کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 12 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
شنبه, 09 اسفند 1399   Saturday 27 February 2021
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 11 مرداد 1394

صفحه خبر: بین الملل

صادق پیرزادنیا مدرس دانشگاه- شعر از میان هنرهای هفتگانه هنر اول ایرانیان است که همتای دیگر و آلترناتیوی برای آن نیافتند سینما با همه ابعاد و پیچیدگی هایش و صنعت نوظهور درآمدزایش هنر هفتم لقب گرفته است که توان مقابله با ادبیات را ندارد و آنالیز این مسئله از دیدگاه علم ریاضی بر همگان آشکار است.
« و در آغاز کلمه بود و هیچ چیز نبود». برای تعریف شعر تعاریف زیاد و گوناگونی چه در ادوار گذشته و چه در عصر حاضر ارائه شده است که از این میان تعریف ویلیام هزلیت شاید بهتر باشد: « شعر تمام آن چیزی است که در زندگی ارزش به یاد سپردن دارد. » که در مقابل تعریف او تعریف همتای ایرانیش جامع و مانع تر است. دکتر بهروز یاسمی شاعر توانمند ایلامی تعریفی بسیار زیبا و موجز از شعر دارد: « شعر ناگهان ناگریز است و نمی دانی چه وقت اتفاق افتاده، کی آمده و کی می رود ، در هواپیما، قطار، رستوران، مترو، دریا، خشکی، کلاس درس ... و همه جا در جریان است. » شعر هنر بومی ماست گاه شاعران از آن به مثابه ریاضی و حکمت و فلسفه ابزاری برای رشد و تعلیم و تعلم به کار برده اند که خیام ریاضیدان و شاعر معروف در این عرصه جلودار
و رتبه اول را با آن ذهن بسیار فنی و سیال و ریاضیش که دستی توانا هم در این عرصه داشت می توان بر فراز
قله قلمداد نمود که پرچمش را به درستی بر چکاد بلندترین نقطه ادبیات جهان برافراشته است و وی نخست ریاضی و نجوم مشق می نمود و در قالب روابط و اعداد و احجام و فرمول ها بعدها به شعر و ادبیات رسید که در واقع ریاضی پشتوانه و تکیه گاه شعر وی گشت؛ نه شعر وی که شاکله شعر تمام ادیبان ایران و جهان است اگر چه نگارنده این مقاله خود ریاضی به نسل آینده مشق می کند و می آموزد و شاید به تعریف من از خیام خرده گرفته شود اما به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد زیرا که کارنامه هنری و نجومی برهمگان واضح و آشکار است؛ گاهی نیز شعر را برای
هنر نمایی های زبانی و بیانی و حتی جستن هماورد در عرصه های
گوناگون آن به وجود آورده اند؛ مفاخره های فراوانی از شاعرانی چون منوچهری، خاقانی و ... گواه آنست، در میان قالب های شعری ، قالب غزل ، قالب غالب تر و بومی تری است در حوزه ریاضی و آمار وقتی صحبت از قالب و مغلوب می شود طبق نظریه گریگور مندل زیست شناس معروف اروپایی که نظریه ( غالب- مغلوبی آللها ) در جهان به نام او ثبت است یعنی این صفت در نسل بعد و نسل های متوالی تکرار می شود و این قضیه در شعر ما ایرانی ها نیز بروز و ظهور یافته است. اساسا شناسنامه شعر ایران و ایرانی سال هاست که غزلست، هنوز که هنوزست غزلهای مولانا در آن سوی ینگه دنیا زمزمه مستان و هوشیاران است و پرتیراژترین و پرفروش ترین کتب حال حاضر جهان است که در صدر جدول فروش هاست. با آن تیراژهای میلیونی و فروش های تصاعدی و پرفروش که در مقطعی حتی بالاتر از فروش گیشه سینماها در غرب بود، در این راستا همچنین غزل های حافظ که چون کلام الله مجید دیوانش در خانه بیشتر ما ایرانیان و حتی در کشورهای بیگانه وجود دارد به گفته حافظ:
« هر کس در این جمع، دلش زنده نیست به عشق
به فتوای من نمرده بر او نماز کنید»
که هیچ حرف و حدیث و مانعی برای گفتن نمی گذارد و باز زیبا می گوید: « بر جریده عالم ثبت است دوام ما » بزرگ مردان شعر و ادب بیشماری در گذشته و حال در کشور عزیزمان ایران بوده و خواهد بود، سال ها پیش بزرگ اندیشمندی چون یوهان ولف‌گانک‌گوته مدهوش غزل های حافظ شد گوته هم با ذهن ریاضیش با شیدایی تمام عمر خود را صرف جستن راز و رمزهای ریاضی وار شعر او کرد و چه باشکوه می توان در دیوان شرقی او معاشقه هایش را با حافظ دید و با جان نیوشید که می توان در یک کلام ختم کلام نامه تمام مولانا را سرآمد شاعران جهان برشمرد که از همتایان خلف خویش و منجمله خیام بهره کافی گرفت برشمرد که در شعری زیبا می گوید: « عقل اول راند بر عقل دوم ماهی از سر گنده گردد نی زدم » که عقل اول « ایران» بر عقل دوم « شش قدرت برتر دنیا» پیروز شد و غالب آمد که اصل مطلب و لب کلام از شرحی که پیشتر در بالا رفت همین بود که در مذاکرات و ماراتن
نفس گیر هسته ای که 22 ماه به طول انجامید ادبیات ظریف
ظریف بر ادبیات آشفته و همراه با خشونت و افراطی گری طرف مقابل غالب شد و این ادبیات فاخر با دیسیپلین ریاضی گونه اش نشان از همتایان خلف ما در اعصار و دوره‌های تاریخی این کهن بوم و بر است که به صورت ژنتیکی به ما و
نسل های آینده منتقل شده است که امروز وزیری قاطع شجاع
و جسور با گردن افراشته و توانا قدرت دیپلماسی برتر ما را با ادبیات نوین خود که الهام گرفته از ادبیات کهن و درمایه گذشتگان خود بوده و هست و ما میراث دار این گنج شایان و آشکار هستیم که ایشان به خوبی و با چینش منظم ریاضی وار درست واژه ها و کلمات و خواندن اشعار زیبا و نغز از شعر شاعران تراز اول ما که در جهان سرآمد هستند در تنفسی که در خلال مذاکرات داده می شد و با واج آرایی و آرایه های زیبای ادبیات در قالب سیاست و دیپلماسی و با ایهام ، ایجاز، استعاره، تشبیه، تلمیح ومراعات نظیر و ...
آنچنان شور و شعف و قدرتی به این مذاکرات طولانی بخشید که برای شش قدرت برتر دنیا اثبات شد که با ادبیات ایران و ایرانی می توان فاتح بلندترین قله های دیپلماسی شد و آنها به قول مولانا: ره به جایی نبردند و از سر گندیده شدند و نه از دم که مراد در اینجا تهدید و تحریم و اعمال زور بود که مراد سر آنها است و یاد گرفته اند که با دم
(‌دم شیر) بازی نکنند و با ایران با احترام و تکریم و منش درست رفتار کنند چرا که شیر شیر است و سلطان و با او نمی شود درافتاد که هر کس با آن درافتاد ور افتاد پس باید به قول دکتر نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور که خود فارغ التحصیل ریاضی و اقتصاد است که گفته بود توافق تاریخی وین علاوه بر اینکه به لحاظ سیاسی و اقتصادی ما را وارد فصل جدیدی از سرفصل نوین روابط بین الملل کرد نباید از بعد بسیار مهم فرهنگی آن غفلت کنیم و به نظر نگارنده با زبان ادبیات صلح که ما همیشه در جهان منادی آن بوده، هستیم و خواهیم بود با استفاده از این پتانسیل عظیم فرهنگی و بالفعل نمودن آن در دوران پساتحریم که در دوران تحریم منفعل شده بود و شاعران و ادیبان ونویسندگان بیشمار در این عرصه می توانیم سفیران صلح نوین جهانی باشیم که کورش منشور حقوقی آن را اولین بار ارائه نمود و به جهانیان عرضه و هدیه کرد.


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام