کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 12 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
شنبه, 29 شهریور 1399   Saturday 19 September 2020
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 24 تیر 1399

صفحه خبر: سیاسی

دکتر حمید اخیانی‪-‬ کیفیت زندگی در برخی از بیماران بهبود یافته از کرونا ویروس جدید برای مدتی ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد بدین خاطر برای آنها پس از
بهبود از ابتلا به کووید 19 مراقبت غذایی لازم است. بدین خاطر برای کوتاه کردن دوره نقاهت و بازگشت به سلامت کامل در صورت نیاز این افراد می‌توانند با متخصص تغذیه مشورت کنند اما به طورکلی اصول رژیم غذایی پس از بهبودی از ابتلا به کووید19 این است که افراد از یک تغذیه متعادل که حاوی همه مواد مغذی است، پیروی کنند و از رژیم‌های غذایی که بر پایه حذف یک عامل غذایی مثلا حذف مطلق پروتئین، چربی یا کربوهیدرات است، اجتناب شود.غذاهای تازه مصرف کنند و از مصرف مواد غذایی‌ فرآوری شده
مثل غذاهای کنسروی یا سوسیس و کالباس پرهیز نمایند.مصرف چربی، شکر و نمک را تا حد امکان کاهش دهند و به میزان کافی (شش تا هشت لیوان آب در روز ) آب بنوشند و اگرفردی از سالمند بهبود یافته کووید19، مراقبت می‌کنند باید دقت شود که وی به میزان کافی آب مصرف نماید. رژیم غذایی معتدل که پس از بهبودی ابتلا به کووید 19 افراد می‌توانند از آن بهره بگیرند بدین صورت است که برنامه غذایی روزانه شان می‌تواند شامل دو پیمانه میوه، دوونیم پیمانه سبزیجات، 180 گرم غلات، 160 گرم گوشت و حبوبات باشد ( گوشت قرمز را می‌شود یک تا دو بار در هفته و گوشت سفید را دو تا سه بار در هفته مصرف کرد).
باید برای میان وعده به جای غذاهایی که سرشار از نمک، چربی و شکرهستند از سبزیجات و میوه تازه استفاده کنند. میوه و سبزی را به مدت طولانی را نپزند زیرا باعث از بین رفتن مقادیر زیادی از ویتامین‌های با ارزش آنها می‌شود.اگر از میوه و سبزی خشک یا کنسروی استفاده می‌کنند آنهایی را انتخاب کنند که نمک و شکر افزوده ندارند زیرا مصرف شکر ونمک زیاد مضر است لذا وقتی آشپزی می‌کنید نمک یا مواد حاوی نمک مثل سس سویا را کمتر به غذا اضافه کنید.میزان نمک مصرفی روزانه را به کمتر از 5 گرم در روز (حدود یک قاشق چایخوری ) کاهش داده و از نمک یددار استفاده کنید. از مصرف مواد غذایی و میان‌وعده‌هایی که مقادیرزیادی شکر ونمک دارند مانند چیپس و پفک، شیرینی و شربت پرهیز کنید. مصرف نوشیدنی‌های گازدار و سایر نوشیدنی‌هایی که شکر یا نمک زیاد دارند را مثل نوشابه، آب میوه با شکر افزوده، شیر طعم دار، دوغ پر نمک محدود کنید. تعادل در مصرف چربی نیز باید حفظ شود بدین خاطر باید از چربی اشباع نشده مثل ماهی، آووکادو، روغن زیتون، روغن سویا، روغن کانولا، روغن ذرت بیشتر استفاده کنید ومصرف چربی‌های اشباع شده را مثل گوشت چرب، کره، روغن پالم و روغن نارگیل، خامه،پنیر و روغن حیوانی را کاهش دهید.از گوشت سفید مثل گوشت مرغ وماهی بیش از گوشت قرمز در این دوران استفاده کنید زیرا چربی کمتری دارد.
از مصرف گوشت فرآوری شده خودداری کنید چون مقادیر زیادی نمک و چربی دارد.اگر امکان دارد از شیر و فرآورده‌های لبنی کم چربی استفاده کنید. مصرف فرآورده‌های غذایی صنعتی مثل پیتزای آماده فریز شده، فست فود، تنقلات آماده، غذاهای سرخ شده، بیسکوئیت‌ها و مارگارین را تاحد امکان کاهش دهید زیرا آنها بسیاری از اوقات چربی‌های مضر ( چربی ترانس ) دارند.


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام