با تک نرخی شدن بنزین و آغاز عرضه این فرآورده با نرخ یک هزار تومان برخی بر این باورند که دیگر نیازی به کارت های سوخت نیست، اما چنین نیست ؛ بلکه این کارت ها اطلاعات ارزشمندی در مورد چگونگی مصرف در اختیار شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی قرار می دهد . به گزارش شبکه اطلاع رسانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، ناصر سجادی ، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به مطالب فوق گفت : سامانه کارت هوشمند سوخت یک ماموریت اساسی دارد و به تدریج اصلاح قیمت فرآورده های نفتی را در بخش حمل و نقل انجام می دهد .وی اظهار داشت : زمان راه اندازی سامانه سوخت ، قیمت بنزین لیتری یکصد تومان بود و در حال حاضر پس از گذشت 8 سال قیمت این فرآورده به لیتری هزار تومان رسیده و طی این سال ها این تغییر قیمت ها به خوبی توسط سامانه کنترل شده است . سجادی با تاکید بر اینکه سامانه هوشمند سوخت طی این سال ها سیاست های دولت را اجرا کرده است ، گفت : طرح سهمیه بندی بنزین به طور حتم بدون سامانه هوشمند سوخت اجرایی نمی شد ، زیرا در
زمان سهمیه بندی بنزین در سال نخست ، بنزین آزادی وجود نداشت ؛ بدین صورت که درابتدا ماهانه 120 لیتربرای مصرف کنندگان درنظر گرفته شده بود که به صورت 6 ماهه در کارت ها شارژ می شد . وی با بیان اینکه پس از گذشت یکسال نرخ دوم برای بنزین تعیین وبه تدریج این نرخ افزایش یافت ، سهمیه ها نیز به ماهی 60 لیتر تبدیل شد ، افزود : تمامی این تغییر و تحولات از طریق سامانه هوشمند سوخت مدیریت شد بدون اینکه مشکلی در کشور ایجاد شود. سجادی با اشاره به نقش سامانه هوشمند سوخت در عرضه نفتگاز گفت : زمانی که سامانه سوخت آغاز به
کار کرد ، نرخ گازوئیل 165 ریال در هر لیتر بود و در حال حاضر به لیتری 300 تومان رسیده
است ، اما نسبت به نرخ بنزین هنوز فاصله زیادی دارد ، بنابراین همچنان به سامانه هوشمند سوخت
نیازمندیم تا شیب نرخ این فرآورده در بخش حمل و نقل اصلاح شود .