مشکل مردم ماشین شاسی بلند نیست فساد است
- شناسه: 10472
- دوشنبه 18 اردیبهشت 1402
- انتشار در صفحه ۸ | فرهنگی
آفتاب یزد - گروه شبکه: ماجرای خودروهای شاسی بلند اهدایی به نمایندگان مجلس هنوز هم داغ است و هنوز هم در مورد آن صحبت میشود به این دلیل که این موضوع برای مجلس گران تمام شد به خصوص آن که اعتماد مردم را هم از دست دادند. اما گویا به چشم برخی از مسئولین این هدیه که بدجور مجلس و نمایندگانش را زیر سوال برده است آنقدر ناچیز آمده که مردم را بابت انتقادشان به این خودروها، گدا بخوانند. تازه در قامت طلبکار هم ظاهر میشوند و معتقدند که باید به آنها خودرو بهتر و محکمتری اهدا میشد. مثل فریدون عباسی عضو کمیسیون انرژی مجلس! فریدون عباسی درباره تایید واگذاری خودرو به نمایندگان گفت: «موضوع واگذاری خودرو به نمایندگان مربوط به سال گذشته بود و هیچ ارتباطی به وزیر صمت نداشت.» عضو فراکسیون انقلاب مجلس با بیان اینکه رفاهیات مجلس با دفاتر نمایندگان برای ارائه درخواست واگذاری خودرو تماس گرفتند، افزود: «با من هم تماس گرفتند و گفتند چنین خودرویی از شرکت بهمن خودرو به نامهای دیگنیتی و فیدلیتی است که خارج از نوبت و یک روزه به نمایندهها تحویل داده میشود، با قیمت ۷۴۰ تا ۷۸۰ میلیون تومان و بر مبنای اینکه کدام مدل را انتخاب کنیم قیمت گذاشته بودند. من نه نیاز داشتم و نه اعتقاد داشتم که خودرو را بگیرم و اقدامی هم انجام ندادم.» رئیس سابق سازمان انرژی اتمی یادآور شد: «عدهای هم فکر میکنند که این یک موضوع غیرقانونی نیست و امتیازی به آنها داده میشود و واقعا هم نیاز دارند به خصوص نمایندههایی که مرتب و هر هفته در راهها رفت و آمد میکنند تا به حوزه انتخابیه سر بزنند من اگر بخواهم در این زمینه اظهارنظر کنم میگویم که باید برای رفت و آمد خودروی ایمن به آنها داده شود. اینطور که ما ماشینهای داخلی را میبینیم که در شهر اینگونه مشکل دارند و مرتب با آنها گرفتار هستیم بهتر است که خودروهای محکمتر که کمتر دچار خرابی شوند را به صورت رسمی در اختیار نمایندگان قرار دهد. بالاخره این همه هزینه میکنند برای اینکه کسی نماینده بشود و در مجلس بماند و این همه سرویس به او میدهند فقط خودرو نیست که مردم به خودرو توجه کنند و تصور کنند خرج زیادی برای نماینده میشود من که این حرف را به شما میزنم حقوقم را از مجلس نمیگیرم من حقوقم را از محل خدمتم میگیرم ضمن اینکه حقوق من از مجلس هم بیشتر است.» عباسی خاطرنشان کرد: «نظام روزانهای و دقیقهای هزینه میکند تا این نماینده در مجلس بنشیند این همه کارمند، خودرو و ساختمان که نگهداری همه اینها هزینه است، چقدر پول هواپیما داده میشود و چقدر پول دفاتر نمایندگان است. چرا باید این گدابازیها را درآوریم و به ماشین شاسی بلند گیر بدهیم؟ مگر قیمت ماشین شاسی بلند چقدر است؟»
> واکنش کاربران
این یعنی آنکه همه جوره منافع این عده از نمایندهها بر مشکلات مردم ارجحتر است اما سوالی که اینجاست چرا وقتی که کیفیت خودروهای تولید داخل پایین است اجازه تولید را به آنها میدهید؟ چرا باید با دریافت این خودروهای بیکیفیت اجازه لابی به خودروسازان را بدهید که حالا طلبکار باشید و مردم را گدا بخوانید. مگر چقدر مردم برایتان مهم نیستند که حاضر نیستید مشکلاتشان را ببینید؟ اما آقای عباسی! ارزش اعتماد مردم که آن را خیلی راحت قربانی خودخواهی و زیاده خواهیتان کردید که خیلی بیشتر از خودرویی است که دریافت کردید. به هر حال این نوع صحبت کردن فریدون عباسی بازتابهای گستردهای را در میان کاربران شبکههای اجتماعی در پی داشته است.
یکی از کاربران در این باره نوشته است: «نماینده عزیز ماشین شاسی بلند داخلی حداقل قیمتی که در بازار آزاد دارد بالای یک میلیارد تومان است و اگر نمایندهای این ماشین را در بازار آزاد بفروشد حداقل حدود یک میلیارد تومان ممکن است سود کند و شاید هم بیشتر. از دید من در کشوری با حداقل دستمزد ۷ میلیون تومان یک میلیارد تومان پول بسیار زیادی است. از طرف دیگر بله حق با شماست خودروهای داخلی کیفیت و ایمنی مناسب را ندارند اما مگر خون نمایندگان از خون مردم رنگینتر است که برای حفظ سلامتی و جان آنها به آنها خودروی شاسی بلند محکم بدهیم با قیمت دولتی در حالی که مردم عادی با هزاران مشکل معیشتی و فقر و بیپولی با سختی ماشین نا ایمن و بیکیفیتی مثل پراید را هم به زور بخرند».
کاربر دیگری گفته است: «ژن خوب که میگن همینه. نماینده مردم نباید خودروی داخلی ناایمن سوار بشه ولی مردم عادی برای همون خودروی عادی ناایمن صف
ده میلیونی برا ۵ هزار تاش تشکیل میدن».
دیگری نوشت: «یکی نیست به این بفهمونه بحث فساد و رشوه مطرحه نه بحث ماشین شاسی بلند».
یکی دیگر از کاربران اینطور مینویسد: «مشکل شاسی خودرو نیست! مشکل سرکوب قیمتی با فشار مجلس و بعد برخورداری از شکاف قیمت بازار-کارخونه توسط همینها و دریافت خودرو به
یک سوم قیمت است و البته اینکه این صرفا نوک کوه یخ ساختار غلط مجلس در ایران است».
کاربران دیگر نوشته اند: «درست میفرمایید. تقصیر ما گدا هاست که به شما رای دادیم چون فکر میکردیم شما نماینده ما هستید و رفتید به مجلس که مشکلات مردم رو حل کنید نه اینکه حالا بفرمایید تورم به نمایندگان مجلس ربطی ندارد و نمایندگان باید خودرو با کیفیت سوار بشوند»، «عجب! ۳۰ساله کار میکنم یه موتور دارم چرا گدا بازی در میاری یه ماشین قسطی برام جور کنید»، «بهتر بود آقای عباسی یکی، فقط یکی از کارهای مثبتی را که نمایندگان در قبال آن از این امکانات برخوردارند ذکر کند»، «طلبکار هم شده اند! خوب مثل بقیه مردم ثبت نام کنید و قرعه کشی شود! لابد این خودروسازها هم عاشق چشم و ابروی شماها هستند که خودروی یک روزه بهتون میدهند!؟»، «چرا باید به نمایندهها یک روزه و خارج از نوبت بدهند؟! آیا خون آنها رنگینتر است یا در عوض کاری میخواستند برای آنها انجام دهند؟».
> دستور ویژه قالیباف درباره واگذاری شاسیبلندها
اما در حالی که برخی از نمایندهها خود را محق دریافت خودرو بهتر و با کیفیتی میدانند، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: به کمیسیون اصل ۹۰، هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان و حراست مجلس ماموریت داده شد که موضوع واگذاری خودرو به دستگاههای مختلف از جمله مجلس را با دقت مورد رسیدگی
قرار دهند و در صورتی که هرگونه واگذاری به صورت غیر قانونی وجود داشت مطابق با اختیارات مجلس اقدام قانونی انجام شود.
به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف بیان کرد: متاسفانه این روزها هجمه جدیدی علیه مجلس و دولت مطرح شد که وزیر سابق صمت برای پس گرفتن استیضاح به برخی نمایندگان خودرو واگذار کرده است و به تبع آن موضوع جدیدی ذهن و روان مردم را آزرده کرد. وی افزود: همانطور که حراست مجلس و هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مسئله را بررسی کرد، ادعای مطرح شده مبنی بر واگذاری خودرو برای پس گرفتن استیضاح کذب بود. در عین حال واگذاری خودرو به صورت غیر قانونی به سازمانها و نهادها تبدیل به موضوع جدید در افکار عمومی شد. با اینکه تسهیلات واگذاری خودرو در بسیاری از دستگاهها رویه جاری است اما اجازه هیچ واگذاری از طریق ساختار مجلس داده نشده است. رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در عین حال به دلیل ادعای مطرح شده چه درباره مجلس و چه دیگر دستگاهها ضروری است تا ابعاد این مسئله به طور کامل مورد بررسی دقیق قرار گیرد. لذا مطابق مصوبه هیئت رئیسه مجلس طی نامهای به کمیسیون اصل ۹۰، هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان و حراست مجلس ماموریت داده شد که موضوع واگذاری خودرو به دستگاههای مختلف از جمله مجلس را با دقت مورد رسیدگی قرار دهند و در صورتی که هرگونه واگذاری به صورت غیر قانونی و خلاف مقررات وجود داشت مطابق با اختیارات مجلس اقدام قانونی
صورت گیرد.
انتهای پیام