تعرفههای ناعادلانه معضل همیشگی جامعه پزشکی
- شناسه: 10983
- چهارشنبه 27 اردیبهشت 1402
- انتشار در صفحه ۲ | خبر
آفتاب یزد – زهرا رحیمی: یکی از مباحث داغ و بحث برانگیز حوزه سلامت، تعرفههای خدمات تشخیصی و درمانی است که سالیان متمادی از سوی جامعه پزشکی مورد بحث و مناظره بوده و همواره بر این باورند که میزان تعرفههای خدماتی که به بیماران ارائه میدهند با عدد واقعی خود فاصله زیادی دارد و همین امر سبب دلسردی اکثر پزشکان از ادامه فعالیت میشود.
به گزارش خبرنگار ما، طبق قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی
مصوب سال 83 مجلس شورای اسلامی تعیین تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی در بخش غیردولتی بر عهده سازمان نظام پزشکی بوده که بعدها این اختیار از نظام پزشکی سلب و موجبات نارضایتی جامعه پزشکی را فراهم کرد.پزشکان شاغل در بخش خصوصی معتقدند قیمت تمام شده خدمات، حق فنی و حرفهای پزشکان، سودسرمایه و استهلاک و... در تعیین تعرفهها لحاظ نشده و عددی که از سوی هیئت وزیران جهت اجرایی شدن به جامعه پزشکی ابلاغ میشود با مقدار واقعی آن تفاوت فاحشی دارد و همین امر موجب دلسردی اغلب پزشکان از ادامه فعالیت میشود و خیلیها به مشاغلی غیر از طبابت روی آورده و یا در صورت فراهم شدن شرایط اقدام به مهاجرت از کشور میکنند.دکتر علی هدایتی نژاد رئیس هیئت مدیره نظام پزشکی شوش دانیال در این باره میگوید: در طی سالهای متمادی تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی توسط سازمان نظام پزشکی تعیین میشد و هیچ گاه غیرکارشناسی و غیرمعقول نبوده بلکه همواره با نظر خواهی از کارشناسان خِبره و استفاده از تجربیات دست اندرکاران کهنه کار حِرف مختلف پزشکی و درنظر گرفتن تمام زوایای امر، اقدام به تعیین تعرفه میشد که رضایت نسبی همکاران را در پی داشت.وی ادامه میدهد: کارشناسان سازمان نظام پزشکی در طی سالهای تعیین تعرفه؛ ثابت کردند که زیاده خواه نبوده و رضایت طرفین را مدنظر دارند. مسلما تعرفهگذاری درست و مبتنی بر اصول بدیهی مصارف و درآمدها و با در نظر گرفتن واقعیتهای موجود جامعه میتواند به تابآوری مراکز ارائهدهنده خدمات درمانی کمک نماید و خدمترسانی مطلوب این مراکز به مراجعین را تسهیل نماید.به گفته وی تعیین تعرفه در اکثر اصناف بر عهده خودِ صنف است و در مورد خدمات درمانی هم باید این تعرفهگذاری توسط متولیان امرِ درمان که آگاه بر زوایای مختلف بهداشت و سلامت هستند، انجام شود. در تعیین تعرفه مواردی مانند حق فنی،حق حرفه ای،تورم موجود در جامعه، مصارف و هزینه بخشهای ارائهدهنده خدمت باید در نظر گرفته شود و با محاسبه زمان صرف شده و هزینههای صورت گرفته برای هر مراجع به یک تعرفه نسبی معقول نائل شویم که
مرضی الطرفین بوده و بتواند به تابآوری مراکز منجر شود.
>پزشکان زیاده خواه نیستند
دکتر سید هادی قریشی رئیس هیئت مدیره نظام پزشکی قرچک نیز با اشاره به این که تعرفههای خدمات تشخیصی و درمانی باید واقعی باشد؛ اظهار میکند: متاسفانه زمانی که جامعه پزشکی درخواست شفافسازی تعرفه خدمات خود را دارد با تبلیغات زیاده خواهی روبهرو شده و این امر باعث سرخوردگی همکاران خواهد شد. با توجه به این که وظیفه دولت حمایت درمانی از تمامی اقشار جامعه است باید درمان در بخش خصوصی و دولتی تفکیک شود.وی ادامه میدهد: یعنی تمامی اقشاراگر بخواهند از خدمات درمانی رایگان برخوردار شوند به بخش دولتی مراجعه نموده ودرصورت عدم تمایل با مراجعه به بخش خصوصی خودشان هزینه درمان را پرداخت کنند. دولت هم باید با تقویت بخشِ درمان دولتی امکان و بستر لازم برای ارائه خدمات درمانی را به بیمه شدگان فراهم نماید؛ که این امر باعث میشود تعرفه بخش خصوصی توسط متولی اصلی آن یعنی سازمان نظام پزشکی براساس حقایق و کارشناسی درست تعیین شود نه جبر شورای عالی بیمه.وی با بیان این که تعرفهها در بخشهای دولتی و خصوصی باید واقعی باشد یعنی مردم این اختیار را داشته باشند که جهت درمان رایگان به مراکز دولتی مراجعه نموده یا با هزینه شخصی خود به مراکز درمانی خصوصی مراجعه کنند، اذعان میکند: حال که دولت حتی تعرفه پیشنهادی شورای عالی بیمه را از 40 درصد به 25 درصد تقلیل داده است باید اعلام عمومی کند که این رقم بسیار کمتر از واقعیت است و مابه التفات هزینهها از جیب جامعه پزشکی به عنوان یارانه بخش درمان پرداخت میشود. لذا با توجه به این موضوع که قسمت عمدهای از یارانه و سوبسید درمان توسط پزشکان و بخش خصوصی پرداخت میشود حداقل یکسری از امتیازات مانند کاهش درصد مالیات برای جامعه پزشکی در نظر گرفته شود.
به نظر میرسد تعرفههای خدمات تشخیصی و درمانی نیاز به یک جراحی بزرگ دارد و مسئولین امر باید یک بار برای همیشه به مقوله سلامت به عنوان یک حوزه سرمایهگذاری بنگرند و اعتبارات لازم برای این مهم را در ردههای یک تا دهم لایحه بودجه کشوری قرار دهند و تعرفهها به گونهای تعیین و ابلاغ شود که هم جامعه پزشکی به عنوان ارائهدهنده خدمت و هم مردم به عنوان گیرنده خدمات درمانی از کیفیت و هزینههای درمانی رضایت لازم را داشته باشند.
انتهای پیام