کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 12 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
جمعه, 13 تیر 1399   Friday 3 July 2020
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 11 اردیبهشت 1396

صفحه خبر: اجتماعی

همایش عدالت ترمیمی در چارچوب موضوع عدالت ترمیمی در قلمرو سیاست‌های کلان نظام در تهران برگزار شد و کارشناسان، اساتید و... به کالبدشکافی عدالت ترمیمی پرداختند.
***
وجود تفکر عدالت ترمیمی در قوانین کشور
مدیر گروه حقوق جزا و جرم شناسی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه قانون آیین دادرسی کیفری سال 1392 به مواردی که انعکاس تفکر عدالت ترمیمی هستند اشاره می‌کند، افزود: انعکاس تفکر عدالت ترمیمی در قوانین ما وجود دارد. در سیاست‌های کلی نظام و اسناد بالادستی هم به همین ترتیب عدالت ترمیمی مورد توجه قرار گرفته است. به گزارش ایسنا، حسین میرمحمد صادقی اظهار کرد: موضوع بحث این همایش عدالت ترمیمی است. در تاریخ حقوق جزا و فرآیند اجرای عدالت کیفری از عدالت کیفری مبتنی بر سزادهی به عدالت کیفری اصلاحی حرکت کردیم. این حرکت تلاش می‌کند وضعیت را پس از ارتکاب جرم ترمیم کند، به نحوی که هم به رضایت بزه‌دیده توجه شود و هم منافع بزهکار و مجرم در آن تامین شود.
میرمحمد صادقی با بیان اینکه فرآیند عدالت ترمیمی می‌تواند مجرم را بیدار کند، در حالی که کرامت انسانی آن تامین شود، اظهار کرد: عدالت ترمیمی امری در راستای تعالیم دینی است که به موجب آن جامعه هم می‌تواند در راستای عدالت ترمیمی منتفع شود. طبعا در این فرآیند، جرم‌زدایی و قضازدایی مسئله قابل توجهی است. در اسناد بالادستی و سیاست‌های کلی نظام به عدالت ترمیمی توجه شده است. مدیر گروه حقوق جزا و جرم شناسی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: قانون آیین دادرسی کیفری سال 1392 به مواردی که انعکاس تفکر عدالت ترمیمی هستند اشاره می‌کند. قوانینی که جلوه گاه تفکر عدالت ترمیمی هستند. انعکاس تفکر عدالت ترمیمی در قوانین ما وجود دارد. در سیاست‌های کلی نظام و اسناد بالادستی هم به همین ترتیب عدالت ترمیمی مورد توجه قرار گرفته است. برای مثال ماده ٣٨ قانون آیین دادرسی کیفری به کاهش حبس و عناوین مجرمانه اشاره می‌کند. در ماده قانونی دیگری به افزایش نقش نهادهای مدنی اشاره می‌شود. برنامه ۵ ساله ششم توسه در بند «ت» قوه‌قضائیه را مکلف کرده با بهره‌گیری از مشارکت مردم و سازمان‌ها از وقوع جرم جلوگیری و پیشگیری کند.
**
پرورش فضیلت عفو
یک پژوهشگر حوزه‌ اخلاق با بیان اینکه باید بعضی باورها، احساسات و هیجانات و خواسته‌های افراد در جامعه دگرگون شود، گفت: در آن زمان فرهنگ تحول یافته بستر مناسبی برای بخشش خواهد شد. فضیلت عفو باید از قبل در اشخاص پرورده شده باشد. نیاز به فرهنگ سازی در این زمینه وجود دارد.
مصطفی ملکیان گفت: بحثی که به من پیشنهاد شد و خودم هم با آن موافق بودم نقش و سهم بخشش در عدالت ترمیمی است. شکی نیست که عدالت ترمیمی اساسا با حقوق و جرم شناسی ارتباط دارد. یکی از مهم‌ترین عوامل در گسترش عدالت ترمیمی فضیلت بخشش و عفو است. این پژوهشگر حوزه‌ اخلاق تصریح کرد: عدالت ترمیمی و فضیلت بخشایش باید از مدت‌ها قبل به خانواده من القا شده باشد نه اینکه برای مثال بلافاصله پس از قتل از آنها عفو و بخشش بخواهیم. عفو از امور اختیاری دارای استمرار زمانی است. برخی از موارد عفو نیز از امور اختیاری بدون نیاز به بستر زمانی هستند. امور اختیاری گسترده در زمان به برنامه‌ریزی در خور و زمان مناسب برای اجرا نیاز دارد. عفو کردن به صرف اراده انسان بخشایشگر صورت نمی‌گیرد بلکه نیاز به زمان و برنامه‌ریزی دارد. جامعه به فرهنگی نیاز دارد که در راستای آن به هنگام ضرورت، پیشاپیش برنامه و زمان در اختیار جامعه قرار داده شده باشد. چاره‌ای جز این نداریم. غیر از پشت سر گذاشتن موانع قانونی و طی شدن موانع اجتماعی به فرهنگ نیاز داریم.
ملکیان اظهار کرد: باید بعضی باورها، احساسات و هیجانات و خواسته های افراد در جامعه دگرگون شود. در آن زمان فرهنگ تحول یافته بستر مناسبی برای بخشش خواهد شد. فضیلت عفو باید از قبل در اشخاص پرورده شده باشد. نیاز به فرهنگ سازی در این زمینه وجود دارد. فرآیند دگرگونی‌ها ما را انسان مشفق تری می سازد. ما به نظام حقوقی و قانونگذاری عادلانه همراه با فرهنگ مشفقانه در جامعه نیاز داریم. فرهنگ مشفقانه چگونه پدید می آید؟ بخشایشگری دو بعد متفاوت دارد. من بخشایشگر یک سلسله انسان یک سلسله رفتار بیرونی و یکسری نگرش‌های درونی نیاز دارم. باید قبل از اینکه نیازمند عفو از یک شهروند باشیم در شهروند خاص این فضیلت پرورده شده باشد.
این استاد فلسفه با بیان اینکه صرف‌نظر از مجازات قاتل پدر، محقق شدن عدالت ترمیمی است، گفت: اما برای رسیدن به آن باید نگرش درونی داشته باشید. رفتار بیرونی هم برای اجرایی شدن نیاز به تغییر در سلسله خواسته‌ها و نگرش ها دارد. ما باید سلسله باور در تعلیم و تربیت را از کودکی بیاموزیم نه به معنای القا و تلقین، بلکه به معنای فهماندن آن به واسطه استدلال. به گونه‌ای که نشان دهیم باورها درست هستند و استدلال تجربی و عقلی و فلسفی به سودشان وجود دارد.
وی اضافه کرد: باید چهار دسته باور را در خودمان بپرورانیم. باورهای جامعه شناختی و روانشناختی استدلال های تجربی به سودشان وجود دارد. باورهای مصلحت اندیشانه و اخلاقی نیز استدلال های اخلاقی به سودشان وجود دارد. باورهای روانشناختی نیز شامل این می‌شود که همه انسانها به اندازه‌ای که ما مختار هستیم مختار نیستند. یکی از خطاهای بزرگ معرفتی این است که همیشه در مورد خودمان، خودمان را مجبورتر از آنچه که هستیم و دیگران را مختار تر از آنچه که هستند تصور می‌کنیم. حق مطلب به لحاظ روانشناختی این است که آدمیان هیچ وقت آنقدر که ما گمان می‌کنیم به عنوان ناظران بیرونی آنقدر آزاد نیستند و در خونسردی تصمیم نمی گیرند. این نکته بسیار مهم است.
این پژوهشگر حوزه‌ اخلاق در پایان ضمن بررسی اجمالی باورهای جامعه شناختی ، روانشناختی، مصلحت اندیشانه و اخلاقی در قالب مثال های مختلف گفت: باید فرهنگ عفو را به صورت نهادینه در جامعه تقویت کرد.


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام