کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 12 میسر می باشد

Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 05 مهر 1399

صفحه خبر: زندگی

بیماری "کووید-۱۹" ناشی از "کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲" ماه‌ها است که به یک بحران جهانی تبدیل شده است. ورود ویروس کرونا به سلول‌های میزبان با استفاده از گلیکوپروتئین تراپوسته‌ای میخ مانند که هموتریمرهای خارج شده از سطح ویروس را تشکیل می‌دهد، انجام می‌شود.به گزارش ایسنا ، این پروتئین میخ مانند به سطح سلول متصل می‌شود و ویروس را قادر می‌سازد تا وارد سلول و تکثیر شود و در نهایت باعث آسیب گسترده می شود. حال دانشمندان با استفاده از یک تکنیک قدرتمند تصویربرداری به نام میکروسکوپ الکترونی کرایو کشف مهمی انجام دادند.آنها پروتئین میخ مانند کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ را در وضوح تقریباً اتمی مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و ترکیب مولکولی آن را شناسایی کردند. آنچه آنها دریافتند کاملاً تعجب آور بود. آنها متوجه حضور یک مولکول کوچک به نام اسید لینولئیک(LA) شدند که در یک ساختار داخلی جیب مانند پروتئین میخ مانند کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ قرار داشت.اسید لینولئیک یک اسید چرب آزاد است که برای بسیاری از عملکردهای سلولی ضروری است. بدن انسان نمی‌تواند اسید لینولئیک تولید کند. در عوض بدن این مولکول اساسی را از طریق رژیم غذایی جذب می‌کند. اسید لینولئیک به طرز قابل توجهی نقش مهمی در التهاب و تعدیل سیستم ایمنی بدن(دو عنصر اصلی پیشرفت بیماری کووید-۱۹) دارد. این کشف اولین ارتباط مستقیم بین اسید لینولئیک، آشکارسازی آسیب شناسی کووید-۱۹ و خود ویروس ارائه می‌دهد.پروفسور"ایمر برگر"از دانشگاه بریستول گفت: ما واقعاً از کشف و پیامدهای آن متحیر شدیم. در این مطالعه ما اسید لینولئیک را کشف کردیم که نقش مهمی در بیماری کووید-۱۹ ایفا می‌کند.پروفسور "کریستین شافیتزل"از دانشکده زیست شیمی دانشگاه بریستول گفت: با اطلاعاتی که از بیماری‌های دیگر در دست داریم، می دانیم که ایجاد تغییراتی در مسیرهای متابولیک اسید لینولئیک می‌تواند باعث التهاب سیستمیک، سندرم زجر تنفسی حاد و ذات الریه شود. این آسیب شناسی‌ها همه در بیمارانی که از کووید-۱۹ شدید رنج می‌برند مشاهده می‌شود. مطالعه اخیر بر روی بیماران کووید-۱۹ نشان داد که میزان اسید لینولئیک به طور قابل توجهی در سرم‌های خون آنها کاهش یافته است. کشف ما از یک جیب دارویی در داخل پروتئین میخ مانند می‌تواند به خاموش شدن و از بین بردن ویروس قبل از ورود ویروس به سلول‌های انسانی منجر شود و آن را متوقف کند.

ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری