کولبر، سوخت بر و پولبر؛ کدام بهتر است؟
- شناسه: 10357
- یکشنبه 17 اردیبهشت 1402
- انتشار در صفحه ۱
بردن یعنی حمل کردن و کالای مورد نظر ممکن است با توجه به اسم خاص و عام داشتن وکیفیت بالا وپایین آن تعیین قیمت گردد. علاوه بر تبین کیفیت و درجه کالا نحوه بستهبندی و اوضاع جابجایی ارتباط مستقیم با جایگاه تجارتی آن دارد. اینگونه قواعد در تجارت کلاسیک و روزمره لزوما باید رعایت شوند، اما در بعضی یا بخش قابل توجهی از خرید وفروشها شرایط روز؛ اوضاع منطقهای از نظر شرایط امنیتی اقتصادی نزدیکی و دوری از مرزهای جغرافیایی؛ اوضاع سیاسی و امنیتی در کشور هم مرز و همسایه عوامل موثر در رونق و رکود تجارت مرزی میباشند. با توجه به رکود اقتصادی در بسیاری از کشورهای همسایه و اوضاع سیاسی حاکم بر مناطق جغرافیایی؛ بیکاری و فقر اقتصادی و کمبود واحدهای تولیدی؛ شرایط دشوار اقلیمی؛ مثل خشکسالی و محدودیت منابع کشاورزی و تولیدی.
از یک طرف مهاجرت به شهرهای بزرگ و کشورهای همسایه را در روندی تند قرار داده و از طرف دیگر برای آن دسته از افراد مخصوصا نیروهای میانسال و جوان که به هر دلیل اجبار به اقامت در زادبوم خود دارند مشاغل کاذب و بعضا خلاف قوانین جاری را معمول ساخته است. اولین گروه از این نوع مشاغل «کولبری» یعنی حمل ونقل کالاهای ممنوع در کشور به دلایل مختلف مثل حقوق وعوارض گمرکی تفاوت نرخ تسعیر موجب ترویج شغل کولبری گردیده و میگردد. دشواری راههای رفت وآمدو خطرناک بودن شرایط جغرافیایی مخصوصا در پاییز و زمستان؛ تاریکی و لغزندگی جادههای کوهستانی وظایف نگهبانان و مامورین نظامی مرزی در مقابل قانونشکنی برخی از افراد؛ اینگونه مشاغل را به قیمت جان کولبران تمام میکند. سنگینی کالاهای تجارتی و دشواریهای نگهداری و حمل آنها مثل لاستیکهای خودروهای سنگین؛ لوازم خانگی بزرگ؛ قطعات یدکی خودروهای سنگین گاه به قیمت سلامت و جان کولبران تمام میشود. در بین کولبران افراد در سنین مختلف دیده میشوند. گاه بانوان بیسرپرست و مطلقه و سرپرست خانوار در میان کولبران دیده میشوند که به شدت موجب آزارهای عاطفی و اجتماعی میگردند. نداشتن پوشش انواع بیمههای درمانی بازنشستگی و... از اصلیترین مشکلات موجود در زمینه کولبران میباشد. آنچه که در مورد کولبران تاسف و تاثر هر بیننده را تحریک کرده و افزایش میدهد تحصیلات و تجارب بسیاری از آنها میباشد. در میان کولبران افرادی با تحصیلات دانشگاهی از لیسانس به بالا مشاهده میشوند؛ که بعلت محدودیت اشتغال و کمبود مراکز شغلی باعث بروز اشتغالات نامناسب میگردد. تفاوت قیمتهای ارز در کشورها و گران بودن قیمت اقلام سوختی موجب قاچاق سوخت میگردد. حمل سوخت بوسیله موتورسیکلت اصلیترین خطر جانی برای سوخت بران میباشد. گاه دیده میشود یک سوخت بر بهکمک یک موتور سیکلت مخارج دو یا سه خانواده پرجمعیت را داده و چشم امید این افراد به یک یا دونفر میباشد. در مورد کولبران و سوخت بران سازمانهای مربوطه مثل کمیته امداد؛ بهزیستی؛ وزارت کار؛ و سایر نهادهای مرتبط با اختصاص بخشهای کاربردی و کارشناسان دلسوز؛ بهکمک این افراد بشتابند. جلوگیری از افزایش مهاجرین غیر قانونی؛ و خروج جوانان از کشور؛ با کارآفرینی و اشتغالزایی مخصوصا در استانها و مناطق مرزی میتوان از مشکلات رنگارنگ و ریز و درشت جلوگیری کرد. در کنار سوخت بری و کولبری حرکت دیگری وجود دارد که منشا بسیاری از مصیبتها میباشد. پول بری: از وقتی که رشوه پول چای و شیرینی خوانده میشود و پارتی بازی انتخاب خوبان نامیده میشوند، دیگر نباید امیدی به بهبود اوضاع داشت. وقتی رانت خواری پایه هر حرکت شغلی قرار گیرد کجا میتوان امیدی به بهبود اوضاع حرفهای داشت؟ برای درک بهتر این سه فرایند و یافتن راه حلهای مناسب برای کاستن از آسیبهای آنها لازمست تیمهای پژوهشی از دانشگاهها و نهادهای اداری قدم به میدان گذاشته و برای مطالعه و کاهش عوارض این فرآیندها اقدام نمایند.
انتهای پیام