کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 12 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
سه شنبه, 12 اسفند 1399   Tuesday 2 March 2021
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 25 فروردین 1398

صفحه خبر: حوادث

فیلم علمی- تخیلی لوسی «Lucy» به کارگردانی «لوک بسون» محصول 2014 فیلمی امریکایی - فرانسوی با بازی
«اسکارلت یوهانسن» در نقش «لوسی» و «مورگان فریمن» در نقش استاد دانشگاه است.
درون مایه ی روایت فیلمنامه پیرامون این موضوع است که بشر به شکل طبیعی می تواند فقط 10درصد از ظرفیت مغزش استفاده کند؛ وی در این فیلم، این ظرفیت را به 100درصد
می رساند و پرسش اصلی فیلم این است که در آن وضعیت ممکن است چه اتفاقی برای او رخ دهد؟!
روایت فیلم با فَلش فورواردی Flash forward شروع می شود- یعنی پایان بندی در آغاز فیلم- نشان داده می شود و در این سکانس روایت تصویری از حرکت هایی خاص و موزون هم نشان داده می شود. در واقع منجمان در گذشته معتقد بودند که افلاک و کهکشان ها دارای موسیقی خاصی هستند که گوش انسان به شکل طبیعی قادر به شنیدن آن ها نیست؛ مگر این که بشر بتواند از درصد بیشتری از ظرفیت مغزی اش بهره ببرد. لوسی با افزایش ظرفیت مغزی تدریجی خویش قادر به شنیدن «موسیقی افلاک» نیز می شود.
با سرعت گرفتن ضرباهنگ روایت فیلم، لوسی ظرفیت مغزی اش افزایش پیدا می کند و با این افزایش ظرفیت مغزی؛ درد، ترس و عواطف و خواسته های قلبی اش هم به تدریج از بین می روند. به نوعی این بی اعتنایی و بی حسی به نابودی بشر توسط اَعمال خویش منجر
می شود. دیالوگ کم نظیر فیلم زمانی است که لوسی با افزایش 80درصد ظرفیت مغزی اش
به استادان دانشگاه ثابت می کند که وجودِ انسان منوط به وجودِ «زمان» است و با از بین بردن زمان، انسان هم ناپدید می شود و موضوع «مرگ» هم برای وی زمانی که به ظرفیت 100درصد مغزی می رسد، حل می شود. در واقع پس از مرگ نیز لوسی نابود نمی شود بلکه تمامی دانش و اطلاعات مغزی اش را در قالب «فِلَش مموری» و حافظه ی جانبی به رایانه ی استادان دانشگاه منتقل می کند.
زمانی که با افزایش ظرفیت مغزی، لوسی سوار ماشین زمان می شود به قول عرفای ایرانی و یا مسلمان «طی الارض» اتفاق می افتد.
در واقع با افزایش ظرفیت مغز «زمان و مکان» از بین می رود، لوسی در مقابله با تبهکاران با
بهره گیری از ظرفیت مغزی بیشتر، بُعد جسمانی خویش را از دست می دهد. اتفاقی که اکثر
اوقات در خواب هایی که می بینیم، برای ما قابل لمس می شود. «جرالد پرینس» در کتاب «روایت شناسی (شکل و کارکرد روایت)» پیرامون خوانش تقلیلی و تکثیری فیلم و کتاب و تئاتر و ... بحثی به میان می کشد با این عنوان که هر چقدر مخاطب یک فیلم، کتاب، تئاتر مطالعات بیشتری پیرامون این امور داشته باشد و با تیز¬بینی خاصی به امور هنری
بنگرد، جهان بینی عمیق تر و میدان دید وسیع تری نسبت به امور پیرامون خواهد داشت. فیلم لوسی از آن دست فیلم هایی است که با توجه به اطلاعات فلسفی، فیزیکی، متافیزیکی، عرفانی و روانشناسانه ی مخاطب تقلیل و تکثیر می شود. در واقع همان طور که سکانس آغازین فیلم بیانگر حرکت افلاک وار فرقه ی مولویه در رقص سماع است، هر کسی با توجه به علایق و دیدگاه خویش می تواند جذب این فیلم خوش ساخت شود و به قول مولانا از ظنّ خویش یار لوسی شود. اگر اتفاقاتی در
اطراف تان روی می دهد که پاسخی برای پرسش های ذهنی شما ندارد و مایلید که کسی راجع به این دغدغه های تان روایت هنری داشته باشد، به تماشای فیلم «لوسی» بنشینید .


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام