کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 12 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
دوشنبه, 10 آذر 1399   Monday 30 November 2020
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 25 اسفند 1393

صفحه خبر: فرهنگی

سپرده شدن برخی از امور هنرهای نمایشی کشور به دست هنرمندان و فعالان این عرصه، از جمله مواردی است که توسط مدیران و مسئولان معاونت هنری و اداره ‌کل هنرهای نمایشی بارها مطرح شده است. در این زمینه، هنرمندان نیز نظرات و دیدگاه‌های گوناگون و راهکارهایی را مطرح می‌کنند. از جمله علیرضا کوشک جلالی، نویسنده، مترجم و کارگردان ایرانی مقیم آلمان در مقایسه تطبیقی اداره تئاتر در آن کشور با ایران می‌گوید: «در نظام اداری آلمان، یک مدیر‌کل برای هنر تئا‌تر توسط اداره فرهنگ و هنر انتخاب می‌شود. در مرحله بعد، مدیران تئا‌تر شهر‌های مختلف هستند که به امور اجرایی می‌پردازند.»
به گزارش ایران تئاتر، وی ادامه می‌دهد: «هر شهر یک مدیر تئا‌تر دارد که توسط مدیر‌کل کشور برگزیده می‌شود؛ این افراد هنرمند نیستند، بلکه کارشناسانی آگاه به مدیریت هنری‌اند که با گروه‌های نمایشی و هنرمندان کار می‌کنند. آنها به خوبی، تئا‌تر و فضای هنری را می‌شناسند و از شرایط اداری و وضعیت بودجه آگاه‌اند.» کوشک جلالی با دسته بندی تئا‌تر به سه بخش در آلمان بیان می‌کند: «تئا‌تر در این کشور به سه دسته دولتی، نیمه خصوصی و خصوصیِ تقسیم‌بندی می‌شود. تئا‌تر دولتی کاملاً به نهادهای دولتی وابسته است و توسط آنها تامین هزینه می‌شود. تئا‌تر نیمه خصوصی توسط بخش دولتی و خصوصی اداره می‌شود؛ در این تئا‌تر، گروه‌های نمایشی دارای سالن‌های دولتی هستند که درآنها تمرین و کار می‌کنند. تئا‌تر خصوصیِ مربوط به آن دسته از افرادی است که سالن دولتی ندارند و کار‌های‌شان را در مکان‌ها و سالن‌های خصوصی اجرا می‌کنند.» این کارگردان با اشاره به نوع فعالیت گروه‌های تئا‌تری در آلمان توضیح می‌دهد: «همانگونه که یادآور شدم ، اداره فرهنگ و هنر آلمان، مدیرکل را انتخاب می‌کند. وی از بودجه سالانه آگاه است و آنرا تقسیم بندی و در اختیار مدیران تئا‌تر هرشهر قرار می‌دهد. این بودجه توسط مدیران اداری و بعد از آن مدیران هنری میان گروه‌های ثابت تقسیم می‌شود؛ گروه‌هایی که دارای هنرمندان مشخص و شناخته شده‌اند. می‌توان این نظام را به نظام اجرایی فوتبال شبیه دانست. نکته قابل توجه آنست که مدیران اداری در کار مدیران هنری هیچ نوع دخالتی نمی‌کنند.» وی این نظام اجرایی را درست می‌داند و تاکید می‌کند: «کار هنرمند بر صحنه شکل می‌گیرد. پس هیچکس انتظار ندارد هنرمندان پشت میز مدیریت بنشینند. مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در ارتباط با دخیل کردن هنرمندان در امور اداره تئاتر، بی شک هم این نگاه را دارند؛ اینکه هنرمندان به آنان مشورت دهند و البته نهادهای دولتی هم زیرساخت‌ها را برای تولید هنری فراهم کنند.» کوشک جلالی با اشاره به اینکه در چند سال گذشته بسیاری از گروههای تئاتری و هنرمندان در ایران بدون کمک و بودجه دولتی دست به تولید هنری زده و در جذب مخاطب و تامین هزینه‌ها هم موفق بوده‌اند، می‌افزاید: «اما همه امور تولید هنری را از صفر تا صد نباید بر دوش هنرمندان گذاشت. برای طراحی یک نظام کارآمد مدیریت تئاتر کشور، ما با مشکلات ریشه‌ای روبه رو هستیم، تا زمانیکه این مسائل از جمله میزان بودجه سالانه و تخصیص آن، نظام آموزش، وضعیت سالن‌ها، مسائل استان‌های مختلف و... حل نشوند، بستر مناسبی شکل نگرفته است. اولین نکته آنست که زیرساخت‌هایمان را اصلاح کنیم و آنگاه بر اساس آن، نظامی تئاتری را بر ستون و پایه توانایی‌های هنرمندان بنا نهیم.»


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام