کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 12 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
دوشنبه, 11 اسفند 1399   Monday 1 March 2021
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 18 بهمن 1395

صفحه خبر: اجتماعی

دانش‌آموزان روزانه حداقل دو ساعت و نیم از وقت خود را در فضای مجازی سپری می‌کنند
والدین به هوش باشند!
------------------------------
آفتاب یزد- علی اکبر سمیعی: در عصر کنونی، فضای مجازی یک واقعیت غیرقابل انکار است. فضای مجازی و شبکه‌ها‌ی اجتماعی به ویژه برای دانش‌آموزان و نوجوانان و جوانان از چنان جاذبه‌ای برخوردار است که می‌توان گفت جزء لاینفکی از زندگی آنها شده است. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اخیرا اعلام کرده است: «امروز دانش‌آموزان روزانه دو ساعت و نیم از وقت خود را در فضای مجازی سپری می‌کنند.» این در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند دانش‌آموزان خیلی بیشتر از دو ساعت و نیم، روزانه در فضای مجازی هستند.اما اگر همین آمار اعلام شده از سوی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش را هم مبنا قرار دهیم برای مسئولان و عموم مردم و والدین دانش‌آموزان تامل‌برانگیز خواهد بود.نکته قابل تامل این است که برای اکثر دانش‌آموزان، فضای مجازی کارکرد صرفا سرگرمی دارد و آنها از این فضا برای تقویت بنیه درسی خود استفاده نمی‌کنند.علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش همچنین معتقد است: همواره در کشور و در دنیا تعامل فناوری و آموزش و پرورش وجود دارد و این
دو مقوله به شکل زیبا و عجیبی روی هم تاثیرگذار هستند به طوری که فناوری اطلاعات به نوعی آموزش محسوب شده و حتی در برخی مکان‌ها می‌تواند سبب فرهنگ‌سازی در بین دانش‌آموزان و افراد جامعه شود.وی بیان کرد: امروزه آموزش به سمت فناوری اطلاعات در پیش است و باید بگویم در آینده با ورود تکنولوژی‌های آموزشی و فناوری‌های نوین سهم آموزش و پرورش غیررسمی از آموزش رسمی بیشتر می‌شود.وی عنوان کرد: آموزش مهارت محور مبتنی بر فناوری و تحول در فناوری‌های اطلاعات است و ما در بخش آموزش و پرورش غیررسمی که فضای مجازی بخش‌های مهمی از آن را تشکیل می‌دهد متاسفانه باید بگویم که با مشکل فقر محتوا روبه‌رو هستیم.
**نباید فضای مجازی را رها کرد
مهدی بهلولی کارشناس مسائل آموزش و پرورش در گفتگو با آفتاب یزد در این‌باره می‌گوید: من معتقدم دانش‌آموزان ما به خصوص در تهران و شهرهای بزرگ بیشتر از 5/2 ساعت از وقت خود را در فضای مجازی سپری می‌کنند. بهلولی گفت: در حال حاضر یکی از مشکلات بزرگ در مدارس و دبیرستان‌ها‌ی ما به خصوص مدارس پسرانه آوردن موبایل سر کلاس‌ها‌ی درس است. هر چند آوردن
گوشی همراه سرکلاس‌ها‌ی درس ممنوع شده ولی ما می‌بینیم دانش‌آموزان در کلاس‌ها‌ با گوشی موبایل خود بازی‌ها‌ی رایانه‌ای انجام می‌دهند و یا در شبکه‌ها‌ی اجتماعی حضور دارند. وی افزود: فضای مجازی را نه می‌شود کلا حذف کرد و نه می‌شود آن را رها کرد. فضای مجازی باید مدیریت شود. در این خصوص، نقش خانواده‌ها‌ بسیار مهم است. هر چند نهادی به نام انجمن اولیا و مربیان وجود دارد اما کارکرد این انجمن تشکیل جلساتی برای پول گرفتن از اولیای دانش‌آموزان است. آموزش کمی از طرف مدارس به خانواده‌ها‌ در خصوص فضای مجازی داده می‌شود در صورتی که این آموزش‌ها‌ باید بیشتر از این باشد. به طور کلی استفاده بی رویه دانش‌آموزان از فضای مجازی یکی از دلایل افت تحصیلی آنهاست. وی افزود: نکته دیگر هم این است که برای دانش‌آموزانی که بیشتر وقت خود را در فضای مجازی سپری می‌کنند درس و مطلب درسی جذابیت ندارد و در طرف مقابل، فضای مجازی جذابیت زیادی برای آنها دارد. همچنین اکثر معلمان ما هم از فضای مجازی استفاده درستی نمی‌کنند بلکه فضای مجازی برای آنها کارکرد سرگرمی را دارد. این کارشناس گفت: در حال حاضر در بعضی مدارس جهان به دانش‌آموزان اجازه می‌دهند که گوشی تلفن همراه را به مدرسه بیاورند ولی برای این منظور یک کارکرد و برنامه آموزشی تعریف می‌کنند تا فضای مجازی در جهت تقویت بنیه درسی دانش‌آموزان استفاده شود در صورتی که در ایران چنین مواردی را سراغ نداریم. بهلولی گفت:هم دولت و هم مردم باید به این نتیجه برسند که دانش‌آموزان را نباید در فضای مجازی رها کرد. باید در این خصوص، آموزش‌ها‌ی لازم به دانش‌آموزان داده شود.
**ضرورت تقویت فعالیت‌ها‌ی گروهی دانش‌آموزان
از سوی دیگر موسوی چلک جامعه شناس نیز در گفتگو با آفتاب یزد عنوان کرد: امروز موضوع فضای مجازی به عنوان یک بخش اجتناب‌ناپذیر زندگی امروزی قلمداد می‌شود. طبیعتا به دلیل ویژگی‌ها‌یی که فضای مجازی دارد جذابیت آن برای نوجوانان و جوانان اعم از پسران و دختران بیش از افراد بزرگسال است به همین دلیل می‌بینیم که هر چه زمان می‌گذرد سن
استفاده از فضای مجازی کمتر می‌شود. ضمن اینکه نرم افزارها در فضای مجازی هم به گونه‌ای طراحی می‌شود که افراد در سن کم هم به راحتی از آن استفاده کنند. وی افزود: دانش‌آموزی که درگیر فضای مجازی می‌شود فرصت کمتری برای مطالعه دروس خود و نیز مطالعات غیردرسی دارد. در فضای مجازی کیفیت ارتباطات بیشتر از نوع اتصال است تا ارتباط یعنی کیفیت ارتباطات چهره به چهره را ندارد. خود این مسئله می‌تواند برای دانش‌آموزان آسیب زا باشد. به طور کلی آن بلوغی که در ارتباطات چهره به چهره وجود دارد در فضای مجازی حریم ممنوعه‌ای وجود ندارد و این موضوع مشکلات اخلاقی و رفتاری را برای دانش‌آموزان به وجود خواهد آورد. موسوی چلک گفت: فضای مجازی را می‌توانیم فرصت بدانیم اگر اطلاعات درست را هم در محیط مدرسه و هم در محیط خانواده به دانش‌آموزان داده شود.تشویق دانش‌آموزان به فعالیت‌ها‌ی گروهی و با نشاط چه در مدرسه و چه در خانواده می‌تواند راهکاری برای جایگزینی استفاده بیش از حد از فضای مجازی باشد زیرا برنامه‌ها‌ و فعالیت‌ها‌ی دسته جمعی و گروهی در میان دانش‌آموزان عاملی برای تقویت ارتباطات چهره به چهره میان آنهاست. باید دانش‌آموزان فرصت با هم بودن و گفتگوی اجتماعی در بیرون از محیط خانه و گفتگو در درون خانواده را تجربه کنند. البته این موضوع مستلزم آن است که اعضای خانواده نیز به این مسئله پایبند باشند.
--------------------------
یک جامعه شناس در گفتگو با آفتاب یزد:
تشویق دانش‌آموزان به فعالیت‌ها‌ی گروهی و با نشاط چه در مدرسه و چه در خانواده می‌تواند راهکاری برای جایگزینی استفاده بیش از حد از فضای مجازی باشد زیرا برنامه‌ها‌ و فعالیت‌ها‌ی دسته جمعی و گروهی در میان دانش‌آموزان عاملی برای تقویت ارتباطات چهره به چهره میان آنهاست
------------------------
کارشناس مسائل آموزش و پرورش درگفتگو با آفتاب یزد:
من معتقدم دانش‌آموزان ما به خصوص در تهران و شهرهای بزرگ بیشتر از 5/2ساعت از وقت خود را در فضای مجازی سپری می‌کنند


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام