کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 12 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
دوشنبه, 10 آذر 1399   Monday 30 November 2020
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 04 اردیبهشت 1396

صفحه خبر: زندگی

کم آبی بدن به‌ویژه در فصل تابستان مسئله‌ای بسیار مهم محسوب می‌شود و ممکن است حتی کار به بستری شدن در بیمارستان یا خانه نشین شدن بکشد. به گزارش عصر ایران به نقل از "هلث سایت"، بخش قابل توجهی از بدن انسان را آب تشکیل می‌دهد و از این رو، حفظ سطوح مناسب آب بدن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در کنار انجام فعالیت‌های جسمانی و تعریق که می‌تواند به کم آبی بدن منجر شود، مصرف برخی مواد غذایی و نوشیدنی‌ها نیز می‌تواند بدن را با کم آبی شدید مواجه سازد.
**
نوشیدنی‌های انرژی‌زا
افراد بسیاری، به‌ویژه نوجوانان و جوانان، برای افزایش انرژی خود به مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا روی می‌آورند و گمان می‌کنند این کار به بهبود عملکرد آنها کمک خواهد کرد، در شرایطی که آب مورد نیاز بدن را نیز تامین می‌کند. اما مصرف بیش از اندازه نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌تواند نتیجه‌ای معکوس به همراه داشته و در نهایت با کم آبی بدن مواجه شوید. نوشیدنی‌های انرژی‌زا از محتوای قند بالایی برخوردار هستند که فشار اسمزی بالا در روده ایجاد می‌کند و موجب کاهش آب می‌شود. در برخی موارد، مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌تواند موجب اسهال اسمزی نیز شود.
**
رژیم غذایی کم کربوهیدرات
شاید نخستین چیزی که در زمینه کاهش وزن به شما توصیه شود، دنبال کردن یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات باشد.
با این وجود، افراد بسیاری از این مسئله آگاه نیستند که این رژیم غذایی سالم می‌تواند موجب کم آبی بدن شود. اگر رژیم غذایی شما بیشتر از مواد غذایی کم کربوهیدرات و سبزیجات تشکیل شده باشد می‌تواند از دست دادن آب بدن را تشویق کند زیرا مواد غذایی کم کربوهیدرات به طور معمول از محتوای پتاسیم بالا برخوردار هستند. اگر مصرف کربوهیدرات خود را کاهش می‌دهید، افزایش مصرف آب روزانه را فراموش نکنید.
**
رژیم غذایی با پروتئین بالا
یکی دیگر از دلایل شایع کم آبی بدن انسان دنبال کردن یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین است. اگر قصد دارید از کم آبی بدن پیشگیری کنید، مصرف پروتئین باید همگام با نسبت مناسب کربوهیدرات به پروتئین افزایش یافته باشد. از مصرف نوشیدنی‌های پروتئینی غلیظ نیز باید پرهیز شود.
**
آبلیمو
آبلیمو فواید سلامت مختلفی را ارائه می‌کند؛ با این وجود، اگر در مصرف آن زیاده روی کنید می‌تواند اثری ادرارآور در بدن داشته باشد که به معنای تکرر ادرار است و می‌تواند به کم آبی بدن منجر شود. در شرایطی که افزودن آبلیمو به یک لیوان آب‌گرم یا یک فنجان چای سبز می‌تواند فواید سلامت قابل توجهی را به همراه داشته باشد، اما به خاطر داشته باشید که اعتدال در مصرف، عامل کلیدی محسوب می‌شود.
**
قهوه
قهوه یکی از نوشیدنی‌های محبوب در جهان است که از اثر ادرارآور برخوردار است. مصرف بیش از اندازه قهوه، ازدست دادن آب بدن را افزایش می‌دهد و به شکل گیری کم آبی، سردرد و نشانه‌های دیگر منجر می‌شود. در حالت ایده‌آل، مصرف کافئین شما در روز نباید از 110 میلی گرم
تجاوز کند.
**
غذاهای شور
مصرف بالای سدیم می‌تواند در تعادل آب بدن اختلال ایجاد کند و همچنین به کم آبی بدن منجر شود. نمک جاذب رطوبت است و همچنین می‌تواند به احتباس آب و نفخ منجر شود. غذاهای کم ارزش مانند فست فود و چیپس از محتوای نمک بالایی برخوردار هستند و مصرف بیش از اندازه آنها می‌تواند کم‌آبی بدن را موجب شود.
**
غذاهای سرخ شده در روغن زیاد
آیا پس از خوردن غذاهایی که در روغن زیاد سرخ شده‌اند متوجه احساس خشکی در گلو و همچنین تشنگی زیاد خود شده اید؟ در شرایطی که پرهیز از مصرف بیش از اندازه غذاهای سرخ شده در روغن زیاد و فواید سلامت این اقدام جای شگفتی ندارد، دلیل دیگری که می‌تواند برای کاهش مصرف آنها مد نظر قرار بگیرد این است که موجب کم آبی شدید بدن انسان می‌شوند.


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام