مدیرعامل مرکز توسعه آموزش های نوین ایران گفت: براساس تحقیقات انجام شده، یک سوم دانشجویان مهندسی و 40 درصد دانشجویان پزشکی کشور علاقه ای به رشته اصلی خود ندارند.به گزارش ایرنا، حسین علیان با تاکید بر اینکه در هنگام کشف استعدادها نباید سلیقه ای عمل کرد، افزود: گفت: هنگام شناسایی استعدادها باید توانایی های دیداری، شنیداری، جنبشی و آناتومی بدن فرد را نگاه کرد. وی افزود: در حالی در کشور همچنان آموزش سنتی دنبال می شود که در بیشتر کشورها مباحث استعدادیابی را پیش از شروع مدارس کودکان پیگیری می کنند. وی گفت: در تعاریف استعداد، توانمندی های ذاتی فرد مهم است که در صورت کشف آنها می توان فرد را در یک مسیر مشخصی سوق داد تا به موفقیت های زیادی برسد. وی افزود: بنابر شاخصه های جهانی، استعدادیابی برای افراد پنج تا 15 سال در سه شاخه عمومی، ورزشی و هنری تقسیم بندی می شود.