رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به ابلاغ آیین نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو گفت: عرضه کنندگان خودرو اجازه ندارند در پیش فروش ارقامیبیش از
۵۰ درصد قیمت خودرو را دریافت کنند. به گزارش تسنیم، سید محمود
نوابی با اشاره به ابلاغ آیین نامه اجرایی قانون حمایت از
مصرف کنندگان خودرو افزود: در آیین نامه جدید به چگونگی پیش فروش،
خدمات پس از فروش، ارتقای رتبه نمایندگیها، نحوه رسیدگی به شکایات، خواب و توقف خودرو در تعمیرگاهها و نمایندگیهای مجاز شرکتهای خودروساز توجه شده درحالی که در آیین نامه قدیمیفقط به موضوع خدمات پس از فروش توجه شده بود . وی شمول این آیین نامه را که از 28 فروردین 95 برای اجرا به دستگاهها ابلاغ شد همه خودروهای سبک و سنگین و موتورسیکلت دانست و گفت: نقطه قوت آیین نامه توجه به حقوق مصرف کننده خودرو است ، پیش از این خودروسازان، عرضه کنندگان و واسطههای مجاز اقدام به پیش فروش میکردند . نوابی با بیان اینکه در این آیین نامه جدید شرایط تحویل فوری ، تحویل قطعی ، پیش فروش قطعی و عادی، مشارکت در تولید همچنین خودروهای سفارشی مشخص شده است افزود: برخلاف آیین نامه قبلی که در روش پیش فروش
ارقام متفاوتی از مشتریان دریافت میشد، در آیین نامه جدید
عرضه کنندگان خودرو اجازه ندارند ارقامیبیش از 50 درصد قیمت خودرو
دریافت کنند. وی حداکثر مدت زمان انتظار برای تحویل فوری خودرو را 30 روز اعلام کرد و گفت : درصورت تاخیر در تحویل خودرو ، خودروساز به ازای هر روز تاخیر باید مطابق آنچه در
آیین نامه قید شده جریمه پرداخت کند، براساس آیین نامه جدید حداقل سود پیش فروش خودرو برای تحویل در 9 ماه آینده سودی است که نظام بانکی میپردازد . نوابی با بیان اینکه مشتری حق دارد در هر مرحله ای از تحویل خودرو شکایت کند افزود : اگر خودروساز رضایت مشتری را جلب نکرد شاکی میتواند به سازمانهای صنعت، معدن و تجارت در استانها شکایت کند و مراجع ذیصلاح حداکثر
20 روز فرصت دارند به شکایت رسیدگی و رضایت شاکی را جلب کنند، اگر رضایت شاکی جلب نشد، میتواند به هیئت حل اختلاف مستقر در سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان و در مرحله آخر به دادگاه شکایت کند. وی گفت: مصرفکنندگان خودرو میتوانند شکایات خود را در هر زمینه ای اعم از خودرو و سایر موارد در هر ساعت از شبانه روز (24 ساعته) به سامانه آنلاین 124 سازمان حمایت اعلام تا کارشناسان به آن رسیدگی کنند. نوابی افزود: اگر مشتری هنگام تحویل خودرو متوجه نقص و ایرادی (فنی، رنگ و سایر موارد) در خودرو شد، میتواند به خودروساز اعلام و خودروساز نقص را به نحوی که به قیمت خودرو لطمه ای وارد نشود برطرف کند ،
اگر رفع نقص باعث افت قیمت خودرو شد خودروساز باید خودرو را تعویض کند. وی با بیان اینکه خودروساز مکلف است بابت توقف بیش از دو روز خودرو در تعمیرگاه جریمه پرداخت یا خودرو جایگزین تحویل مشتری دهد گفت: خودروساز ملزم است بابت هر روز توقف اضافی خودرو سواری در تعمیرگاه (0015/0) پانزده ده هزارم بهای خودرو را پرداخت یا خودرو جایگزین تحویل مشتری دهد.
نوابی افزود: همچنین خودروساز مکلف است برای توقف هر روز اضافی خودروهای عمومیو تاکسی (002/0) دو هزارم ، خودروهای سنگین و موتورسیکلت (001/0) یکهزارم و بیش از یک ماه برای خودروهای سنگین (0002/0) دو ده هزارم بهای خودرو جریمه پرداخت کند .