آفتاب یزد- گروه شبکه: سال گذشته بعضی از شرکتهای هواپیمایی در اقدامی خودسرانه اقدام به افزایش ۳۰ درصدی قیمت پروازها کردند و به دلیل غیرقانونی بودن این تصمیم، مجبور به کاهش ۱۰ درصدی نسبت به آن افزایش بدون مجوز شدند. حال در اوایل امسال شرکتهای هواپیمایی درخواست افزایش قیمت بلیت آن هم به صورت صددرصد را داشتهاند از همین رو مقرر شد در ستاد تنظیم بازار بررسی شود؛ با این توجیه و تاکید که صنعت هواپیمایی به این اصلاح احتیاج دارد و در غیر این صورت دچار مشکل جدی خواهد شد. اما با وجود موافقت سازمان هواپیمایی کشوری با افزایش قیمت بلیت هواپیما، این تصمیم منتظر تصویب ستاد تنظیم بازار است، اما حالا شرکتهای هواپیمایی و فروشندگان بلیت که در ماههای گذشته به هدف خود نرسیدهاند، بهصورت چراغ خاموش قیمتها را در مواردی تا ۱۰۰ درصد هم افزایش دادهاند. البته نه تنها قیمتها افزایش یافته بلکه شنیده میشود که بلیت هواپیما کمیاب هم شده است حتی این ادعا مطرح شده که برخی از ایرلاینها به صورت عمدی پروازهایشان را کاهش داده اند.
> قیمت بلیت تهران - مشهد با تهران - استانبول برابر شد
در همین راستا رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی گفت: چه کسی میگوید قیمت بلیت هواپیما افزایش پیدا نکرده است!؟ بلیت هواپیما در برخی مسیرهای پرتقاضا نه تنها تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت پیدا کرده، که کمیاب هم شده است. رحمتالله رفیعی، گفت: هفته گذشته در اجلاس گردشگری کشورهای عضو اکو در اردبیل، یکی از مسئولان دنبال بلیت رفت و برگشت تهران - مشهد بود که به او نزدیک به سه میلیون تومان قیمت دادند، درحالیکه نرخ مصوب بلیط یکطرفه این مسیر در حال حاضر یک میلیون و ۱۹ هزار تومان است. بماند که بلیت هواپیما در مسیرهای پرترددی مثل مشهد، شیراز و کیش پیدا نمیشود و کمیاب شده است. رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران درباره نقش آژانسهای هواپیمایی و مسافرتی در گرانفروشی خارج از مصوبه، اظهار کرد: حدود چهل تا پنجاه درصد ظرفیت ناوگان هواپیمایی کشور چارتر شده است، ایرلاینها وقتی با آژانسها و چارترکنندهها قرارداد میبندند، ظرف یک ماه چندین بار نرخها را در قرارداد تغییر و افزایش میدهند، بعد هم به آژانس میگویند اگر پای قرارداد نیاید و با آنها همکاری نکنند، چارترکنندههای دیگری وجود دارند که این کار را انجام دهند. یقینا که در این ماجرا پای شرکتهای هواپیمایی وسط است. اگر آژانس را به تنهایی عامل گرانی میدانند، چرا پیگیری و رسیدگی نمیکنند!؟ رفیعی با بیان اینکه افزایش۱۰۰ درصد قیمت بلیت هواپیما، حتما هزینه عمومی سفر را تا ۱۰۰ درصد گران میکند، افزود: مگر آقایان نمیگویند۵ درصد عموم مردم مصرفکننده هواپیما هستند، چرا ۹۵ درصد مردم باید تاوان این۵ درصد را بدهند. شرکتهای هواپیمایی سوخت یارانهای میگیرند و پول یک لیتر سوخت آنها از قیمت نیملیتر آب معدنی ارزانتر است. سوخت یارانهای ایرلاینها را حذف کنند به شرکتهای هواپیمایی خارجی «آزادی پنجم» بدهند، ایرلاینها داخلی هم بلیت هواپیمایی داخلی را با این شرایط گران کنند. او درباره واکنش سازمان هواپیمایی درباره حق «آزادی پنجم» با این توضیح که به راحتی امکان آن وجود ندارد و به بحثهای کارشناسی و فنی پیچیدهای نیاز دارد، اظهار کرد: با کلانگویی که نمیشود کار را پیش برد، باید شفاف کنند که این بحثهای فنی چیست که به نظر من اصلا بحث فنی وجود ندارد. حقوق مردم را رعایت کنند، عقبنشینی قیمت اتفاق میافتد. آنها هم میخواهند قیمت را بالا ببرند و هم میخواهند ایرلاینهای دیگر وارد نشوند. رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران درباره اظهارات شرکتهای هواپیمایی مبنی بر اینکه قیمت بلیت هواپیما دو سال است افزایش نیافته است، گفت: شرکتهای هواپیمایی که هر بار به بهانهای قیمتها را افزایش میدهند؛ سال ۹۹ برای افزایش۳۰۰ درصدی گام برداشتند که پس از اعتراض و واکنشهای زیاد، به ۱۰۰ درصد رساندند. اوایل سال ۱۴۰۱ هم که آهنگ دلاری کردن بلیت هواپیما برای خارجیها را زدند و به این بهانه یک گرانی دیگر اتفاق افتاد. در بهمنماه سال گذشته هم بیآنکه مصوبهای صادر شود، ۳۰ درصد افزایش قیمت داشتند با آنکه دادستان و دیگر مراجع دستور بازگشت قیمتها را دادند، اما چنین اتفاقی رخ نداد. همین حالا هم پیش از آنکه ستاد تنظیم بازار اعلام نظر کند، برخی از ایرلاینها در مسیرهای پرتقاضا و در زمانهای پرسفر، نرخها را تغییر دادهاند. رفیعی گفت: شرکتهای هواپیمایی اگر ۱۰۰ درصد قیمتها را گران کنند که دیگر نمیتوانند با دنیا و ایرلاینهای خارجی رقابت کنند. مگر میشود قیمت بلیت مسیرهای هوایی تهران - مشهد، کیش، اهواز و شیراز را سه تا پنج میلیون بفروشند، درحالیکه قیمت بلیت تهران - استانبول که مسیر طولانیتری دارد، در همین حدود قیمتی باشد. با این وضع، شرکتهای هواپیمایی که مدام میگویند زیانده هستند چطور میخواهند رقابت کنند و دوام بیاورند!؟
> کاهش عمدی پروازها از سوی ایرلاینها به زیان آنهاست
اما محمد محمدیبخش -رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره کاهش عمدی پروازها از سوی ایرلاینها برای اعمال فشار جهت افزایش قیمت، توضیح داد که کاهش عمدی پروازها از سوی ایرلاینها واقعیت ندارد چون این کار به زیان آنهاست. محمدیبخش همچنین بهتازگی درباره اینکه آیا ایرلاینها با هدف فشار به مسئولان برای موافقت با افزایش قیمت، عرضه را کاهش داده و بلیت نمیفروشند، گفت که مجوز پروازها فصلی صادر میشود و اینگونه نیست که ماهانه یا هفتگی باشد و به همان نسبت برنامههای فروش ایرلاینها نیز فصلی است و هر شرکت هواپیمایی متناسب با شرایط، برنامههای فروش را باز میکند. در نوروز امسال هم این شایعه مطرح بود که ایرلاینها از عرضه بلیت خودداری میکنند، اما از آمار جابهجایی مسافر میتوان فهمید که بلیت عرضه شده است. امسال حتی با جابهجایی۳میلیون مسافر رکورد جابهجایی مسافر نسبت به سال گذشته شکسته شد که شایعهعدم عرضه را تکذیب میکند.
> مجلس مخالف افزایش قیمت بلیت هواپیما است اما...
از سوی دیگر یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، گفت: نباید این نگاه وجود داشته باشد که صنعت هوایی لاکچری بوده در حالی که دسترسی آسان به این صنعت حق همه افراد بوده و میتواند زمینه توسعه کشور را فراهم کند اما باید به این نکته نیز توجه داشت که صنعت هوایی هم در جبهه تحریمها و هم در جبهه کاهش ارزش پول ملی در حال مبارزه بوده و نیازمند نگاه دولت است. مجتبی یوسفی در گفتگو با ایسنا با اشاره به تلاش ایرلاینها برای افزایش قیمت بلیت هواپیما، بیان کرد: اولین نکته که بنده همواره بر روی آن تاکید داشتم این بوده که باید به این موضوع توجه داشت که چه افرادی که در صنعت هوایی مشغول به فعالیت هستند مانند ایرلاینها و شرکتها و چه مصرفکننده این صنعت، لاکچری نیستند. صنعت هوایی متعلق به همه است. افرادی که بیمار دارند و یا کار اداری دارند باید بتوانند از این صنعت استفاده کنند. برخیها معتقد هستند که این صنعت لاکچری بوده تا از سبد بررسی و نظارت دولتها آن را خارج کنند. وی در ادامه اظهار کرد: بنده با این نگاه مخالف هستم. ما وظیفه نظارت در این حوزه داریم. در کمیسیون عمران نیز خواهیم ایستاد و از ابزارهای نظارتی خود استفاده خواهیم کرد اما در نهایت دولتها مسئول اجرا هستند. ما برای واردات هواپیما و نوسازی ناوگان هوایی کشور ایستاده ایم. کمیسیون عمران نیز در این حوزه تلاش کرد. وزیر فقید راه و شهرسازی که به رحمت خدا رفتند، رئیس سازمان هواپیمای کشوری و همچنین شرکت فرودگاهها در برای نوسازی این ناوگان تلاش کردند. نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: توجه به این صنعت حائزاهمیت است. امروز اگر یک سرمایهگذار قصد داشته باشد تا در یک منطقه سرمایهگذاری انجام دهد، اولین نکتهای که برای آن حائزاهمیت است بحث دسترسی است. سرمایهگذار که ساعتها در یک ماشیننمیشیند تا به منطقه برسد. دسترسی آسان
به این صنعت خود باعث توسعه کشور خواهد شد. باید بدانیم که دسترسی آسان به هواپیما حائز اهمیت است. پس ما با هر گونه افزایش بیحد و حصر قیمت بلیت هواپیما مخالف هستیم. وی در ادامه تاکید کرد: باید به این نکته توجه داشته باشیم که صنعت هوایی حدود ۴۰ سال است که تحریم بوده و امروز هزینهها برای صنعت هوایی افزایش پیدا کرده است. قیمت دلار به حدود ۵۰ هزار تومان رسیده است تازه زمانی که حواله میشود قطعا مقداری بیشتر خواهد شد. هم زمان ایرلاینها در دو جبهه یعنی هم تحریم و هم کاهش ارزش پول ملی در حال جنگیدن هستند. با همت نیروهای متخصص در صنعت هوایی این صنعت تا به امروز سرپا مانده است و حتی توانسته برخی از قطعات را تعمیر و یا تولید کند. وی افزود: قرار بود دولت ارز مورد نیاز ایرلاینها را تامین کند. مجلس تاکید دارد که با افزایش قیمت مخالف است اما پیگیری کرد تا ارز مورد نیاز ایرلاینها تامین شود. خدماتی که ما به ایرلاینها میدهیم بر اساس دلار است. پس باید در تامین ارز به آنها کمک شود. اما ما مخالف افزایش قیمت هستیم چون این به ضرر طرفین است. دیگر مردم نمیتوانند با هواپیما تردد کنند آنگاه ایرلاینها نیز ضرر میکنند. از طرف دیگر در این حوزه سوداگری نیز وجود دارد. شرکتها به طور مستقیم بلیت را به مردم میفروشند. نیازمند نظارت است. این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اقدامات خوبی صورت گرفته است اما کم است. اختصاص ارز به ایرلاینها مصوبه سران قوا و تاکید کمیسیون عمران بود. با پیگیریهای صورت گرفته برج ۱۰سال گذشته بود که معاون اول رئیس جمهور این مصوبه را ابلاغ کرد. اما تا به امروز از سوی بانک مرکزی عملیاتی نشده است. در حوزه کارگو یا حمل و نقل ترکیبی ما عقب هستیم. باید به این موضوع توجه شود. در حوزه کشاورزی ما میتوانیم برای روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس محصولات کشاورزی خود را با هواپیما صادر کنیم. باید در سازمان هواپیمایی کشوری در کنار کارهای بزرگی که در حوزه مسافر در ایام نوروز و در ایام اربعین صورت گرفته است، به حمل و نقل بار نیز توجه شود. وی افزود: ایرلاینها در خیلی از کشورها هزینه خود را از طریق حمل و نقل توریست و حمل و نقل بار تامین میکنند. این یعنی حملونقل ترکیبی و استفاده از ظرفیت ها. زمانی که ما به این موضوع توجه نمیکنیم همه هزینهها باید از قیمت بلیت تامین شود. ما نیز مخالف افزایش قیمت هستیم.
> ایرلاینها قیمتهای گران فعلی را میخواهند نجومی کنند
یک عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی هم از ارسال نامه به مخبر معاون اول رئیس جمهور و رئیس ستاد تنظیم بازار برای جلوگیری از افزایش دو برابری قیمت بلیت هواپیما خبر داد. به گزارش همشهری آنلاین، محسن دهنوی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت: «برای جلوگیری از افزایش دوبرابری قیمت بلیت هواپیماها به مخبر به عنوان رئیس ستاد تنظیم بازار نامه نوشتم. طعم۴۰ هزار میلیارد تومان بنزین یارانهای زیر دهن ایرلاینها مزه کرده و قیمتهای گران فعلی را میخواهند نجومی کنند. چراغ سبز به این زیادهخواهی، موج تورم را به سونامی تبدیل میکند.»
انتهای پیام