت و جایگاه سرمایهگذاری در این عرصه است آن هم سرمایهگذاری که بنا به ویژگیهای درونی و بیرونی منعطف، تحقق اهداف آن به همراهی و هماهنگی کلیه بخشهای مهم و فعال کشور وابسته است.
در حال حاضر کارشناسان صنعت گردشگری ورود به این بازار را بدون مطالعه و دانش کافی، مطلع نبودن از جنس این سرمایهگذاری و همچنین نبود مشوقها و حمایتهای اجرایی دولت از مهمترین چالشهای سرمایه گذاران بخش گردشگری عنوان میکنند. عدم توسعه یافتگی و بروزرسانی در بخشهای سخت افزاری و نرم افزاری نیز دلیل دیگرعدم رشد موثر در این عرصه و تمرکز سرمایهگذاران بر ظرفیتهای متنوع میراث فرهنگی و گردشگری در کشور است.
با توجه به اینکه راههای ارتباطی و حمل و نقل جادهای، ریلی و فرودگاهی، اقامتگاههای مناسب و سایر خدمات سفر و موثر در گردشگری از شاخصهایی است که برای توسعه اقتصادی و اجتماعی با محوریت گردشگری دارای اهمیت میباشد اگر دولت به ویژه دستگاههای اجرایی موثر به عنوان ایجاد کننده بستر و تامین کننده زیرساخت نقشی ایفا کنند، طبیعتا بازیگردانی این صحنه به دست بخش خصوصی میتواند میدان دارانی قوی در این عرصه را فعال سازد و دستاوردهایی ماندگار رقم بخورد.
> گردشگری؛ در راهروهای اداری سرگردان است...
در گفت و شنود با سرمایه گذاران و فعالان عرصه گردشگری دردی مشترک وجود دارد، آن هم بروکراسی اداری و وعدههای فردایی از سوی مسئولان که برخی از آنها ماهها و سالها بر زمین میماند و تنها فرصتسوزی و فرار سرمایههای مادی و معنوی در این عرصه را به همراه دارد. از این رو وقتی در گردشگری به شکوفایی خواهیم رسید که بتوانیم زیرساختها را برای حضور سرمایهگذاران فراهم کنیم و سرمایه گذار بدون گرفتار شدن در ناکارآمدیهای اداری و مدیریت سلیقهای با آرامش و خاطری آسوده سرمایه خود را در حوزه میراث و گردشگری تثبیت نماید و به پویایی برساند. سرمایهگذار و فعال در حوزه گردشگری با ایدهای نو، دنیایی از امید و برنامهریزی سرمایه و شرایط خود را برای فعالیت در این عرصه آماده میکند و با انبوهی از مشکلات اداری از جمله نامه نگاری و موازیکاریهای بین چند مجموعه که هیچ کدام نیز نتیجهای ندارد مواجه میشود. هر چند رعایت ضوابط و قوانین در این عرصه ضرورت دارد اما برخی قوانین دست و پا گیر نیز مسیر را با سختی مواجه میسازد و راه چارهای در این زمینه باید که از این رو به روز شدن تمام عوامل دخیل در گردشگری را نیاز است.
> سلیقه شخصی یا نظرات کارشناسی؟
صحبت از گردشگری است موضوعی تخصصی در دنیای امروز که با پیوستهای متنوع فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی همراه است و نمیتوان با نگاه تک بعدی و برداشت سطحی در این زمینه برنامهریزی و اقداماتی موثر را شاهد بود. یکی از دغدغههای دیگر فعالان این عرصه رویارویی با سلایق شخصی است آن هم جایی که از سوی مسئولان امر چندین آیین نامه، سند راهبری، برنامه و مصوبه روی میز کار قرار دارد و بازهم به وِیژه مدیران اجرایی هر مسیری را خود بخواهند و طبق نظرات شخصی دنبال میکنندکه این رویکرد با نظرات کارشناسی بیگانه است و در مسیر تحقق اهداف کلان و شاخص گردشگری انحراف ایجاد میکنند. اما نظر کارشناسی نظری است که از سوی اشخاص و گروههایی به سبب آشنایی و آگاهی به رموز و دقایق کار و به سبب ممارست، مهارت و تجربه در موضوع و موضوعاتی از امور فنی و تخصصی ایجاد میشود. تکیه بر نظرات این افراد برای موضوعاتی است که نیاز به تخصص و طی کردن مسیرهای نوین برای رشد و پویایی دارد و از آنجایی که مبتنی بر علم و تجربههای موثر است بسیار اثرگذار خواهد بود. از این رو مهمترین دغدغه امروز گردشگری در کشور فاصله گرفتن از نظرات کارشناسی در عرصه برنامهریزی و از آن مهمتر اجرا است و باید دیوارهای سلایق شخصی و تعصبهای بیدلیل ریخته شود تا بتوان در مسیری کارآمد حرکت کرد.
> توسعه گردشگری با نشاط اجتماعی همراه است/حقی برای همه مردم
وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این زمینه با بیان اینکه در راستای توسعه گردشگری در کشور و افزایش نشاط اجتماعی در جامعه باید فضا را باز کنیم، مردم را درک و به آنها سخت گیری نکنیم. عزت الله ضرغامی افزود: امروز گردشگری نیاز به اقدام است و با تکیه بر قوانین عادی گردشگری ما رونق نمیگیرد که متاسفانه بعضا برای رشد برخی از ابعاد گردشگری تنگ نظریهایی وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: گردشگری حق همه مردم دنیا است و هیچ کس نمیتواند جلوی آن را بگیرد چراکه یک دیپلماسی فعال در دنیا محسوب میشود و ارزش ها، ظرفیتها و داشتههای هر کشور از طریق گردشگری معرفی میشود. ضرغامی گردشگری را موضوعی لاکچری و تزئینی نمیداند و بر اینکه گردشگری امری حیاتی است که علاوه بر اینکه تقویت روابط فرهنگی و سیاسی، اقتصاد را نیز پویا میکند و سرشار از درآمد است.
> سیاستگذاری میشود اما مشکل در برنامه ریزی و اجرا است
با توجه به نگاهی اجمالی در وضعیت گردشگری، انعکاس نظرات فعالان و سرمایه گذاران این حوزه و همچنین بررسی سیاستهایی که در این زمینه در نظر گرفته و ابلاغ شده است اینگونه دریافت میشود که سیاست گذاری، نقشه راه و برنامههای زیادی در حوزه گردشگری تهیه و تدوین است. ایدهها و برنامهها روی میز است، بخشنامهها یکی پس از دیگری صادر میشود و جلسات بیشماری در حال برگزاری است اما نکته اینجاست که عکسها برعکس عمل میکنند و تنها تصاویر جلسات و تبلیغات آمد و شدها چاره سایر نیست. اینجاست که گردشگری در دو قطبی مصوبهها و آیین نامهها و سیاستها از یک سو و جلسه بازیها و سلایق شخصی از سوی دیگر گرفتار میماند و فرصتسازی به ظرفیت سوزی تبدیل میشود، تنها یک راه چاره باقیست و آن اینکه تصمیمهای کارشناسی جایگزین تصمیمهای مدیریتی شود تا عملکرد نیز دید و بازدیدهای مدیریتی و شعاری را از میان بر دارد.
انتهای پیام