کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 12 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
یکشنبه, 29 فروردین 1400   Sunday 18 April 2021
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 30 تیر 1397

صفحه خبر: صفحه یک

ایران کشور پهناوری است و نیازمند توسعه خطوط هوایی برای جابجایی سریع و با کیفیت مسافر و بار در داخل کشور. توسعه حمل و نقل هوایی داخلی بی‌شک می‌تواند یکی از شاخص‌های اندازه‌گیری رشد و توسعه تلقی گردد و به همین منظور نیازمند اهتمام ویژه
مسئولین است.
در کشور ما تعداد قابل توجهی فرودگاه‌های کوچک مقیاس در شهرهای مختلف کشور وجود دارد و تنها محدود به مراکز استانها نیستند، تنها در استان خوزستان 8 فرودگاه وجود دارد.
مباحث بسیاری مطرح می‌شود که این فرودگاه‌های بالنسبه کوچک صرفه اقتصادی ندارند و اصلاً نباید ایجاد می‌شدند.
این در حالی است که دید ما به مبحثی مانند فرودگاه‌های محلی و پراکنده در کشور نمی‌تواند صرفاً زاویه دید اقتصادی باشد، حمل و نقل به طور کلی از جاده، خطوط ریلی و هوایی تماماً شریان‌های حیاتی کشور محسوب می‌شوند و وجود هر کدام بسته به شرایط در زمان خود می‌تواند ضروری و حیاتی باشد.
یک فرودگاه علاوه بر جنبه‌های اقتصادی می‌تواند ابعاد اجتماعی و امنیتی نیز داشته باشد و نمی‌توان به یک فرودگاه تنها با دید هزینه و فایده نگریست، هر چند این موضوع نیز صحیح است که هر شخصی در هر مکان و شهرستان و در مجاورت سایر فرودگاه‌ها با هر انگیزه درخواست احداث یک فرودگاه جدید داشته باشد و امکان سنجی احداث فرودگاه در شهرستانها باید با دید کلان و ملی صورت گیرد.
فرودگاه‌های ما عمدتاً ضررده هستند و در کشور 4 تا 5 فرودگاه وجود دارد که تنها هزینه‌های جاری خود را می‌توانند پوشش دهند و نه هزینه‌های سرمایه را. ما در کشورمان ناوگان کوچک 50 نفره در کشور نداریم و اگر از چنین ناوگانی برخوردار بودیم، می‌توانستیم تحولی در خطوط هوایی داخلی ایجاد نماییم. شرکت‌های همچون ایران ایر و آسمان البته با وارد کردن هواپیماهای مانند ATR در این زمینه گام‌های برداشته‌اند. شرکت آفاق نیز برای خرید هواپیماهای بمباردیه اقدام کرده است که اقدامی مثبت تلقی می‌گردد. باید دقت داشت که در بحث حمل و نقل هوایی موضوع وقت مسئله کلیدی است، مسافر حتماً برای وقت خود ارزش زیادی قائل بوده است که هواپیما را برای جابجایی انتخاب کرده است و به همین دلیل برای مقاصدی همچون یک‌شهرستان یا مرکز استان شما باید پروازهای متعددی داشته باشید تا مسافر مجاب شود که هواپیما را برای جابجایی برگزیند. اگر یک مقصد فرضی هر روز یک پرواز داشته باشد. فرضاً میان دو استان اگر هفته ای یک پرواز داشته باشیم، مسافر باید چند روز صبر کند تا بتواند مسافرتش را انجام دهد. اما اگر هر روز یک پراوز 40 نفره انجام گیرد، این موضوع انتخابی بسیار سریع تر را در اختیار متقاضی قرار می‌دهد. به همین خاطر در مبحث اقتصادی موضوع هواپیماهای با تعداد صندلی کم، اهمیت بسیار می‌یابد و می‌تواند شرکت‌های هواپیمایی را در پوشش هزینه‌هایشان یاری رساند و دایر کردن یک‌خط پروازی داخلی را توجیه کند.
با توجه به برجام خوشبختانه حرکات بسیار خوبی در زمینه وارد کردن هواپیما صورت گرفت و با توجه به محدودیت‌ها باید گفت که لازم نیست حتماً برای این خطوط از هواپیمای نو استفاده کنیم، بلکه با خرید هواپیماهای دست دوم که وارد کردن و خرید آنها به نسبت راحت‌تر است و قیمت کمتری نیز دارند می‌تواند تا حد زیادی خطوط پروازی داخلی را ارتقا بخشید.
ایجاد پایگاه‌های تعمیر و نگهداری در داخل و یا یکی از کشورهای همجوار می‌تواند اقدامی مکمل و ضروری به همراه خرید این هواپیماهای دست دوم باشد.


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام