ایران دفتر ارتقای تجارت در برلین افتتاح می‌کند

اقتصادی - تاریخ: ۱۰-۰۲-۱۳۹۴, ۰۰:۰۱
یک فعال اقتصادی آلمان روز چهارشنبه گفت: ایران دفتری برای ارتقای داد و ستدها در برلین افتتاح می‌کند. هلن رنگ نایب رئیس و مدیر اجرایی انجمن خاورمیانه آلمان در گفت و گو با ایرنا، افزود: ایران اخیرا دفتری در برلین با هدف ارتقای بیشتر روابط دو جانبه خریده است. رنگ که ریاست مهم ترین و قدیمی ترین موسسه خدمات رسان مستقل و غیرانتفاعی در خاورمیانه و نزدیک را برعهده دارد، خاطرنشان کرد: دفتر ارتقای روابط با ایران طی دو یا سه ماه آینده فعال می‌شود. ما هنوز در مرحله تعیین وظایف و اقداماتی هستیم که این دفتر می‌تواند انجام دهد. وی با اشاره به طرح‌ها برای برگزاری همایش بزرگ تجاری ایران و آلمان در روز 19 ماه مه (29 اردیبهشت) یادآور شد: من از قبل برنامه‌هایی برای ارتقای روابط داشته ام اما نمی‌دانیم طرف ایرانی از این طرح‌ها حمایت می‌کند یا خیر؟ رنگ افزود: شرکت‌های آلمانی فعال در زمینه انرژی، تولید فولاد و مواد دارویی به طور خاص به تجارت با ایران علاقه دارند. در صورتی که توافق نهایی با ایران تا 30 ژوئن (9 تیر) به دست آید همه تحریم‌ها باید لغو شود به ویژه تحریم‌های مالی.وی همچنین ابراز امیدواری کرد که «فرانک اشتاین مایر» وزیر امور خارجه آلمان در آینده نزدیک به ایران سفر کند زیرا این امر موجب تسریع در بهبود روابط خواهد شد. بر اساس این گزارش صادرات آلمان به ایران سال گذشته و در نتیجه امضای توافق موقت ژنو بین ایران و گروه 1+5، 30 درصد افزایش یافت و به دو میلیارد و 400 میلیون یورو رسید.
صادرات 3/1 میلیارد دلاری پسته ایران در سال ۹۳
رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با اشاره به صادرات حدود ۱.۳ میلیارد دلار پسته ایران در سال گذشته گفت: با وجود تولید بیشتر پسته در آمریکا، میزان صادرات این محصول توسط کشور ما بیشتر است. اسد الله عسگراولادی در گفت‌و‌گو با تسنیم با بیان اینکه تولید و صادرات پسته کشور در وضعیت مناسبی قرار دارد، افزود: در سال
جاری پیش بینی تولید 220 هزار تن پسته می‌شود که حدود 150 هزار تن از این محصول صادراتی خواهد بود.رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران ادامه داد:
در سال گذشته هیچ گونه محدودیتی در ارتباط با صادرات
پسته نداشته ایم و بازرگانان ما به راحتی تحریم‌ها را دور زدند.وی اظهار داشت: از لحاظ تولید پسته آمریکا بزرگترین تولید کننده این محصول در جهان است و ایران در رتبه دوم تولید کننده بزرگ این محصول قرار دارد. وی با بیان اینکه در مقام صادرات، ایران بزرگترین صادر کننده پسته در جهان است تصریح کرد: با وجود تولید بیشتر این محصول در آمریکا، به دلیل مصرف بالای پسته در این کشور حدود 30 درصد از کل تولید خود را در بازار مصرف عرضه می‌کنند در حالی که ایران تنها 10 درصد از کل تولید در بازار داخلی عرضه می‌شود.عسگر اولادی یادآورشد: پسته ایران به کشورهای مختلفی صادر می‌شود اما بخش زیادی از صادرات پسته ما به کشور چین است.وی گفت: در سال گذشته 95 هزار تن ﭘﺴﺘﻪ ﺑﺎ ﭘﻮﺳﺖ و 62 هزار و 500 تن ﭘﺴﺘﻪ ﺑﺪون ﭘﻮﺳﺖ، به ترتیب به ارزش 778 و 509 میلیون دلار صادر شده است.متوسط نرخ صادرات هر کیلو از این محصول نیز در سال گذشته 8 تا 8.2 دلار بوده است.
شرط موفقیت در بازارهای جهانی
نایب رئیس کنفدراسیون صادرات گفت:ایران در تولید کالاهایی مانند پسته، فرش و زعفران بهترین نوع محصول را در اختیار دارد که باید در این بخش برندسازی مناسبی صورت گیرد و صادرات از حالت فله‌ای خارج شود. محمد لاهوتی، در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اهمیت برند سازی در اقتصاد کشور گفت: برای موفقیت یک برند در کشور تولیدات ما باید مرغوب، با کیفیت ومطابق با استاندارد جهانی باشد.وی افزود: در کشور ما اکثر تولیدات توسط شرکت‌های کوچک و متوسط انجام می‌شود در حالی که اگر تبدیل به هلدینگ‌های بزرگ شوند و همکاری‌های مشترکی را آغاز کنند پس از رسیدن به کیفیت مرغوب می‌‌توانند در زمینه برند سازی موفق عمل کنند.لاهوتی با اشاره به برند صادراتی گفت: در دنیا از سالهای گذشته برند‌های معروف و مشهور فعالیت‌های خود را آغاز کرده و هنوز هم در حال فعالیت هستند،لذا برای ورود به بازار‌های جهانی باید بر کالاهایی که پتانسیل و ظرفیت بالایی داریم تمرکز نماییم.نایب رئیس کنفدراسیون صادرات تصریح کرد: ایران در تولید کالاهایی مانند پسته، فرش و زعفران بهترین نوع محصول را در اختیار دارد که باید در این بخش برند سازی مناسبی صورت گیرد و صادرات از حالت
فله‌ای خارج شود. به گفته لاهوتی، باید جهت صادرات بسته‌بندی مناسب نیز درنظر گرفته شود.نایب رئیس کنفدراسیون صادرات با اشاره به نقش دولت دربرند سازی گفت:با توجه به اینکه دولت نقش سیاستگذاری را دارد و می‌تواد حمایت‌های لازم را انجام دهد لذا در بخش آموزش و تشویق واحد‌های کوچک و ادغام و تبدیل واحدهای بزرگ می‌تواند موثرتر عمل کند.