کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 12 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
جمعه, 09 خرداد 1399   Friday 29 May 2020
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 25 فروردین 1395

صفحه خبر: اقتصادی

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از سفر هیئتی از شرکت بوئینگ به تهران و مذاکرات دو روزه با هفت شرکت ایرانی خبر داد و گفت: بوئینگ سری‌های جدید هواپیماهای 737، 787 و 777 را برای فروش به ایران از طریق تامین فاینانس از منابع خارجی پیشنهاد کرد. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، «مقصود اسعدی سامانی» افزود: تیم اعزامی بوئینگ به ایران متشکل از مدیر فروش منطقه‌ای این شرکت، مدیر منطقه‌ای بوئینگ، مسئولان سرویس خدمات و پشتیبانی و فاینانس بودند و در نشست با مدیران خطوط هوایی ایران روش‌های همکاری دو طرف بحث و بررسی شد. اسعدی سامانی افزود: مذاکرات فشرده دوروزه بین نمایندگان بوئینگ با شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) و سایر شرکت‌های هواپیمایی برای پشتیبانی هواپیماهای موجود فعال در ناوگان هوایی ایران اعم از قطعات، نشریات و سایر خدمات و موارد مرتبط با ایمنی پروازها صورت گرفت.
وی اضافه کرد: نمایندگان بوئینگ به شرکت‌های هواپیمایی ایرانی این اطمینان را دادند که پس از انعقاد قرارداد با ایرلاین‌های ایرانی، پشتیبانی لازم را در موارد گفته شده انجام دهند.
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی تاکید کرد «پس از توافق ژنو برخی همکاری‌های موردی بین بوئینگ و چند شرکت هواپیمایی ایرانی صورت گرفته و اکنون این همکاری‌ها ادامه دارد».
وی گفت: نمایندگان بوئینگ در این مذاکرات هواپیماهای قابل فروش به شرکت‌های هواپیمایی ایران را عرضه کردند که به یقین شیوه همکاری بوئینگ با شرکت‌های ایرانی در پشتیبانی از هواپیماهای موجود کشور و میزان پایبندی آن شرکت به تعهدها بر تصمیم ایرلاین‌ها برای خرید هواپیما از شرکت بوئینگ تاثیر می گذارد. اسعدی سامانی افزود: مدیران هفت شرکت‌ ایرانی که در ناوگان خود از هواپیمای بوئینگ استفاده می‌کنند، پیشنهادهای بوئینگ برای فروش محصولات خود به ایران را بررسی و متناسب با منافع شرکت‌ خود و مصالح ملی تصمیم می گیرند.
وی درباره زمان پایان مذاکره برای خرید هواپیما از بوئینگ تصریح کرد: چگونگی پشتیبانی از هواپیماهای بوئینگ موجود در ایران از سوی این شرکت و اجرای تعهدهای آنها ارتباط مستقیم با خرید تازه از بوئینگ خواهد داشت و به یقین شرکت‌های هواپیمایی ایرانی با بررسی شرایط و رفتار بوئینگ پس از لغو تحریم‌ها و نیاز کشور به ناوگان جدید تصمیم لازم را می گیرند.
این مسئول درباره روش‌های تامین مالی برای خرید هواپیما گفت: در مذاکرات انجام شده، شرکت بوئینگ در این زمینه پیشنهادهایی برای تامین فایناس از منابع خارجی ارائه کرد که شرکت‌های هواپیمایی ایرانی متناسب با منافع و مصالح اقتصادی تصمیم لازم را می گیرند. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی شمار هواپیماهای بوئینگ کشور را نزدیک به ۶۰ فروند اعلام کرد و گفت: اکنون ۴۸ فروند هواپیمای بوئینگ MD،
بوئینگ ۷۴۷، بوئینگ ۷۳۷، بوئینگ ۷۲۷ و بوئینگ ۷۵۷ در شرکت‌های هواپیمایی مختلف ایرانی در حال پروازند
که ۳۲ درصد از ناوگان فعال هوایی کشور را تشکیل می‌دهد.
وی یادآوری کرد: پس از اجرای برجام و اعطای مجوز وزارت خزانه‌داری آمریکا به بوئینگ برای مذاکره با ایران، مدیران شرکت بوئینگ علاقه خود را برای سفر به ایران و مذاکره با هفت شرکت هواپیمایی ایرانی اعلام کرده بودند.
شامگاه بیست و ششم دی ماه با انتشار گزارش آژانس
بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم‌های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.
پس از اجرای برجام و آغاز لغو تحریم‌ها، در سفر اروپایی رئیس جمهوری اسلامی ایران به فرانسه در بهمن ماه گذشته، قرارداد خرید 118 فروند هواپیمای ایرباس منعقد شد.
همچنین اواسط بهمن ماه گذشته شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی، از اقدام‌های انجام شده برای خرید هواپیماهای کوتاه برد خبر داد و اعلام کرد: مذاکرات با شرکت ایتالیایی-فرانسوی «ای.تی.آر» (ATR) برای خرید هواپیماهای کوتاه برد از مدت‌ها پیش از اجرای برجام با هدف توسعه عملیات پروازی فرودگاه‌های مناطق کمتر برخوردار و مسیرهای پروازی کوتاه آغاز شده بود.
بر این اساس، تفاهمنامه اولیه برای خرید 20 فروند هواپیمای کوتاه برد ATR72-600 با این شرکت منعقد شد و قرار است دو تا چهار فروند از این هواپیماها از اواخر سال 2016 میلادی به ایران تحویل داده شود؛ همچنین در سال‌های 2017 و 2018 هر سال هشت فروند از این هواپیماها به شرکت هواپیمایی هما داده می شود.
پس از 70 سال سابقه صنعت هوانوردی در ایران، هم اکنون شرکت‌های هوایی ایرانی بیش از 250 هواپیما در اختیار دارند که به دلیل نبود قطعه، بیش از 100 فروند از مدت‌ها پیش زمینگیر شده و متوسط عمر 150 فروند دیگر به بیش از
22 سال رسیده است.
هر چند در زمان تحریم، شرکت‌های هواپیمایی ایران برای خرید هواپیماهای دسته دوم اقدام می کردند اما تحریم سبب شده بود همین هواپیماهایی که چند سال از عمر آنها
می گذشت نیز با قیمت بالایی خریداری شود.


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام