کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 12 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
شنبه, 15 آذر 1399   Saturday 5 December 2020
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 06 مهر 1398

صفحه خبر: اجتماعی

آفتاب یزد – محبوبه مظفری: خواب که دچار اختلال شود، اسمش می‌شود بی‌خوابی. مشکل شایعی هم هست. یکی از متخصصان تعریف جالب‌تری دارد: «بی‌خوابی، ناتوانی در خوابیدن است» یعنی نمی‌توانید بخوابید یا خیلی زود بیدار می‌شوید.تا حالا شده یک شب را بدبخوابید یا اصلا خواب به چشمتان نیاید. تجربه خوشایندی نیست. حالا اگر این یک شب، بشود چند شب چه می‌کنید؟ یک هفته، یک‌ماه، یا چندین ماه... اگر به این نقطه رسیده‌اید، حتما دچار بی‌خوابی (insomnia) هستید و این بی‌خوابی برای روح و جسمتان عواقبی خواهد داشت.با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در اینباره با دکتر خسرو صادق نیت، فلوشیب طب خواب، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت‌‌و‌گو کرده است.
وی در این باره می‌گوید: بی‌خوابی یکی از شایع ترین اختلالات خواب است و کمتر کسی را می‌توان یافت که تجربه هرچند زودگذری از آن را نداشته باشد. آنچه افراد مبتلا به بی‌خوابی را دچار نگرانی و در بسیاری اوقات درماندگی می‌کند، تداوم و مزمن شدن بی‌خوابی است.
دکتر صادق نیت خاطرنشان کرد: وقتی از بی‌خوابی صحبت می‌کنیم، اغلب به یاد تاخیر در شروع خواب می‌افتیم. اما بی‌خوابی اشکال و انواع دیگری هم دارد، نوع دیگر بی‌خوابی، اختلال در تداوم خواب است، در این نوع بی‌خوابی، بیمار مکرراً از خواب بیدار می‌شود و بسیاری از افراد، در به خواب رفتن مجدد هم با مشکل مواجه می‌شوند.
این متخصص فلوشیب طب خواب اظهار کرد: نوع دیگر بی‌خوابی زود بیدار شدن از خواب است. به عنوان مثال فردی که به طور معمول ساعت 6 صبح از خواب بیدار می‌شود، مدتی است که به جای ساعت 6، ساعت 3 صبح از خواب بیدار می‌شود و این در حالی است که احساس می‌کند نیاز خوابش تامین نشده و هر چه سعی می‌کند نمی‌تواند بیشتر بخوابد. این حالت در افراد افسرده همچنین به دنبال مسافرت به غرب جهان رخ می‌دهد. در نوع دیگر بی‌خوابی فرد 8 ساعت خواب معمول خود را دارد؛ ولی وقتی بیدار می‌شود احساس سرحالی و شادابی نمی‌کند.
وی بیان کرد: بی‌خوابی موضوعی ساده و یک‌بعدی نیست و انواع مختلفی دارد که افراد مختلف می‌توانند به یکی از انواع بی‌خوابی دچار شود و یا در یک زمان، به چند نوع از انواع بی‌خوابی دچار شوند. مثلاً هم در شروع خواب مشکل داشته باشند و هم مکرراً از خواب بیدار شوند. مسلمآ درمان این بیماران سخت تر خواهد بود.
دکتر صادق نیت عنوان کرد: درمان بی‌خوابی فقط خوردن قرص‌های خواب آور نیست. این کار نه تنها مشکل بیمار را حل نمی‌کند، بلکه درمان علت اصلی بی‌خوابی را نیز به تاخیر می‌اندازد. از آنجا که بسیاری از این داروهای خواب آور پس از مدتی اثر خواب آوریشان از بین می‌رود، لذا این بیماران مجبور می‌شوند داروی بیشتری مصرف کنند و از طرف دیگر چون علت اصلی بی‌خوابی در بسیاری از اوقات پیدا نمی‌شود، لذا علت اصلی بدون درمان و مشکل بیمار همچنان به قوت خود باقی می‌ماند. وابستگی به این داروهای خواب آور از یک طرف و عدم درمان علت اصلی بی‌خوابی و مزمن شدن آن از طرف دیگر باعث می‌شود تا درمان بی‌خوابی بسیار مشکل تر و پیچیده تر از مراحل اولیه بیماری شود.
این متخصص در ادامه توصیه کرد: مبتلایان به بی‌خوابی، در مراحل اولیه بی‌خوابی برای درمان مراجعه کنند تا با سهولت بیشتر و سریع‌تر درمان شوند. مسلماً درمان بی‌خوابی باید براساس علت آن انجام شود. متاسفانه بسیاری از بیماران خودسرانه و به توصیه دوستان و آشنایان، از داروهایی که معمولاً عارضه آنها خواب آلودگی است، استفاده می‌کنند. این اقدام باعث می‌شود بی‌خوابی آنها برای ماه‌ها و حتی سال‌ها درمان اساسی نشود. به عنوان مثال بسیاری از مبتلایان به بی‌خوابی، از داروهای آنتی هیستامین به عنوان خواب آور استفاده می‌کنند، در صورتی که این داروها برای درمان آلرژی و حساسیت‌های فصلی استفاده می‌شوند و خواب آوری برای این گروه از داروها، یک عارضه و اثر سوء محسوب می‌شود.
وی افزود: سال‌هاست که داروسازان تلاش می‌کنند تا آنتی هیستامینی تولید کنند که اثر خواب آوری کمتری داشته باشد. حال برخی از بیماران این داروها را به عنوان داروی خواب آور استفاده می‌کنند که اقدامی کاملاً اشتباه است.اما برای درمان صحیح بی‌خوابی ابتدا باید علت بی‌خوابی را شناخت و به درمان آن پرداخت.
دکتر صادق نیت مهمترین علل بی‌خوابی را اینگونه تشریح کرد: مهمترین علل بی‌خوابی بدین صورت طبقه بندی می‌شود که عبارتند از عوامل محیطی مثل سر و صدا، عوامل روحی روانی، استرس، مشکلات جسمی و ابتلا به بیماریها.
وی در مورد عوامل محیطی عنوان کرد: مسلما سر و صدای زیاد در اتاق خواب یکی از علل مهم بی‌خوابی و بخصوص بیدار شدن‌های مکرر است. افرادی که در آپارتمان‌های پر ازدحام زندگی می‌کنند و دیوار و سقف‌های آپارتمان‌ها خاصیت عایق بودن صدا را ندارند، مشکل سر و صدا می‌تواند به تنهایی مانع خواب راحت افراد شود؛ بخصوص افرادی که خواب سبک تری دارند. از دیگر عوامل محیطی می‌توان به گرما یا سرمای زیاد اشاره کرد که هر کدام به تنهایی می‌توانند مانع خواب فرد شده و یا آنکه فرد را از خواب بیدار کنند. از دیگر عوامل مهم محیطی می‌توان به نور اشاره نمود. نور محیط می‌تواند مانع خواب فرد شود. هر چه میزان نور اتاق بیشتر باشد احتمال آنکه فرد خواب راحتی داشته باشد کمتر می‌شود.
دکتر صادق نیت بیان کرد: عوامل روحی روانی بخصوص ابتلا به بیماریهای خلقی از جمله افسردگی می‌تواند خواب فرد را به شدت مختل کند. درمان بی‌خوابی این افراد در صورتی اساسی خواهد بود که در ابتدا افسردگی آنها درمان شود.
این متخصص فلوشیب طب خواب ابراز داشت: استرس‌های طی روز بخصوص استرس‌های شغلی می‌تواند باعث بی‌خوابی فرد شود. توصیه می‌شود به ویژه 3-2 ساعت قبل از خواب محیط آرامی را فراهم آورد و حتی از بحث و جدل باید دوری جست. در صورتیکه احتمال می‌دهید صحبت با کسی به جدل و بگو مگوهای استرس زا ختم می‌شود آنرا به زمانی موکول کنید که با ساعت خواب شما فاصله داشته باشد.
وی اظهار داشت:به طور معمول ابتلا به بیماری بخصوص بیماریهای عفونی نیاز به خواب ما را افزایش می‌دهند ولی ابتلا به برخی از بیماری‌ها نیز می‌تواند خواب ما را مختل سازد. ابتلا به بیماریهای اسکلتی ـ عضلانی که معمولاً با درد همراه است، می‌تواند مانع خواب ما شود. کمردرد، درد در زانو و درد اندام فوقانی بخصوص شانه و مچ دست از جمله ی این موارد می‌باشند. سردرد به علت‌های مختلف، ناراحتی‌های گوارشی و درد معده، ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی و درد در قفسه سینه، بیماری‌های ریوی به ویژه ابتلا به بیماری‌هایی مثل آسم که همراه با سرفه‌های مکرر هستند، ابتلا به دیابت و یا بزرگی پروستات که افراد مبتلا، به علت دفع ادرار مجبورند بارها از خواب بیدار شوند، همگی از عللی هستند که می‌توانند خواب افراد را مختل کنند. از طرف دیگر مصرف بسیاری از داروها نیز خود می‌تواند مانع خواب افراد شوند، مانند داروهای ضد فشار خون، برخی داروهای اعصاب و روان و برخی داروهای قلب و عروق بخصوص اگر این داروها شب هنگام و قبل از خواب مصرف شوند.
دکتر صادق نیت در پاسخ به این پرسش که" چه عواملی سیکل خواب و بیداری طبیعی بدن را بر هم می‌زنند"، عنوان کرد: شایع ترین و مهم ترین عامل که سیکل خواب و بیداری طبیعی بدن را بر هم می‌زند، شب کاری (کار در شیفت‌های چرخشی یا ثابت شب) است.
این متخصص افزود: یکی از مهمترین و شایع‌ترین شکایات شب کاران بی‌خوابی است. بسیاری از شب کاران به علت مشکلات ناشی از شب کاری بخصوص به علت بی‌خوابی شب‌های بعد از شیفت کاریشان، مجبور به ترک کار خود می‌شوند، چرا که بدن آنها نمی‌تواند تغییر ساعت خواب را تحمل کند. در بسیاری از مشاغل افراد مجبورند که شب تا صبح را بیدار بمانند همچون پرستاران، پزشکان، نگهبانان، پرسنل اورژانس، آتش نشانی و خلبانان، رانندگان و...
وی اظهار داشت: مطالعات نشان داده است که بیش از 20 درصد شاغلین مجبور به نوبت کاری و شب کاری هستند و بیش از 60 درصد این افراد دچار مشکلات خواب بخصوص بی‌خوابی می‌شوند که در صورت عدم پیشگیری و یا درمان، هم سلامتشان به مخاطره می‌افتد و هم در فعالیت‌ها و وظایف شغلی‌شان دچار خطا و حوادث بیشتری می‌شوند. این افراد می‌بایست در اولین فرصت به متخصصین طب کار جهت تنظیم برنامه‌های کاری خود مراجعه کنند.
دکتر صادق نیت اضافه کرد: افرادی که به غرب یا شرق دنیا مسافرت می‌کنند نیز موقع خواب و بیداری خود دچار مشکل می‌شوند. علت آن است که ساعت داخلی بدن آنها طبق روال قبلی خواب آلوده می‌شود و یا از خواب بیدار می‌شود در حالی که مکان جدید، ساعت خواب و بیداری دیگری را طلب می‌کند. هرچه مسافت طی شده بیشتر باشد، مشکل این افراد نیز شدیدتر خواهد بود. این افراد اگر برای مشکل خود فکری نکنند، ممکن است تا چند هفته در خواب و بیداری خود مشکل پیدا کنند. مصرف ملاتونین طبق دستور پزشک یکی از درمان‌های خوب برای رفع مشکل بی‌خوابی این افراد خواهد بود. این اختلال را Jelag می‌نامند چرا که به دنبال اختراع موتور جت و مسافرت‌های هوایی بروز پیدا کرد.
این متخصص فلوشیب طب خواب در پایان گفت: از جمله داروهایی که به اشتباه به عنوان خواب آور مصرف می‌شوند می‌توان به آنتی‌هیستامین‌ها، برخی داروهای ضد تشنج و برخی آرام بخش‌ها اشاره کرد. لذا اگر بخواهیم یک درمان را برای همه مبتلایان به بی‌خوابی توصیه کنیم قطعاً توصیه به رعایت بهداشت خواب می‌باشد و اگر بخواهیم از یک کار افراد را بر حذر داریم، عدم مصرف خودسرانه داروهای خواب آور خواهد بود.


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام