نگاهی به چالشهای روابط عمومی در ایران
- شناسه: 11053
- پنج شنبه 28 اردیبهشت 1402
- انتشار در صفحه ۱
روابط عمومی در دنیای مدرن جایگاه بسیار ارزشمندی دارد زیرا روابط عمومیها از نزدیکترین پرسنل به مدیران هستند. در ایران در روابط عمومی مدرن ما باید بتوانیم از هوش مصنوعی و متاورش استفاده کنیم. استفاده از این ابزار هنوز در ایران و دنیا رواج پیدا نکرده است. اما ما باید به جایگاهی برسیم که روابط عمومیها در ایران توانمند باشند و بتوانند از امکانات روز صنعت روابط عمومی به خوبی استفاده کنند. انجام این کار نیازمند آموزشهایی است که باید به روابط عمومیها داده شود و با امکانات و انگیزههایی که در اختیار آنها قرار داده میشود مدیران روابط عمومی به سمت روابط عمومی مدرن پیش میروند. البته در روابط عمومی مدرن جایگاههای متفاوتی وجود دارد؛ یکی از جایگاهها چارتهای سازمانی است. هنوز ما نتوانستیم در ایران مدیران متخصص و حرفهای در حوزه روابط عمومی داشته باشیم. به این علت که بعضی از مدیران ما با توجه علی رغم آن که مدیر روابط عمومی هستند تحصیلات و تخصص کافی را ندارند. بنابراین گاهی اوقات در بعضی از سازمانها تشکیلات روابط عمومی به کل تغییر پیدا میکند و برخی روابط عمومی را با حوزههای مختلف یکی میکنند. این تغییرات چارت متاسفانه ضربههای جبران ناپذیری به روابطعمومیهای ایران زده است. روابط عمومیها باید مدیریت بحران بدانند که اگر در یک زمانی در کشور بحرانی شکل گرفت بتوانند مدیریت بحران انجام دهند. اما در ایران در زمان بحرانها هرکدام از مدیران آمارهایی ارائه میدهند که نه تنها درست نیست بلکه مردم را درگیر نگرانی میکند. در این حالت مدیران روابط عمومی نمیتوانند آماری خلاف آمارهای اعلام شده ارائه دهند و بحران را مدیریت کنند. بنابراین یک عدم مدیریت اطلاعرسانی در بحران در کشور ما وجود دارد. چون در ایران برای روابط عمومیها متولی وجود ندارد اما خوشبختانه انجمنهای تخصصی روابط عمومی، سایتهای تخصصی و انتشارات مختلف بسیار به آگاهی بخشی مدیران روابط عمومی کمک کرده اند. البته باید کمکهای از حوزه دانشگاه نیز صورت بگیرد و اطلاعات علمی به روز دانشگاهها در اختبار مدیران روابط عمومیها گذاشته شود. یکی از مهمترین مشکلات روابط عمومیها در ایران نبود استقلال اقتصادی است؛ روابط عمومیها ردیفه بودجه اقتصادی ندارند. از سوی دیگر فقدان تخصص و حرفه گرایی از دیگر مشکلات است؛ افرادی در این جایگاهها قرار میگیرند که تخصص کافی و حرفهای ندارند. همچنین گاهی اوقات چارت سازمانی مشخصی برای روابط عمومیها وجود ندارد. توجه به اخلاق حرفه ای، پاسخگویی و شفافیت در اطلاعرسانی نیز از چالشهای روابط عمومی در ایران است. تمام سازمانها در دنیا به روابط عمومیها توجه ویژهای دارند. برخی از افراد و حتی مدیران در کشور ما متاسفانه نگرش منفی به وابط عمومی دارند و این نگرش منفی بسیار آسیب زا است.
انتهای پیام