فرقی بین ۲۰۶ و لندکروز نیست!
- شناسه: 11412
- چهارشنبه 3 خرداد 1402
- انتشار در صفحه ۸ | فرهنگی
آفتاب یزد- گروه شبکه: دوشنبه شب، مناظرهای تلویزیونی بین مصطفی میرسلیم نماینده تهران و جلال رشیدی کوچی، نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی راجع به واردات خودروهای خارجی کارکرده برگزار شد. در این مناظره میرسلیم در حمایت از خودروسازان داخلی شرکت کرده بود از همین رو بیمنطقترین سخنان که قطعا عصبانیت مخاطب را در بر داشت را بر زبان میآورد به خصوص آنجا که فرقی بین خودرو لندکروز و ۲۰۶ قائل نشد. البته تعجبی هم ندارد که او چنین حرف مضحکی را بر زبان آورد چرا که او ماموریت داشت از خودروهایی دفاع کند که سالانه جان هزاران آدم را میگیرد. او حتی دغدغهای به اسم مردم را ندارد وگرنه خوب میداند که خودروهای داخلی با آن کیفیت پایین و گرانیشان چه بلایی بر سر مردم آورده است. در تمام این سالها خودروسازان با لابیهای گسترده توانستهاند تا الان به کار خود ادامه دهند و خودروهای بیکیفیت را که بارها مورد انتقاد بوده، تولید کنند و هیچ کس هم جلودار آنها نبوده است اما کاش ذرهای هم روی کیفیت خودروهایشان کار میکردند. به هر حال این مناظره خودرویی جنجال برانگیز شده است.
> آنچه در مناظره گذشت
در ابتدا رشیدی کوچی در رابطه با موافقت خود با مسئله واردات خودرو به ذکر دلایلی پرداخت و گفت: هفته آینده بحث خودروهای کارکرده در دستور صحن قرار میگیرد. اینکه چرا موافق واردات خودروهای کارکرده هستیم ساده است؛ باید انحصار خودروسازان که به دلیل تصمیمات غلط گذشتگان در ۴۰ و ۵۰ سال گذشته ایجاد شده شکسته شود و این انحصار با واردات خودروهای نو، کارکرده و ایجاد رقابت شکسته میشود. این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: متاسفانه امروزه کیفیت خودروهایی که در کشور مونتاژ و تولید میشوند به دلیل انحصار پایین است و به راحتی در دسترس مردم قرار نمیگیرد. همچنین قیمت بالایی نسبت به بازار جهانی دارد. در ادامه میرسلیم با ذکر این نکته که مخالف واردات نیست، گفت: صحبت من درباره تصمیماتی است که در نظام برای اعتلای کشور اتخاذ میشود. از جمله مسائلی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم مشکل گرانی، تورم و اشتغال است. وقتی ما در شرایط خاص تحریم قرار داریم واردات برای کشور چه کاری میتواند بکند؟ در شرایط عادی مبادلات تجاری برقرار است و به راحتی میتوانیم کالای خود را صادر کنیم و کالای مورد نیاز را نیز وارد کنیم. باید این موازنه را برقرار کرد تا همه چیز به نفع کشور تمام بشود. میرسلیم افزود: در شرایط تحریم، صادرات به سادگی انجام نمیگیرد و ناچاریم بعضی اوقات تخفیف در نظر بگیریم که جنس مورد نظر برای خریدار در مقابل رقبا جذابیت پیدا کند و بتوانیم آن را بفروشیم؛ این به نفع ما نیست اما ناچار به انجام آن هستیم. وی بیان کرد: واردات محدودیت است و کشورهای اروپایی که ما را تحریم کردند، حاضر نیستند به طور مستقیم کالا را در اختیار ما قرار بدهند. ما ناچاریم اینکار را با واسطه که آن هم باعث گرانتر شدن محصول میشود، انجام بدهیم. در کشور ظرفیتی برای ساخت برخی محصولات ایجاد شده و اگر همان محصول یا مشابه را وارد کنیم به همان اندازه به تولید داخل آسیب زدیم.
> هوای تنفس ما به واسطه خودروهای داخلی آلوده شده است
رشیدیکوچی نیز در مقابل گفت: شنیدن این موارد برای مردم دردناک است. ۴۰ سال است که با همین ادبیات حق مردم را قربانی خودروسازان میکنیم. بحث من صرفا به خودرو منعطف است. من هم خودم را مدافع کشور، نظام و مردم میدانم. سیاست گذاریهایی که وجود دارد در حمایت از صنعت خودرو که خروجیاش را بعد از ۵۰ سال میبینیم جز ایجاد نارضایتی شدید و ایجاد فساد هیچ دستاوردی نداشته است. وی بیان کرد: اگر مدافع نظام هستیم باید بدانیم که اگر الان از صنعت خودرو دفاع کنیم عملا مردم را علیه نظام هدایت میکنیم و این چیزی عجیبی است که آقای میرسلیم اینگونه از تولید خودروی داخلی حمایت میکند. هیچ کس مخالف تولید خودروی داخلی نیست ولی تا کی حمایت از تولید داخل؟ مردم ما در خودروهای تولید داخل از بین میروند. هوای تنفس ما به واسطه خودروهایی که داخلی هم نیست آلوده شده است. رشیدی کوچی گفت: آقای میرسلیم به واسطه اینکه در هیئت مدیره طراحی موتورها هستند اطلاع دارند که ما تنها یک موتور داخلی طراحی کردیم. برای مثال پژوپارس تولید داخل است؟ چیزی است که ساخته شده است و در داخل کپی شد. این بد است که خودروسازان ما بعد از ۵۰ سال حمایت بگویند که ما طی برنامه ۵ساله سه میلیون خودرو تحویل میدهیم.
میرسلیم در جواب این سوال که خودروسازان که بعد از این سالها نتوانستند اقدام مناسبی انجام بدهند بهتر نیست این۵ سال را به واردات اختصاص بدهیم، گفت: برای چه واردات انجام بشود وقتی نیاز کشور را تامین میکنیم؟
کدام رقابت؟
رشیدیکوچی نیز اظهار کرد: نیاز کشور در حال تامین شدن نیست. ببینید مردم را چگونه برای خرید خودرو به صف کردهایم. اگر نیازشان تامین میشد که مردم سرمایههایشان را نمیفروختند تا در صف خودرو بروند. ما با اعصاب مردم بازی میکنیم. حتما باید واردات انجام بشود. بین سالهای۲۰۰۵ تا ۲۰۱۷ که واردات صورت میگرفت نه کارگری بیکار شد نه در خودروسازی تخریب شد نه به تولید داخلی آسیب رسید. اتفاقا رقابت ایجاد شد. وی بیان کرد: خودروی پژو پارس مدل ۸۹ را کنار ۱۴۰۲ بگذارید و ببینید چقدر تغییر به وجود آمده است. اینها در محصولاتشان دزدی و کمفروشی میکنند. بعد ما از اینها۵ سال دیگر حمایت کنیم؟
> مادران خانهدار نیازی به خودرو ندارند
میرسلیم در مقابل اظهار کرد: تولید خودروی داخل بیشتر از نیاز مردم است. در مجلس تصمیم گرفتند که ۵۰ درصد تولید خودرو را در اختیار مادرانی که فرزندآوری میکنند بگذارند؛ این غلط و اشکال است. مادرانی که در خانه هستند نیازی به خودرو ندارند. وی با بیان اینکه ما برای حمایت از مادران یک راه غلط را در مجلس تصمیمگیری کردیم، گفت: اصل قضیه اشکال دارد. چرا مادران را مجبور به دلالی میکنید؟ باید از اصل قضیه فرزندآوری حمایت کنیم. آنهایی که به خودرو نیاز ندارند و خریداری میکنند از ویژهخواری آن استفاده میکنند؛ یعنی مابهالتفاوتی که در بازار آزاد وجود دارد. خانم خانه دار نیازی به خودرو ندارد. تولید به اندازه کافی وجود دارد و در جای دیگری سرمایهگذاری میشود.
رشیدیکوچی نیز خاطرنشان کرد: چرا قانون مجلس که خودرو به مادران تعلق بگیرد را مقصر میدانیم؟ در این روزهایی که حال مردم خوب نیست نباید حالشان را بدتر کنیم. سیاستهای غلطی که دولتها در گذشته و حال داشتند و پشت پرده این سیاستها توسط افرادی که از صنعت خودرو منفعت میبرند به دولتها ابلاغ و باعث شد تا ما امروز نتوانیم یک صنعت خودروی خوب داشته باشیم. مگر ژاپن چند سال برای حمایت از صنعت خودروی خودش واردات را ممنوع کرد؟ آنها ۱۵ سال و همزمان با کشور ما از خودروسازی داخلیشان حمایت کردند و بعد واردات را آزاد کردند. ما ۴۰ سال است که حمایت میکنیم.
میرسلیم نیز گفت: ما هیچ موقعی واردات را ممنوع نکردیم. از سال تا ۲۰۱۷ ممنوع نبوده است. آیا کیفیت بالا رفت؟ چه فایده داشت؟
رشیدیکوچی در جواب گفت: فایدهاش این بود که هر کسی میخواست خودرو بخرد با یک قیمت معقول با هر کیفیتی که دوست داشت هر ماشینی که میخواست را خریداری میکرد؛ نه مثل الان که بگوییم۱۰۰ میلیون به حساب بریزند تا حسابشان را بلوکه کنیم و دو سال دیگر معلوم نباشد چه ماشینی، چه مدلی و چه رنگی را به آنها تحویل بدهیم. ما عزت و شعور مردم را خودمان پایمال میکنیم. چه کسی گفته ما نیاز نداریم. اگر ۹۰۰ هزار خودرو نیاز داخل است چرا تقاضا این مقدار است؟ چه کسی باعث شده است تا خودرو کالای سرمایهای بشود؟ حمایتهای امثال شما سبب شده تا خودرو کالای سرمایهای بشود. وی افزود: من سال ۸۴ خودروی۲۰۶ را پانزده میلیون تومان خریداری کردم و الان اگر همان خودرو را بفروشم ۱۰۰ میلیون به فروش میرود. در صورتی که همین۲۰۶ در کشورهای دیگر اصلا وجود خارجی ندارد. مردم را ناراضیتر از این نکنیم. تا کی میخواهیم از خودروی داخل حمایت کنیم؟ تا کی مردم ما با پول بنز سوار پراید بشوند؟ ما کاری کردیم که جوانان حسرت کشورهای حوزه خلیج فارس را بخورند. طبق گزارش وزارت صمت کشور ما به یک و نیم میلیون خودرو نیاز دارد و در حال حاضر تولید در خوشبینانهترین حالت یک میلیون است؛ تحریم و خروج ارز از کشور نیز بهانه است.
میرسلیم نیز بیان کرد: شعاری رفتار نکنید. وزارت صمت ادعا کرده است که در سال ۱۴۰۰ نیاز ما ۸۵۰ هزار خودرو بوده است و ما این عدد را با برطرف کردن بعضی موانع به یکمیلیون و ۳۵۰ هزار رساندیم. بازار یعنی تقاضا. ولی عرضه توانسته ظرف یک سال ۴۰۰ هزارتا افزایش داشته باشد و این قابلیت عرضه است. نباید با واردات دست دوم نابودش کنیم. باید در نظر بگیریم که ۹۰۰ هزار دستگاه نیاز واقعی کشور را برطرف میکند. این عدد نیاز واقعی خودرو در کشور است و تعداد زیاد افراد در صفهای ثبت نام برای این است که پول خود را به سرمایه تبدیل کنند. در حال حاضر زمین، خانه، ارز و خودرو کالاهای سرمایهای شدهاند.
> خودروسازان با تولید کم، کمفروشی میکنند
در ادامه رشیدیکوچی اظهار کرد: این کالاها چرا سرمایهای شدهاند؟ به این دلیل که عرضه و تقاضا با هم همخوانی ندارد که خودرو به کالای سرمایهای تبدیل شده است. تولید باید به حدی برسد که من به عنوان یک شهروند بتوانم پژو پارس ۵۰ سال ساخت داخلی را با قیمت کارخانه تهیه کنم. تقصیر کارخانه دار این است که تولید را کم انجام میدهد که قیمت بالاتری برای محصولات خود داشته باشد و باعث ایجاد دلال و مافیا بشود. کارخانهدار عرضه تولید ندارد. رشیدی نیز بیان کرد: البته من در یک حرف با آقای میرسلیم هم نظر هستم. دولت باید حمایت و دخالت را از خودروساز بردارد و قیمت خودرو باید آزاد و جهانی بشود، اما در کنار آن واردات هم باید آزاد شود. وقتی این اتفاق بیفتد تولید داخل شکوفا میشود.
میرسلیم نیز با تاکید بر اینکه باید کشور را در شرایطی قرار دهیم که جنس خود را با کمترین تولید، عرضه کند، گفت:
در تولید بعضی از محصولات شاید توجیه اقتصادی در کشور ندارد. بنابراین ناچاریم از خارجی استفاده کنیم. این مسئله زمانی به صرفه است که ما در بازار جهانی مانند دیگر کشورها حضور داشته باشیم. تاوان این را مردم نمیدهند بلکه مردم از ظرفیتهای کشور خودشان دفاع میکنند تا بتوانیم تولیدات خوب را برای مردم عرضه کنیم. متاسفانه به تولیدکنندگان توهین میکنید. اولا اینکه رقابتپذیری مهم است حق مردم است که کالای قابلیت رقابت استفاده کنند، اما در شرایط مساوی نه در شرایط تحریم.
> ۸۰درصد آلودگی هوا به دلیل خودروهای فرسوده است
رشیدیکوچی نیز با بیان اینکه خودرو داخلی باعث آلودگی هوا و تصادفات زیادی شده است، گفت: من با واردات درست سعی میکنم خودروی خوب وارد کشور بشود. چه اشکالی دارد؟ معلوم است که بر سر این خودروی داخلی میزنم. اینها مردم را تحقیر کردند. از چه دفاع میکنیم. چرا کسی بد پهپاد و موشکهای تولید داخل را نمیگوید؟ برای اینکه عزت به مردم ما میدهد. وی عنوان کرد: طبق آمار بانک مرکزی و بانک جهانی آلودگی هوا سالانه بین۸ تا ۱۱ میلیارد دلار به ما لطمه میزند. ۸۰ درصد آلودگی هوا به خاطر خودروهای داخل است و اگر این مسئله برطرف شود حدود ۱۰ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی خواهیم داشت. چرا الکی دفاع میکنید؟ میرسلیم نیز با بیان اینکه این حرفها ادعاست، تاکید کرد: خودروساز در دنیا و ایران محصول را برای ابد نمیسازد. خودروساز اتومبیل را برای۵ سال میسازد و بعد از گذشت ۵ سال باید معاینه فنی دقیق انجام شود. مقرر کردند که خودروهایی که ۵ سال در اروپا استفاده شده و عمر خودش را کرده بر اساس این طرح به کشور وارد بشود. خودرو بعد ۵ سال باید اسقاط بشود. کشورها به دنبال آب کردن این خودروها هستند. بهترین راه این است که یک عده را پیدا کنند تا این خودروها را آب کند. وی با بیان اینکه هنر ما این است تا این خودروها را به کشور وارد کنیم، گفت: به جای اینکه معاینه فنی دقیق انجام بدهیم با زد و بند معاینه فنی میگیریم. در کشورمان مسئله معاینه فنی از نظر اجرایی با مشکلاتی مواجه است و بسیاری از خودروها معاینه فنی را انجام نمیدهند. بسیاری از خودروها معاینه فنی ندارند. اینها از نظر فنی مشکل دارند. بخشی از کشت و کشتار ما به جادههای ما برمیگردد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تصادفات چند دلیل دارد؛ جادهها، نحوه رانندگی و خودروهایی که عمر ۵ساله خود را رد کردهاند و معاینه فنی ندارند از جمله این دلایل است و این اتفاق در هرجای دنیا با جریمه و عوارض و زندان مواجه هستند. رشیدیکوچی نیز گفت: مصوبه مجلس این است که خودروهای کارکرده تا سقف ۵ سال اجازه ورود دارند. پس صحبت آقای میرسلیم صحبت دقیقی نبود. نکته دوم اینکه به نظرم آقای میرسلیم اصلا در جامعه زندگی نمیکنند. حرف ایشان خیلی دقیق است. میگویند که عمر خودروی داخل باید۵ سال باشد. پس مردم دلشان درد میکند که خودروی۲۰ساله سوار میشوند؟ این برای این است که تصمیمگیران شرایطی به وجود آوردهاند که مردم نمیتوانند بعد از ۵ سال خودروی خود را به روز کنند. نه اینکه نخواهند بلکه سیاست حمایتی باعث آن شده است. ما تازه بعد ۵ سال باید معادل پولی که برای خودرو دادیم روی پولمان بگذاریم تا هم مدلش را بخریم. اگر عرضه زیاد بود و واردات درست انجام میشد چنین نمیشد. وی گفت: تولید سال جدید هم داریم که با بالا رفتن صدای باند گل گیر ماشین پاره بشود. من از واردات حمایت میکنم نه واردکننده. ولی آقای میرسلیم از خودروساز حمایت میکند نه صنعت تولید داخل. این خودروها تجملاتی نیستند. آلودگی لندکروز بیشتر است یا۲۰۶؟ اگر واردات انجام بشود لندکروزی که الان ۴۰ میلیارد قیمت دارد به ۸۰۰ میلیون تومان میرسد.
> ۲۰۶ و لندکروز فرقی ندارد
در ادامه رشیدی از میرسلیم پرسید: اگر شما یک میلیارد داشته باشی و بتوانی با آن لندکروز سه سال قبل را بخری، آیا آن را میخری یا۲۰۶یا۲۰۷ داخلی صفر را؟ و آقای میرسلیم هم که در دفاع از خودروسازان در این مناظره حضور داشت، گفته است: فرق ندارد! جلال رشیدی کوچی هم پاسخ داده که یعنی اگر با هر دو تصادف کردید هیچ مشکلی پیش نمیآید؟
> واکنش کاربران
حالا این مناظره به خصوص آنجا که میرسلیم معتقد است فرقی بین لندکروز و ۲۰۶ نیست مورد توجه کاربران شبکههای اجتماعی قرار گرفته است.
یکی از کاربران در این باره نوشته است: «ماندهام چه کسانی به میرسلیم رای دادند این بیچاره حتی از کم و کیف و قیمت آنچه با جان و دلش ازشون حمایت میکنه بیخبره که. بخدا این مرد در سی و چهل سال پیش داره زندگی میکنه».
کاربر دیگری به طعنه گفته است: «چرا نمیفهمه ۲۰۶ خیلی بهتره. لندکروز لگنه».
دیگری نوشت: «والا ده سال کارکرد لند کروز هم نمیشه با دویست و هفت مقایسه کرد».
یکی دیگر از کاربران اینطور مینویسد: «یه آدمک رو سوار لندکروز کنید و با سرعت تعیین شده، تست تصادف رو انجام بدید بعد میرسلیم رو سوار ۲۰۶ کنید تست تصادف رو اجرا کنید تا فرق این دو رو بفهمه».
کاربران دیگر نوشته اند: «ما نمیدونستیم که بین لندکروز و ۲۰۷ فرقی نیست. ممنونیم از جناب میرسلیم که ما رو روشن کردند!»، «۱ - آیا میدانید «لندکروز» چیست؟
۲- آیا میدانید «۲۰۶» یا «۲۰۷» چیست؟ ۳ - آیا میدانید «فرق» چیست؟ ، «چه چیزهایی را باید به بعضیها توضیح دهیم؟!».
انتهای پیام