جزئیات بیشتر از پیشنهاد پلیس برای افزایش رقم جرائم رانندگی
- شناسه: 10011
- دوشنبه 11 اردیبهشت 1402
- انتشار در صفحه ۹ | اجتماعی
جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا درباره طرح افزایش جریمههای رانندگی گفت: از ۱۳۰ بند تخلف رانندگی موجود آن چه از سوی پلیس برای افزایش مبلغ پیشنهاد شده مربوط هشت تخلف بسیار خطرآفرین است.به گزارش ایسنا،حسینی با بیان اینکه «در حال حاضر چند سال است که در مبلغ جرائم رانندگی بازنگری نشده و همان نرخهای قدیمی در حال اجراست»، گفته بود: «ما در پلیس راهنمایی و رانندگی معتقدیم که باید در کنار اقداماتی مانند فرهنگسازی و ... قدرت بازدارندگی جرائم رانندگی را نیز افزایش دهیم و در واقع اینطور نباشد که فردی پیش خودش تصور کند که هزینه ارتکاب تخلف برایش کم است و اگر تخلفی را انجام دهد برایش به صرفه تر است. در همین راستا هم از طریق وزارت دادگستری پیشنهادی را به دولت مطرح کردیم و خواستیم که مبلغ جریمه تخلفات حادثهساز رانندگی چندین برابر شود. تخلفاتی نظیر سرعت و سبقت غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز، تجاوز به چپ، حرکت مارپیچ و نمایشی، رانندگی در حالت مستی و ... جزو تخلفات حادثهسازی است که ما پیشنهاد افزایش جریمه آنها را مطرح کردهایم و امیدواریم که به زودی در هیات دولت مطرح و تصویب شود.»جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا درباره اینکه مبلغ جرائم چند برابر افزایش خواهد داشت نیز گفته بود: «مبالغ جرائم تخلفات حادثهسازی باید افزایش پیدا کند، پیشنهاد ما این است که چند برابر شود و بالای۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کند. همانطور که گفتم جریمه تخلفات حادثهساز باید به گونهای باشد که بازدارندگی ایجاد کند چرا که اساس و فلسفه جریمه رانندگی ایجاد بازدارندگی و حفظ جان راننده، سرنشینان خودرو و دیگر کاربران ترافیک است.»حالا سردار تیمور حسینی، جزئیاتی بیشتر از این پیشنهاد را مطرح کرده است. او با بیان اینکه جریمه در دنیا مختص جلوگیری از وقوع تخلف است، گفت:معتقدیم جریمه بهتنهایی حلال مشکلات نیست و از طرفی بیاثر هم نیست. از نظر ما باید با برنامهریزی دقیق و سیاستگذاری مناسب به گونهای عمل شود تا اقدامات ایجابی کاربران را در معرض رفتار درست قرار دهد.وی اضافه کرد: در سایر کشورها نیز کارشناسان ترافیک بر این باورند که برای داشتن ترافیک مطلوب باید اصولی را بهخوبی اجرا و پیادهسازی کنیم که مهمترین اصل مهندسی ترافیک است که شامل همه اقدامات زیر ساختی است که در بستر آن کاربران بتوانند نقش و وظیفه خود را دریابند. اصل دوم آموزش است و وقتی مهندسی ترافیک را جاری میکنیم بدون آموزش مردم نقش خود را نخواهند شناخت، پس باید به آموزش نیز توجه کنیم از تمام ظرفیتها در این خصوص بهره بگیریم.حسینی با بیان اینکه مجازات رانندگی موضوعی جدیدی نیست درباره طرح افزایش نرخ جریمههای رانندگی گفت: طرحی را سه ماه گذشته توسط وزارت دادگستری ارائه دادیم تا در هیئت دولت تصویب و برای اجرا به ما ابلاغ شود. این رویه زمان برخواهد بود و ما امیدواریم که زودتر نهایی شود.جانشین رئیس پلیس راهور فراجا ادامه داد: ۱۳۰ بند تخلف وجود دارد؛ ولی آن چه از سوی پلیس پیشنهاد شده حداکثر مختص هشت تخلف بسیار خطرآفرین است که شامل سبقت و سرعت غیرمجاز، تجاوز به چپ، حرکت مارپیچ، رانندگی در حالت مستی و استفاده از مواد روانگردان و مخدر و نیزعبور از چراغ قرمز و تخلفاتی این دست است.
انتهای پیام