«سینما متروپل»، «سینما پارادیزو»ی دیگر
- شناسه: 7156
- چهارشنبه 10 اسفند 1402
- انتشار در صفحه ۱۱ | فرهنگی
فیلم سینمایی «سینما متروپل» داستان عشق و علاقه کودکی، دو پسر بچه را روایت میکند که اکنون در دوران جوانی و همزمان با محاصره آبادان در دوران جنگ تحمیلی تلاش دارند «سینما متروپلم را مجدد راهاندازی کنند. فارغ از مضمون و روند داستان سینما متروپل، اصالت عشق به سینما و راهاندازی آن یادآور اثر به یادماندنی «جوزپه تورناتوره» (سینما پارادیزو 1988) است. عشق به سینما و روح زندگی، که میتواند در میان مردم به وجود بیاورد فارغ از جزییات آثار پیام مشترک نهفته در هر دو اثر است. سینما متروپل داستان عشق و علاقه کودکی، دو پسر بچه را روایت میکند که اکنون در دوران جوانی و همزمان با محاصره آبادان در دوران جنگ تحمیلی تلاش دارند سینما متروپل را مجدد راهاندازی کنند. رضا و سیاوش تلاش دارند با کمک آپاراتچی سابق سینما متروپل آنجا را زنده کنند. تغییرات فرهنگی پدید آمده بعد از پیروزی انقلاب یکی از موانعی است که ایشان باید از آن عبور کنند. سینما متروپل که به زبان تصویر دست اندازهای ناخواسته ناشی از اختلاف دیدگاهی افراد صاحب نفوذ به لحاظ فکری و اجرایی را روایت و نقد میکند، سعی کرده با بهرهگیری از زبان طنز لطیف گنجانده شده در اثر، قضاوت نهایی را به مخاطب واگذار نماید. افرادی که به تلقی و گمان خود تلاش دارند الگوی فرهنگی و تربیتی واحدی را برای همه مردم و البته با استاندارهای ذهنی خود طراحی کنند. در بخشی از داستان مسئول حوزه ممیزی در آبادان برای دادن مجوز به بچهها (رضا، سیاوش، فرانک و بقیه) نکات و انتقادات خویش را در خصوص فیلمهای مختلف به ویژه قیصر مطرح میکند و رضا و دوستانش برای جلب نظر آقای صرافتی با رندی کامل طوری نظرات او را اعمال میکنند که راهی جز تایید برای صرافتی باقی نمیگذارند، در حالی که عملکرد ایشان کاملاً تبعیتی توام با انتقاد جدی به دیدگاه و عملکرد بدون تحلیل آن افراد مدعی است. تکاپوی رضا و سیاوش برای زنده کردن روح نشاط در آبادن درگیر در میان نبرد، بالاخره میتواند روح همدلی و باور اجتماعی را با خود همراه نماید. درهم تنیده شدن این دغدغه و شور جوانی با عشقی که از کودکی دردل رضا نسبت به فرانک پدید آمده بر جذابیت فرازهای اثر میافزاید. فیلمنامه این اثر طولانی در دوسوم ابتدای فیلم بسیار کند و بطئی روایت میشود، اما در یک سوم پایانی و پس از ورود اسرای عراقی به سینما ریتم و تمپو اثر بهتر و تندتر شد. به گزارش برنا، نگاه انتقادی نهفته در اثر «سینما متروپلم در روند داستان و در نمای پایانی فیلم که به فرو ریختن مجتمع متروپل در آبادان قبل از افتتاح در اردیبهشت سال هزار و چهارصد و یک اشاره دارد مشخصه خاص فیلم متروپل است که در نهایت هوشمندی در آن گنجانده شده است.
انتهای پیام