کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 12 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
پنج شنبه, 03 مهر 1399   Thursday 24 September 2020
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 24 تیر 1399

صفحه خبر: اقتصادی

آفتاب یزد- گروه اقتصادی: پس از انتشار گزارشی از روزنامه “آفتاب یزد” در روز شنبه مورخ 21 تیر 99( صفحه 6) با عنوان «مدیران همراه اول و ایرانسل در دسترس نیستند!» و همچنین یادداشتی در این رابطه در صفحه اول روزنامه “آفتاب یزد” روز گذشته با عنوان «خدمات اینترنتی لاکچری نیست»؛ خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز در گزارشی به این موضوع ورود کرد و با بیان اینکه گران‌فروشی و حذف بسته‌های پرمخاطب اینترنت همراه در یک هفته اخیر، به معضل کاربران تبدیل‌شده، نوشت: «این در حالی است که حتی با وجود اخطار وزارت ارتباطات، نمایندگان مجلس و سایر نهادها، هنوز وضعیت بسته‌ها به حالت قبل بازنگشته است. علت چیست؟ آیا سمبه‌شان پر زورتر است؟»
صفحات اجتماعی وزیر ارتباطات و معاون‌های او در شبکه‌های اجتماعی به محل دریافت شکایات و اعتراض‌های مربوط به اینترنت تبدیل‌شده است. کافی است بخواهید پیگیر خبری در حوزه ارتباطات باشید؛ صفحات وزیر جوان ارتباطات و معاونان او همیشه پر هستند از شکایت و انتقاد.
> شکایت از کندی سرعت اینترنت ثابت
بیشترین شکایت کاربران در حوزه اینترنت است. از کندی سرعت اینترنت ثابت و افزایش قیمت اینترنت همراه گلایه می‌کنند. اپراتورها دقیقاً در اوج همین اختلال‌هایی که چند روز گذشته در اینترنت کشور به وجود آمد در شامگاه جمعه (۱۳ تیر)، تصمیم گرفتند همزمان تعرفه‌های بسته‌های اینترنت را 2 برابر کنند.
البته مسئله به همین‌جا ختم نشد، آن‌ها بسته‌های بلندمدت کاربران خود را نیز حذف کردند. وقتی این اتفاق توسط کاربران فضای مجازی اعلام شد، وزیر ارتباطات و معاون‌های او یکی پشت دیگری در توئیتر حساب کاربریشان فراخوانده شدند و مورد سوال قرار گرفتند.
قصه درخواست افزایش قیمت اینترنت از طرف اپراتورها و مخالفت وزیر ارتباطات با این مسئله چند سالی است که ادامه دارد. اغلب نیز اپراتورها عقب‌نشینی می‌کنند چون وزیر ارتباطات معتقد است اینترنت نباید به دلیل گرانی از سبد مردم حذف شود و اپراتورها برای کسب سود بیشتر باید راهکار مناسبی پیدا کنند.
امروز که 8 روز کاری از اخطار اولیه رگولاتوری به اپراتورها می‌گذرد، هنوز بسته‌های اینترنت به حالت اولیه خود بازنگشته‌اند. با این‌که این انتقادات حتی تا سطح نهاد ریاست جمهوری هم بالا رفته و وزیر ارتباطات اعلام کرده که زورمان به اپراتورها می‌رسد، اما هنوز وضعیت به همان شکل است و گویا سمبه اپراتورها پر زورتر است. در ادامه این گزارش 8 روز وقایع رخ داده در این زمینه روزشماری شده است:
۱۴ تیرماه: شنبه هفته گذشته «حسین فلاح جوشقانی» در توییتر خود خبر از بالابردن قیمت بسته‌های اینترنت خبر داد و گفت: افزایش قیمت اینترنت در برخی اپراتورهای تلفن همراه، در حالی‌ است که مردم به دلیل شیوع کرونا وابستگی بیشتری به فضای مجازی پیداکرده‌اند، غیرمنطقی و غیرمعقول است و سازمان تنظیم با آن مخالفت کرده است. برخورد قانونی با اپراتورهای متخلف از صبح با ارسال اخطار آغاز شد. قیمت‌ها باید به قبل بازگردد.
پس‌از این اخطار، کاربران منتظر بودند تا نهایت عصر آن روز بسته‌های اینترنت به حالت اولیه خود برگردد؛ اما در عین ناباوری و برخلاف همیشه که اپراتورها سریع از موضع خود برای افزایش قیمت پایین می‌آمدند، این‌بار خبری از بازگشت بسته‌ها به حالت اولیه نبود.
۱۵ تیرماه: پس از گذشت یک روز از این خبر، رئیس سازمان تنظیم مقررات اعلام کرد: «گران‌فروشی و تخلف 2 اپراتور موبایل، در مورد افزایش ۱۰۰ درصد تعرفه‌ اینترنت، به سازمان حمایت و تعزیرات حکومتی ارسال‌شده است و آن‌ها باید تا ریال آخر پول‌های مردم را بازگردانند. کاهش مدت‌زمان پروانه هم در انتظار آن‌هاست. هفته آتی هم کمیسیون تنظیم کاهش نرخ تعرفه مکالمات و پیامک را بررسی خواهد کرد.»
مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری نیز در این خصوص گفت: وضعیت‌ بسته‌های اینترنت اپراتورها هنوز به حالت قبل بازنگشته است و در صورت ادامه این روند رویه‌های برخورد قانونی مانند محدودیت در نامبرینگ، جذب مشترک جدید و جلوگیری از ارائه خدمات خرده‌فروشی برای آن‌ها در نظر گرفته خواهد شد.
پیمان قره‌داغی افزود: اپراتورها مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات را نادیده گرفته‌اند و همان‌طور که در پیوست‌های موافقت‌نامه اپراتورها، نقض تعهدات طرف ارائه خدمات، پیش‌بینی‌شده است، با آن‌ها برخورد خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: از زمان اخطار سازمان، دارنده پروانه حداکثر ۱۰ روز کاری فرصت دارد که به ارائه توضیحات خود اقدام کند اگر این کار انجام نشود، علاوه بر استرداد مبالغ به مشترکین، مشمول جریمه خواهد شد. البته امیدوار هستیم که کار به برخورد قهری کشیده نشود.
۱۸ تیرماه: در این تاریخ، رئیس دفتر رئیس جمهوری هم وارد عمل شد و «محمود واعظی» در نامه‌ای به وزیر دادگستری و وزیر صنعت اعلام کرد: نامه وزیر ارتباطات با موضوع «اقدام 2 اپراتور همراه اول و ایرانسل در افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه‌های خود برخلاف مقررات جاری کشور» به استحضار رئیس‌جمهوری رسیده و وی اعلام کرده است که «نباید بدون حساب، قیمت خدمات افزایش یابد. اقدامات لازم را به عمل‌آورید.»
۲۰ تیرماه: وزیر ارتباطات در گفتگوی رادیویی که روز جمعه داشت نیز به بار دیگر به افزایش قیمت اپراتورها واکنش نشان داد و تاکید کرد که زورمان به اپراتورها می‌رسد. «آذری جهرمی» بابیان این‌که اگر اپراتورها پس از ۱۰ روز اخطار را نادیده بگیرند، تاکید کرد: در غیر این صورت وارد کمیته جرائم می‌شوند. ضمن این‌که این موضوع به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تعزیرات حکومتی نیز ارجاع شده است.
آذری جهرمی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا زور شما به اپراتورها می‌رسد؟ تصریح کرد: چرا زورمان نرسد؟ زور ما حتماً به اپراتورها می‌رسد و قیمت بسته‌های اینترنتی را به قبل برمی‌گردانیم.
۲۱ تیرماه: این اخطار وزیر ارتباطات نیز کارساز نبود. پس از اعلام این خبر، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات از جریمه 2 میلیارد تومانی خبر داد؛ اما اپراتورها این‌بار هم سفت‌ و سخت ایستادند و تعرفه‌ها را به حالت عادی برنگرداندند.
پس از اعلام جریمه میلیاردی، خیلی‌ها گمان کردند ممکن است اپراتورها از کاری که بدون جلب رضایت نهاد بالادستی انجام داده‌اند عقب‌نشینی کنند، اما این‌طور نشد.
نادیده گرفتن اخطارهایی که برای اپراتورها ارسال‌شده است این ذهنیت را به مخاطب می‌دهد که شاید جریمه 2 میلیارد تومانی در مقابل سودی که آن‌ها طی این مدت از فروش بسته‌ها به دست می‌آورند، هیچ است. به همین دلیل به اخطارها تا قبل از پایان ۱۰ روز کاری توجهی نمی‌کنند.
با وجود اینکه معاون وزیر ارتباطات اعلام کرده که اپراتورها باید جبران خسارت کنند و هزینه را به کاربران برگردانند؛ اما پیش از این شاهد بوده‌ایم اتفاق عملی در این حوزه رخ نداده است.
> انجمن حامی حقوق مصرف‌کننده چه می‌گوید؟
حسین ابراهیمی، رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان کشور در گفتگو با روزنامه آفتاب یزد ضمن ابراز خشنودی از احساس مسئولیت و پیگیری این موضوع و پیگیری احقاق حقوق مصرف‌کنندگانی که با افزایش 100 درصدی تعرفه‌های اینترنت همراه آن هم در مقطعی از زمان که شیوع کرونا اهمیت و حساسیت تسهیل استفاده و دسترسی عموم جامعه به وسایل ارتباطی را دو چندان نموده است می‌گوید: اگرچه دستگاههای مسئول و اصلی مانند وزارت ارتباطات نیز به این اقدام اعتراض کرده است، اما انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان نیز ظرف فردا یا پس‌فردا جلسه‌ای را بصورت غیرحضوری به دلیل کرونا برگزار خواهد کرد تا در آن نسبت به این اقدام خودسرانه 2 اپراتور بزرگ کشور اعتراض رسمی خود را اعلام کند.
وی می‌افزاید: اتخاذ چنین تصمیمی در اوضاع اسفناک اقتصادی امروز و عدم توجه به تذکرات وزارت ارتباطات، دهن‌کجی آشکار به مردم و امکاناتی است با بودجه بیت المال در قالب فراهم کردن زیرساخت‌های لازم در اختیار این اپراتورها آنها قرار گرفته است.
ابراهیمی با بیان اینکه مگر چه اتفاقی در زمینه نرخ زیرساخت‌های این اپراتورها افتاده که یک شبه تصمیم به افزایش 100 درصدی قیمت گرفته‌اند می‌گوید: متاسفانه جریمه هشدار داده شده نیز برای این اپراتورهای بزرگ به دلیل سود ویژه ناشی از این افزایش قیمت ناچیز است و اهمیتی ندارد.
رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان کشور در ادامه با ابراز تاسف از نبود یک درک منصفانه از شرایط اقتصادی مردم در این روزگار سخت در نزد شرکت‌های شبه خصوصی و در واقع خصولتی می‌افزاید: این اپراتورها اگر اندکی حس همدلی و مسئولیت اجتماعی در این سال دشوار شیوع کرونا داشتند، نرخ اینترنت را برای همه مردم و در سختگیرانه‌ترین موضع، دست‌کم دانش‌آموزان، دانشجویان و پژوهشگران رایگان می‌کردند.


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام