کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 12 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
سه شنبه, 24 فروردین 1400   Tuesday 13 April 2021
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 03 خرداد 1396

صفحه خبر: اقتصادی

آفتاب یزد-علی‌اکبر سمیعی: هفته گذشته و در جریان به اوج رسیدن تب انتخاباتی در کشور اتفاق مهمی برای حمل و نقل هوایی رخ داد که در لابه‌لای اخبار متعدد انتخاباتی به آن توجه زیادی به خصوص از سوی رسانه‌های مخالف دولت صورت نگرفت و آن خبر، ورود 4 هواپیمای نو مسافری ATR به ایران بود. هر چند پیش از آن نیز دو غول هواپیمایی یعنی ایرباس و بوئینگ قراردادهایی را با ایران به منظور فروش هواپیمای مسافری امضا کرده بودند. در خصوص نوسازی ناوگان هوایی و ورود هواپیماهای نو و جایگزین آن با هواپیماهای فرسوده بسیار سخن گفته شده است. ورود این هواپیماها از یک منظر موجب ارتقای ایمنی پروازها و کاهش سوانح هوایی خواهد شد و از منظری دیگر که خیلی مهم است موجب بهبود اقتصاد حمل و نقل و رونق فرودگاه‌های کشور و نیز ایرلاینهای داخلی می‌شود. فراموش نکنیم که در طول سال‌های گذشته تعداد فرودگاه‌های اقتصادی کشور 3 یا حداکثر 4 فرودگاه بوده و حدود 50فرودگاه زیان ده بوده‌اند. با ورود هواپیماهای نو به ناوگان هوایی کشور فرودگاه‌ها در گوشه و کنار کشور رونق بیشتری خواهند یافت.
***
100 هواپیمای فرسوده زمین‌گیر
در همین حال، مهرداد لاهوتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با آفتاب یزد تصریح کرد: مردم ما از هواپیماهای فرسوده و عمدتا شرقی خاطره خوشی نداشتند. الحمدالله با امضای برجام شرایطی فراهم گشت تا قراردادهایی با شرکت‌های هواپیماساز بزرگ منعقد شود تا شاهد ورود هواپیماهای جدید به کشور باشیم. این یک موفقیت بزرگ بود. لاهوتی گفت: ما سالیانه حدود 5 میلیارد دلار صرف تعمیر و نگهداری هواپیماهای فرسوده می‌کردیم. بنابراین اگر حمل و نقل هوایی ما با ورود هواپیماهای جدید به کشور نوسازی شود سالیانه حدود 5 میلیارد دلار صرفه جویی ارزی خواهیم داشت و این پول به جای اینکه از کشورمان خارج شود صرف حمل و نقل داخلی خواهد شد. وی افزود: از 226فروند هواپیمای مسافری در کشور 100فروند آن زمین‌گیر است و در واقع از رده خارج شده است.
از سوی دیگر همین هواپیماهایی که در حال پرواز هم هستند متوسط عمر آنها بالای 25سال است در صورتی که ما براساس قانون برنامه پنجم باید این عدد را به زیر 15 سال می‌رساندیم. یکی از دلایل زیان ده بودن فرودگاه‌های ما همین مسئله است. یعنی فرودگاه‌های ما مجهز شده هستند اما تعداد پروازهایی که این فرودگاه‌ها دارند به آن میزانی نیست که برای آنها اقتصادی باشد. ورود هواپیماهای جدید ضمن اینکه ایمنی پروازها را ارتقا خواهد داد می‌تواند به اقتصادی شدن فرودگاه‌ها و خروج آنها از زیان دهی کمک کند. این نماینده مجلس گفت: نباید از یاد برد که مصرف سوخت هواپیماهای فرسوده 2 برابر هواپیماهای نو است و نوسازی ناوگان هوایی قطعا موجب صرفه جویی در مصرف سوخت هواپیماها هم خواهد شد ضمن اینکه ایجاد رقابت بین ایرلاین‌های داخلی نیز از دیگر مزایای ورود هواپیماهای نو است.
***
تاکسی هوایی ایجاد کنیم
از سوی دیگر‌ها‌دی بهادری نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس به آفتاب یزد گفت: توسعه در صنعت حمل و نقل هوایی باید متوازن باشد. در سال‌های بعد از انقلاب، فرودگاه‌ها در کشور بسیار توسعه یافتند. این در حالی بود که تعداد هواپیماهای مسافری افزایش و توسعه چندانی نداشت. الان ما انبوهی از فرودگاه‌ها داریم که هیچ هواپیمایی نداریم که به آن پرواز داشته باشد. وی افزود: نگاه چند دولت گذشته با تاکید بر توسعه فرودگاه‌ها صرفاً عمرانی بوده است یعنی هر نماینده‌ای سعی کرده برای شهر خودش مجوز احداث یک فرودگاه را بگیرد. اگر ما بتوانیم طیف گسترده‌ای از هواپیماهای نو را وارد کشور کنیم می‌توانیم موجب رونق فرودگاه‌های راکد در کشور شویم. بهادری گفت:برای پرواز بین شهرهای یک استان با شهرهایی که فاصله زیادی با هم ندارند می‌توانیم هواپیماهای کوچک وارد کنیم و به صورت تاکسی هوایی پروازها را برقرار نماییم. به نظر می‌آید که دولت نگاه درستی به توسعه ناوگان هوایی دارد. ما اکنون سالانه 11 میلیون مسافر در حمل و نقل هوایی جای می‌کنیم. این در حالی است که ترکیه روی 170 میلیون مسافر و دوبی روی 110 میلیون مسافر برنامه‌ریزی می‌کنند. تا نوسازی ناوگان هوایی انجام نشود نمی‌توانیم از اقتصادی شدن فرودگاه‌ها سخن بگوییم.
***
اشتغالزایی هواپیماهای نو
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی گفت: برای ورود هر هواپیما یک هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می‌شود. اصغر فخریه کاشان افزود: خرید هواپیماهای جدید مصداق واقعی تحقق اقتصاد مقاومتی است. وی تصریح کرد: با استفاده از این هواپیماها می‌توانیم فرودگاه‌ها‌ی کوچک و محروم را رونق ببخشیم که براساس برآوردهای کارشناسی ورود هر هواپیمای نو یکهزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌کند.


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام