کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 12 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
دوشنبه, 23 فروردین 1400   Monday 12 April 2021
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 29 دی 1399

صفحه خبر: حقوقی

میثم عباسی، کارگردان در خصوص وضعیت این روزهای سینما گفت: وضعیت پیش آمده سینما وضعیتی خاص است و در حقیقت بحث پیچیده و گسترده‌ای است که نیاز به واکاوی دقیقی دارد. کرونا تمام پدیده‌ها را تحت تاثیر خود قرار داده و سینما، تئاتر و فعالیت‌های فرهنگی هم از این قاعده مستثنی نیستند. با توجه به اینکه قبل از شیوع کووید-۱۹، تئاتر در کشور ما به آن شکل پویا نبود و مخاطبان خاص و محدودی داشت، اولین آسیب این شرایط به تئاتر بوده و هم اکنون تئاتر ایران به نابودی است و در مرحله دوم سینما هم از جهات گوناگونی متضرر شده است. کرونا باعث توقف تولید فیلم‌ها و بسته شدن سالن‌های سینما شده است. درباره آینده سینما و شرایط پساکرونا هم نمی‌توان از حالا قضاوتی داشت.
فیلمنامه‌نویس و کارگردان فیلم کوتاه «پرگار» با اشاره به اینکه آسیب‎ شناسی طرح اکران آنلاین و مزایا و معایب آن باید مورد بررسی بیشتری قرار بگیرد، عنوان کرد: «اکران آنلاین در این شرایط ایده خوبی است اما به دلیل اجرا نشدن قانون کپی رایت در ایران، کمک مهمی به اهالی فرهنگ و هنر و سینما نکرده است. یکی از معایب بزرگ و اصلی این طرح، اجرایی نشدن قانون
کپی رایت در کشور است. در کنار آن بحث تبلیغات و حمایت از سوی ارگان‌های مختلف در اکران آنلاین ضرورتی است که باید به آن توجه ویژه داشت. در این شرایط مخاطبین بدون نیاز به خارج شدن از خانه و بدون ریسک می‌توانند آنلاین بلیت تهیه کنند و فیلم‌ها را در خانه تماشا کنند. یکی از مزایای خوب اکران اینترنتی، این است که فعل خریدن و هزینه کردن برای تماشای فیلم در جامعه ما و در بین مردم جا بیفتد.
این کارگردان درباره ورود هنروتجربه به نمایش آنلاین فیلم‌ها توضیح داد: برای اکران آنلاین «پرگار» با یکی از پلتفرم‌های شناخته‌شده تماس گرفتم و متاسفانه متر و معیار آنها برای انتخاب فیلم‌ها تجاری و مادی است و به فیلم‌ها از زوایای مختلف هنری توجهی ندارند. مدیران این پلتفرم، تاکید خیلی زیادی بر جایزه بردن فیلم داشتند و اینکه فیلم حتما باید در جشنواره‌ای جایزه نقدی یا غیرنقدی برده باشد. این معیار درستی برای انتخاب فیلم‌ها و نمایش آنها در پلتفرم‌های ارائه‌دهنده نیست و به همین دلیل عطای آن را لقایش بخشیدم و از اکران آنلاین صرف نظر کردم. اگر موسسه هنروتجربه به این عرصه ورود و مدیریت فیلم‌هایی را که در آن اکران شده و احتمالا جوایزی را هم نبرده اما فیلم‌های موفقی هم هستند را داشته باشد، قدم مثبت و مهمی برای تمامیت سینمای هنروتجربه برداشته است. بحث مهم دیگری که مطرح است، آشنایی مخاطبان گسترده‌تر با فیلم‌های هنروتجربه‌ای است. مخاطبان در حال حاضر در پلتفرم‌های آنلاین سریال‌های سطح پایین و مبتذل و تهی از هرگونه محتوای فرهنگی و هنری را می‌بینند. ورود «هنروتجربه» در این بین می‌تواند تاثیر زیادی بگذارد و مخاطبان خاص و عام بیشتری را جذب فیلم‌های هنروتجربه‌ای کند.
این کارگردان با تاکید بر اینکه راه‌اندازی پلتفرم اختصاصی به نام موسسه هنروتجربه ضروری است، افزود: هنروتجربه در اکران فیزیکی فیلم‌ها خیلی موفق بود و قدم‌های بزرگی در سینما برداشته است. اگر در اکران آنلاین هم ورود کند اتفاقات خوبی خواهد افتاد و مخاطبین و فیلمسازان از آن استقبال خواهند کرد و به آینده آن امیدوارم.
عباسی در پاسخ به این پرسش که بالارفتن هزینه‌های ساخت فیلم کوتاه چه تاثیری بر روند فیلم‌سازی می‌گذارد و راه برون‌رفت از این شرایط چیست، توضیح داد: مشکل هزینه‌ها همچنان از مشکلات بچه‌های فیلم کوتاه و مستند است و آن‌ها دست به گریبان این موضوع هستند. اما به نظرم وقتی با چنین شرایطی مواجه هستیم می‌توانیم بازنگری در شیوه تولید خود داشته باشیم. به نظرم مهم‌ترین مقوله در ساخت فیلم، متن و فیلم‌نامه اثر است و اگر فیلم‌نامه اصول درستی داشته باشد چه دوربین ۵d mark iii یا ۵d mark iv باشد، تفاوتی در کیفیت و دیدگاه و محتوای اثر ارائه شده به مخاطب ندارد. یعنی می‌توان با تجهیزات ارزان‌تری (دوربین، صدا و..) به مطلوب خود رسید و متاسفانه کسانی که در عرصه فیلم کوتاه ورود می‌کنند، اسیر بازار عجیب و غریب تجهیزات می‌شوند و از اصل دور می‌افتند.
او ادامه داد: شرایط فیلمسازی دشوارتر شده اما همچنان می‌توان فیلم کوتاه ساخت به شرط آنکه توقعات‌مان را از فیلم کوتاه پایین بیاوریم. باید به جهان درونی فیلم کوتاه دست پیدا کنیم و نه تکنیک. تکنیک در وهله دوم اهمیت قرار دارد و رمز ماندگاری فیلم کوتاه، محتوای آن است. پس از آزمون و
خطا کردن و ساخت چند فیلم کوتاه، می‌توان به تکنیک و شیوه‌ها و کیفیت بالاتر تجهیزات هم فکر کرد اما این فرع قضیه است. در این باره باید به کارگردانان جوان‌تری که می‌خواهند در این زمینه فعالیت داشته باشند آموزش درستی داده شود.
کارگردان «پرگار» درباره فعالیت‌های جدید خود گفت: دغدغه ساخت مستندی با موضوع اجتماعی را دارم. با توجه به این‌که موضوع انتخابی نیاز به مطالعه و پژوهش زیادی دارد، هم‌چنان در مرحله پژوهش هستم. ممکن است ساخت این مستند چهار پنج سالی زمان ببرد و در این بین طرح فیلم کوتاه دیگری را هم در دست دارم و امیدوارم بعد از فیلم کوتاه «پرگار» موفق به ساخت آن شوم.
به گزارش هنروتجربه، او ادامه داد: بارقه‌های ایده فیلم کوتاه جدیدم دو سه سالی است به ذهنم آمده و اکران فیلم کوتاه «پرگار» و گرفتاری‌های شخصی خودم مانع از ساخت آن تا به امروز شده است. به تازگی و بعد از حدود سه سال این ایده را کم کم به روی کاغذ می‌آورم و تبدیل به طرح می‌کنم و امیدوارم بعد از بازخوانی آن توسط مشاورانی که مایلم آن‌ها هم بخوانند و نظر بدهند، تبدیل به فیلم‌نامه شود و نهایتا اگر شرایط مناسب باشد، سال آینده و در فصل پاییز فیلم را کلید می‌زنم.


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام