«هنروتجربه» فضای فیلم کوتاه آماتوری نیست
- شناسه: 7213
- پنج شنبه 11 اسفند 1402
- انتشار در صفحه ۵ | فرهنگی
نشست نقد و بررسی بسته فیلم کوتاه «ژنریک؛ شش فیلم شش نگاه» با حضور کارگردانان، عوامل فیلم و علاقمندان به سینمای کوتاه شامگاه ۹ اسفند در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد. در این نشست سعید هاشمزاده منتقد گفت: سینمای کوتاه کمی جلوتر از سینمای فیلم بلند قرار گرفته است. در ساخت فیلم کوتاه، فیلمساز با جسارت دست به انتخاب موضوع، محتوا و فرم میزند و کارگردان آن چیزی که میخواهند را میسازند اما در فیلم بلند اینگونه نیست و فیلمسازان راحت به سمت فرم دلخواهشان نمیروند. هاشمزاده تاکید کرد: ۶ فیلم در ۶ ژانر و فضای مختلف در این بسته دیده شد اما در فیلمهای بلندی که در حال اکران است این تنوع دیده نمیشود و موضوع و ژانر بسیار به هم نزدیک هستند. هاشمزاده با بیان اینکه زمانیکه فیلمها را میبینم متوجه جنسیت کارگردان اثر میشوم افزود: زمانیکه فیلم کوتاه «پرتاب ناگهانی یک فیل» را تماشا کردم مطمئن بودم کارگردان یک خانم است چرا که لحن زنانه و ظرافت در فیلم دیده میشود و دغدغه و مفهوم در «پرتاب ناگهانی یک فیلم» کاملا مشهود است. هاشمزاده منتقد سینما با اشاره به فیلم کوتاه «خنده بیدلیل گوزنها» بیان کرد: سجاد ایمانی توانسته از پس میزانسن بربیاید و جهان خودش را بسازد اما اسم فیلم آن چیزی نیست که خود فیلم ارائه میدهد و در تناسب فیلم قرار ندارد. هاشمزاده در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فیلم کوتاه «کپسول» بیان کرد: در این فیلم چندین چرا برایم ایجاد شد تا بتوانیم داستان را پیگیری کنیم و نتیجه برایمان متقاعدکننده باشد. دانستن پاسخ این چراییها مهم است و باید به آنها آگاه شویم تا بتوانیم قصه را همراهی کنیم. وی ادامه داد: وقتی استدلالها برای درک این چراییها ناکافی است جهانِ قصه از ما فاصله میگیرد در اصل موقعیت از ایده ساخته میشود. این منتقد در بخش دیگری از این نشست به نقد فیلم «کبود» پرداخت و ادامه داد: داستان «کبود» یک معما را در ذهن مخاطب ایجاد میکند سپس اطرافِ این معما، داستان دیده میشود. داستانِ فیلم این پتانسیل را دارد که شاخ و برگ بگیرد. علی توکلی کارگردان فیلم کوتاه «کبود» نیز گفت: بخش بزرگی از اثر در زمان حقیقی قرار دارد و باید چند چرخش در
داستان رخ میداد. وی با تاکید بر لزوم
نظریه پردازی در فیلم کوتاه گفت: زبان و بیان فیلم و سینمای کوتاه همچنان فاقد مبانی نظری است به
طور مثال سوالاتی مانند چطور میشود یک درام را در فیلم کوتاه شکل داد؟ یا روایت در فیلم کوتاه چیست؟ باید از طریق داشتن یک مبانی پاسخ داده شود. توکلی با تاکید بر اینکه هنروتجربه اتفاق خوبی را رقم زده تا مخاطبان با فیلم کوتاه آشنا شوند و آن را جدی بگیرند یادآور شد: فضای فیلم کوتاه آماتوری و تجربی نیست و فیلمها با جدیت در حال ساخت هستند. این جدیت مستلزم مبانی نظری است و باید در این عرصه اثری تالیف شود به عنوان مبانی نظری در فیلم کوتاه تا انتظارات را از فیلم کوتاه مشخص کنند. به گزارش صبا، هاشمزاده در پایان با اشاره به اینکه در «امروز جمعه است» موقعیت و کاراکترها برایم جالب بود گفت: فیلم با یک غافلگیری همراه است که محور فیلم را تشکیل میدهد. تمام این چرخشها در بستر داستان رخ میدهد.
انتهای پیام