کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 12 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
دوشنبه, 06 بهمن 1399   Monday 25 January 2021
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 08 اسفند 1395

صفحه خبر: زندگی

افراد بسیاری با مشکل نفخ و گاز مواجه هستند که در نتیجه دلایل مختلفی مانند شرایط بد کیسه صفرا، عدم تعادل باکتری‌ها‌ی روده، ناتوانی در تجزیه قندها و گوارش ناقاص پروتئین شکل می‌گیرند.به گزارش عصر ایران به نقل از "بست هلثی گاید"، برای پیشگیری از این شرایط ناراحت کننده، شما باید در گام نخست دلیل اصلی بروز نفخ را شناسایی کنید.پروتئین دست نخورده باقی مانده در دستگاه گوارشی که بیش از اندازه قلیایی است می‌تواند به شکل گیری نفخ معده، استفراغ، سوزش سردل و گاز بیش از حد منجر شود.هنگامی که کیسه صفرا مسدود شده باشد، موجب شکل گیری نشانه‌ها‌یی مانند نفخ پس از وعده‌ها‌ی غذایی و دیگر نشانه‌ها‌ی کیسه صفرای بد می‌شود.هنگامی که غذا و آب مصرف می‌کنیم، ممکن است باکتری‌ها‌ی بد بسیاری را روانه دستگاه گوارش خود سازیم. اگر بهبودی در این شرایط حاصل نشود، عدم تعادل در باکتری‌ها‌ی روده با گذشت زمان شکل می‌گیرد که می‌تواند موجب آروغ زدن، تولید گاز بیش از
اندازه و نفخ معده شود.یکی از دلایل اصلی
شکل گیری گاز در دستگاه گوارش ناتوانی بدن در
تجزیه قندهاست. این شرایط به دلیل عدم تولید آنزیم‌ها‌ی مورد نیاز برای گوارش قندهای پیچیده در بدن شکل می‌گیرد.توجه به ترفندهای زیر می‌تواند به پیشگیری و کاهش نفخ کمک کند:
**محدود کردن مصرف نمک
مصرف بیش از اندازه نمک به احتباس آب در جریان خون منجر می‌شود. برای پرهیز از این شرایط، مصرف سدیم روزانه شما باید زیر 2,500میلی گرم باقی بماند.
دوری از کربوهیدرات‌ها
برای تشکیل گلیکوژن، مولکول‌ها‌ کربوهیدرات به آب متصل می‌شوند و به عنوان سوخت اولیه انرژی بدن کاربرد دارند. باید به این نکته توجه داشته باشید که هر چه بیشتر کربوهیدرات مصرف کنید، آب بیشتری در بدن حفظ می‌شود و به شکل گیری گاز و نفخ بیشتر منجر می‌شود. بهتر است مصرف کربوهیدرات‌ها‌ را کاهش داده و به جای آن سبزیجات بیشتری مصرف کنید.
**جویدن مواد‌غذایی
غذا خوردن سریع یا صحبت کردن هنگام غذا خوردن می‌تواند به ایجاد نفخ منجر شود زیرا هوای بیشتری به همراه غذا وارد دستگاه گوارش می‌شود. این به معنای آن است که باید غذای خود را آرام‌تر بجوید تا امکان گوارش بهتر و کارآمدتر آن فراهم شود.
**نظارت بر مصرف فیبر
فیبرها از اهمیت بسیار زیادی برای گوارش سالم برخوردار هستند و مصرف آنها به عملکرد درست و کارآمد دستگاه گوارش کمک می‌کند. اما مصرف بیش از اندازه فیبرها نیز می‌تواند موجب ایجاد نفخ شود زیرا گوارش آنها دشوار است. برای پیشگیری از نفخ، شما باید 20 تا 25 گرم فیبر در روز مصرف کنید و آب فراوان بنوشید.
**کنترل اندازه وعده‌های غذایی
به احتمال زیاد پرخوری دلیل اصلی شکل گیری نفخ است زیرا احساس سیری و پری بیش از اندازه را موجب می‌شود. برای پیشگیری از نفخ، اندازه هر وعده غذایی شما باید متعادل باشد.
**نوشیدن آب
به منظور پیشگیری از ایجاد نفخ و گاز اضافی، باید در طول روز به میزان کافی آب بنوشید تا به خروج مواد باقی مانده در دستگاه گوارش کمک شود. افزون بر این، برخی افراد شکل گیری نفخ را به واسطه مصرف محصولات لبنی و نوشابه‌ها‌ی گازدار تجربه می‌کنند.
**دوری کردن از شیرین‌ کننده‌های مصنوعی
تا حد امکان از مصرف شیرین کننده‌ها‌ی مصنوعی پرهیز کنید زیرا گوارش آنها دشوار است و اغلب در آدامس‌ها یافت می‌شوند. نوشیدنی‌های انرژی‌زا و بسیاری مواد غذایی فرآوری شده نیز حاوی شیرین کننده‌ها‌ی مصنوعی هستند.
**انتخاب هوشمندانه میوه‌ها و سبزیجات
اگرچه میوه‌ها‌ و سبزیجات خوراکی‌ها‌یی فوق‌العاده سالم و مفید هستند، اما برخی از آنها می‌توانند در شکل‌گیری نفخ نقش داشته باشند زیرا بسیار مغذی و حاوی الکل‌ها‌ی قندی هستند. از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: انبه هلو، گیلاس و انگور.به واسطه ترکیبی به نام رافینوز و سبزیجاتی مانند کلم بروکسل، بروکلی و گل کلم نیز گزینه‌ها‌یی نفاخ محسوب می‌شوند.به منظور پیشگیری از نفخ، شما باید میوه‌ها‌یی که حاوی قند کمتر هستند، مانند بلوبری، توت فرنگی، طالبی و پرتقال را مصرف کنید. در مورد سبزیجات، شما باید گزینه‌ها‌یی که از محتوای آب بالا سود می‌برند، مانند کدو و خیار را انتخاب کنید.


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام