کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 12 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
پنج شنبه, 06 آذر 1399   Thursday 26 November 2020
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 22 آذر 1397

صفحه خبر: زندگی

هوشمندانه غذا خوردن می تواند به بهبود کیفیت و کمیت خواب شما کمک کند. زمانی که یک رژیم غذایی درست و متعادل را دنبال می کنید، احتمال بیشتری دارد که خوابی راحت و رضایت بخش را تجربه کنید.به گزارش عصر ایران ، مصرف غذاهای سالم شرایط گوارش را بهبود بخشیده و به آرامش سیستم عصبی کمک می کند، از این رو می تواند به بهبود شرایط خواب کمک کند.

پرهیز از غذاهای تند یا چرب
غذاهای پر ادویه به طور معمول حاوی پروتئین و چربی زیاد هستند و گوارش آنها به زمان زیادی نیاز دارد.رفتن به تختخواب پس از یک وعده غذایی تند یا چرب دستورالعملی برای فاجعه است. پیش از این که غذا به طور کامل در معده گوارش شود، حداقل به سه ساعت زمان نیاز است.معده برای کمک به گوارش چربی ها و پروتئین هورمون های اسیدی ترشح می کند. زمانی که آنها با ادویه‌ها ترکیب می شوند، موجب سوزش سردل یا تشدید این شرایط می شوند. سوزش سردل موجب تحریک پذیری، درد و بی قراری می شود که بی تردید به خواب رفتن را تقریبا غیر ممکن می سازد.

تامین آب مورد نیاز بدن
سطوح آب بدن می تواند بر حرکات، احساسات، و عملکرد شما تاثیرگذار باشد. کمبود مایعات در بدن می تواند احساس خستگی، تحریک پذیری و کمبود انرژی را موجب شود. کم آبی می تواند بر شرایط خواب نیز تاثیرگذار باشد. کم آبی بدن
موجب خشک شدن مسیرهای هوایی
می‌شود و خشکی دهان ممکن است به خر و پف منجر شود.همچنین، کمبود مایعات در بدن ممکن است گرفتگی های ماهیچه ای را در پی داشته باشد که می تواند شما را بیدار نگه دارد. بی خوابی یا خواب ناکافی و بی کیفیت می تواند بر توانایی تمرکز و عملکرد شناختی شما در روز بعد تاثیر منفی بگذارد.

توجه به میزان کافئین مصرفی
غذاها و نوشیدنی های کافئین‌دار می توانند در خواب انسان اختلال ایجاد کنند زیرا سطوح هوشیاری را افزایش می دهند. مصرف قهوه یا نوشابه می تواند شما را برای چند ساعت بیدار نگه دارد.همچنین، نوشیدنی های کافئین‌دار میزان آدرنالین بدن و در نتیجه، سطوح انرژی را افزایش می دهند در این شرایط ممکن است تعریق و تحریک پذیری را تجربه کنید. کسب آرامش در این شرایط دشوار است، از این رو، قادر به خواب راحت نخواهید بود.برای پیشگیری از این شرایط مصرف کافئین به ویژه
طی ساعات بعد از ظهر و شب را محدود کنید. بهتر است فاصله بین آخرین مصرف کافئین تا زمان خواب شما شش ساعت باشد.

میان وعده پیش از خواب
در شرایطی که به خواب رفتن با معده پر ایده خوبی نیست برعکس آن نیز یعنی انجام این کار با معده خالی نیز ممکن است بد باشد. معده خالی می تواند شما را بیدار نگه دارد و همچنین به بازگشت اسید معده به مری منجر شود. برای مقابله با این شرایط مصرف مقدار مناسب از غذاهای حاوی ملاتونین را مد نظر قرار دهید. آنها به بهبود شرایط خواب کمک کرده و اثر
ملاتونین تولیدی در بدن را تقویت می کنند. از جمله این مواد غذایی می توان به محصولات لبنی، ماکیان، غذای دریایی، مغزهای خوراکی، حبوبات و سبزی ها اشاره کرد که مصرف آن برای سلامت فرد مفید است.

صبحانه مفصل و شام سبک
خوردن مقدار زیادی غذا پیش از خواب می تواند اثر منفی بر کیفیت و کمیت خواب بر جای بگذارد. مصرف مقدار زیاد غذا طی مدتی کوتاه به زمان زیادی برای گوارش آن نیز نیاز خواهد داشت. اگر شرایط خواب شما تحت تاثیر شامی سنگین قرار گرفته است باید در این شرایط تغییراتی ایجاد کرده و از تکرار آن پرهیز کنید.خوردن شام سنگین می تواند به بازگشت اسید معده به مری منجر شود، از این رو، شام را باید چند ساعت پیش از زمان خواب مصرف کنید تا زمان کافی برای گوارش آن وجود داشته باشد و بهتر است وعده غذایی شام سبک باشد.

پرهیز از قند زیاد
مصرف بیش از حد قند در طول شب می تواند افزایش سریع سطوح انرژی و البته افت سریع آن را موجب شود. این شرایط احساس خستگی و سطوح کم انرژی را در پی دارد. به خاطر داشته باشید که هنگام خواب، بدن برای فرآیندهایی مانند جریان خون و بازسازی سلولی به انرژی نیاز دارد.به منظور تامین انرژی مورد نیاز خود ممکن است با وسوسه مصرف غذاها و نوشیدنی های حاوی کافئین و مصرف قند مواجه شوید. همان گونه که پیش‌تر اشاره شد، این قبیل خوراکی ها می توانند بر شرایط خواب تاثیر منفی بگذارند و باید در مصرف آن احتیاط لازم صورت گیرد .










ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام