مرور مهمترین عناوین

نتایج تحریم یا نتایج سوء مدیریت؟!

سازمان هواپیمایی کشوری درباره گرانی و نایاب شدن بلیت هواپیما: به‌دلیل‌ تحریم‌های تحمیلی با محدودیت مواجه هستیم
آفتاب یزد: همواره امکان استفاده از هواپیما برای گروه خاصی از جامعه ممکن بوده است. در خصوص کیفیت هواپیماهای داخلی بحث‌های زیادی مطرح است. همچنین تاخیر‌های طولانی در این سیستم حمل و نقل یکی از دیگر مصائبی است که شهروندان با آن درگیر هستند. اما به تازگی گرانی بلیت هواپیما باعث شده است که کمتر کسی امکان استفاده از آن را داشته باشد. همچنین در کنار مسئله گرانی بلیت امروز مردم با کمبود بلیت هواپیما نیز مواجه هستند و عده‌ای که توانایی استفاده از این سیستم حمل و نقل را دارند نمی‌توانند بلیت سفر مورد نظر خود را پیدا کنند. اما در این راستا سازمان هواپیمایی کشور اعلام کرده است که کمبود بلیت هواپیما همواره وجود داشته است و به دلیل تحریم‌ها ناوگان هوایی کشور درگیر مشکلات متعددی است. مشاهده سایت‌های اینترنتی فروش بلیت هواپیما نشان می‌دهد در برخی مسیرهای هوایی برای روزهای آینده، خبری از بلیت نیست و در برخی مسیرها نیز قیمت قانونی از سوی ایرلاین‌ها رعایت نشده است.برخلاف اصرار سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکت‌های هواپیمایی به ثابت ماندن قیمت‌ها از تیر ماه ۱۴۰۰ و آخرین تغییرات نرخ که آذرماه ۱۴۰۰ ابلاغ شده بود، در هفته‌های گذشته در برخی از مسیرهای پروازی، سقف قیمتی از سوی برخی از ایرلاین‌ها رعایت نشد.البته محمد محمدی‌بخش -رئیس سازمان هواپیمایی کشوری- به‌تازگی به تخلف برخی از شرکت‌های توزیع‌کننده بلیت در فضای مجازی خارج از نرخ‌های تعیین‌شده اشاره کرده و در نامه‌ای به سازمان تعزیرات حکومتی، خواستار ساماندهی بازار فروش بلیت هواپیما شد.
سازمان هواپیمایی کشوری درباره گرانی و نایاب شدن نرخ بلیت هواپیما در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: کمبود بلیت هواپیما همواره در سال‌های گذشته مطرح بوده، این در حالی است که به‌دلیل‌ تحریم‌های تحمیلی با محدودیت مواجه بوده و همین امر منجر به عدم تناسب عرضه و تقاضا در این بخش شده است.سازمان هواپیمایی کشوری درباره افزایش قیمت بلیت در مسیرهای پرتقاضا تا ۱۰۰ درصد و نایاب شدن بلیت، در اطلاعیه‌ای تاکید کرد: کمبود بلیت هواپیما که توسط برخی رسانه‌ها مطرح می‌شود، همواره در سال‌های گذشته مطرح بوده و مربوط به امروز و دیروز نیست که یکی از دلایل این امر به تقاضای بالای سفر و رغبت بیشتر به سفرهای هوایی بازمی‌گردد.از سویی دیگر علت این افزایش تقاضا و میل به سفرهای هوایی به عدم افزایش قیمت بلیت به دنبال اقدامات کنترلی توسط سازمان هواپیمایی کشوری باز می‌گردد، به همین دلیل سفر با هواپیما نه تنها به دلیل صرفه‌جویی در زمان، ایمنی بسیار بالا و بعد مسافت بلکه به‌دلیل مقرون به صرفه بودن این مدل در مقایسه با سایر مدل‌های حمل و نقلی است که همواره مورد اقبال عموم است.این در حالیست که ناوگان هوایی به‌ دلیل‌ تحریم‌های تحمیلی با محدودیت مواجه است و همین امر منجر به عدم تناسب عرضه و تقاضا در این بخش شده به‌گونه‌ای که طبق کارشناسی‌هایصورت‌گرفته برای پاسخ به نیازهای این بخش به تعداد ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز است در حالی که اکنون تنها حدود ۱۸۰ فروند هواپیمای فعال وجود دارد.همچنین در پاسخ به بیان مطالبی در خصوص سرگردانی مسافران در فرودگاه، ذکر این نکته ضروری است که بخش هوایی از جمله بخش‌هایی است که هر فرد برای بهره‌مندی از آن مستلزم برنامه‌ریزی و تهیه بلیت بوده و برای انجام سفر در مراحل پایانی در فرودگاه حضور می‌یابد بنابراین بیان این مطالب دستاوردی جز تشویش اذهان عمومی به دنبال نخواهد داشت.در خصوص بیان کمبود پروازها به آمار پروازهای نوروزی می‌توان اشاره کرد که علی‌رغم بیان مطالبی مشابه این امر که بلیت موجود نیست و پروازها در برخی مسیرهایافت نمی‌شود اما در طول ایام نوروز امسال شاهد جابجایی حدود سه میلیون نفری مسافران با هواپیما بودیم. همچنین در پاسخ به بیان مطلبی در خصوص این که گفته می‌شود بلیت‌ها تا ۱۰۰ درصد گران شده یا اینکه توسط آژانش‌های هواپیمایی تا ۳۰ درصد بدون مصوبه گران شده، ذکر این نکته جهت تنویر افکار عمومی ضروری است؛ نرخ بلیت هواپیما کماکان براساس نرخ‌های مصوب سال ۱۴۰۰ به فروش می‌رسد و بدون تصمیم سازمان هواپیمایی کشوری و ستاد تنظیم بازار شرکت‌های هواپیمایی اجازه فروش با قیمت بالاتر را ندارند و قیمت‌ها تابع قوانین و مقررات است.حال نباید از نظر دور داشت که تقاضای مطرح‌شده در خصوص افزایش قیمت از سوی ایرلاین‌ها تابع شاخص‌های اقتصادی، نرخ تورمی و نرخ ارز است به گونه‌ای که نرخ بلیت علی‌رغم عدم تغییر در طول ۲۲ ماه گذشته ثابت مانده اما حقوق و دستمزد کارکنان‌ این بخش چه خصوصی و چه دولتی بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است.همچنین در بخش هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی که به دلار تأمین می‌شود نیز باید اشاره کرد که به‌دلیل افزایش نرخ دلار یک قطعه هزار دلاری در سال گذشته با ۲۵ میلیون تومان خریداری می‌شد اما هم اکنون این رقم به ۵۵ میلیون تومان افزایش یافته است. بنابراین نمی‌توان این فشار ناشی از شاخص‌های تورمی و گران شدن قطعات و دستمزدها را نادیده گرفت. در پایان این اطلاعیه نیز تاکید شده است: هرچند که سازمان هواپیمایی کشوری در انجام مسئولیت‌های خود همسو با فرمایشات مقام معظم رهبری و سیاست‌های دولت گام برداشته و تا زمان تصویب نرخ‌های تعیین‌شده در ستاد تنظیم بازار نظارت خود را تشدید کرده و معیار محاسبه را نرخ‌های ابلاغی براساس نرخنامه سال ۱۴۰۰ می‌داند و با تشدید نظارت‌ها در حدود اختیارات قانونی خود اقدام و از حداکثر ظرفیت ناوگان برای خدمتگزاری به مردم عزیز و مسافران هوایی استفاده خواهد کرد.


انتهای پیام

آفتاب یزد