کاربران محترم: دسترسی به صفحات داخلی روزنامه از ساعت 12 میسر می باشد
AFTAB YAZD NEWSPAPER
شنبه, 09 اسفند 1399   Saturday 27 February 2021
RSS فیدخوان
روزنامه در یک نگاه

جستجو در آرشیو

 Instagram.com/aftabyazd
طراحی و اجرا: هنر رسانه

زمان انتشار: 12 تیر 1399

صفحه خبر: زندگی

افزایش فشار خون از بیماری‌هایی است که گاه بسیار خطرناک می‌شود و عوارضی همچون نارسایی کلیه، اختلال بینایی، سکته قلبی و سکته مغزی را در پی خواهد داشت. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ،برای درمان فشار خون بالا می‌توان از برخی خوراکی‌ها و سبزیجات استفاده کرد. در این مطلب به ۸ نسخه بی‌نظیر خانگی برای کاهش فشار خون اشاره کرده‌ایم.

>سیر
تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد افرادی که به مدت ۱۲ هفته به صورت روزانه سیر مصرف کرده‌اند با کاهش ۱۰ درصدی فشار خون رو به رو بوده‌اند. در حقیقت آلیسین موجود در سیر فعالیت پروتئین آنژیوتانسین ۲ که مسئول افزایش فشار خون است را مهار می‌کند. همچنین پلی سولفید موجود در سیر توسط گلبول‌های قرمز خون به گازی بنام سولفید هیدروژن تبدیل شده و باعث گشاد شدن عروق خونی می‌شود که این مکانیزم عامل کاهش فشار خون است.نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که سیر باید به صورت خام مصرف شود و سیر پخته شده تاثیری بر کاهش خون نخواهد داشت.

>روغن زیتون
"پولیفنول" موجود در روغن زیتون برای درمان فشار خون بالا موثر است. در حقیقت این ترکیب مانع مسدود شدن رگ‌های خونی توسط چربی‌ها می‌شوند و با افزایش انعطاف رگ‌ها خون بهتر جریان پیدا می‌کند و فشار خون تنظیم می‌شود. همچنین روغن زیتون حاوی ویتامین E است که خواص آنتی اکسیدانی‌ آن خطر فشار خون بالا را محدودتر می‌کند. اگر مبتلا به فشار خون بالا هستید روغن زیتون بیشتری مصرف کنید.
>سبزیجات پهن برگ
براساس تحقیقات پتاسیم موجود در سبزیجات پهن برگ نظیر اسفناج، کاهو و کلم به کلیه‌ها کمک می‌کند تا سدیم اضافی بدن را دفع کنند که این عمل باعث کاهش فشار خون می‌شود. البته بهتر است سبزیجات تازه مصرف کنید چرا که سبزیجات کنسرو شده اغلب سدیم اضافه دارند و مضر خواهند بود.

>انواع توت
نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد مصرف ترکیبات (فلاونوئید‌ها) موجود در انواع توت ممکن است باعث درمان فشار خون بالا و در نتیجه کاهش فشار خون شود. انواع توت‌ها نقشی پررنگی در کاهش فشار خون دارند. همچنین زغال اخته که یکی از اعضای خانواده توت‌ها محسوب می‌شود سرشار از ترکیبات طبیعی فلاونوئید‌ها است.

>موز
موزحاوی سدیم پایین و پتاسیم بالایی است. برای داشتن فشارخون مناسب، مصرف کم نمک (سدیم) و مصرف زیاد منابع پتاسیم، کلسیم و منیزیم بسیار مفید است، به همین دلیل موز یک ماده غذایی مناسب برای درمان فشار خون بالا است؛ زیرا پتاسیم موجود در موز باعث تسریع دفع سدیم از بدن شده و با گشاد شدن رگ‌های خونی فشار خون را کاهش می‌دهد.

>جو دوسر
توصیه می‌شود افراد برای کاهش فشار خون خود به صورت روزانه از بلغور جو دوسر استفاده کنند؛ زیرا این ماده غذایی باعث تعادل درعملکرد سیستم قلبی و عروقی فرد شده و فشار خون بالا را درمان می‌کند. برای این منظور یک لیوان آب، مقداری بلغور جو دوسرویک قاشق عسل را بجوشانید و پس از خنک شدن میل کنید. همچنین می‌توانید به ترکیب موجود مقداری هم موز خرد شده اضافه کنید.

>چغندر
نیترات موجود در چغندر برای درمان فشار خون بالا بسیار مفید خواهد بود. برای این منظور نوشیدن روزانه دو لیوان آب چغندر به افراد توصیه می‌شود. به گفته محققان یک ساعت پس از مصرف آب چغندر کاهش تاثیرگذاری در فشار خون دیده می‌شود که بعد از سه تا چهار ساعت به میزان حد اکثر رسیده و آثار شگفت انگیز آن بعد از ۲۴ ساعت نیز باقی می‌ماند.

>شکلات تلخ
به گفته محققان مصرف شکلات تلخ تیره‌ تر می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. فلاونول موجود در دانه‌های کاکائو ماده‌ای به نام "اسید نیتریک" در بدن آزاد کرده و باعث شل شدن رگ‌ها می‌شود که نتیجه آن کاهش فشار خون خواهد بود.تحقیقات نشان می‌دهد در افراد مبتلا به پرفشاری خون مصرف شکلات می‌تواند فشار خون را تا پنج درصد کاهش دهد. اما خوردن شکلات برای افرادی که فشار خون طبیعی دارند، اثری نخواهد داشت.


ارسال ديدگاه
نام: ايميل: ديدگاه:
آفتاب یزد از چاپ نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات پس از تأیید در بخش روی خط آفتاب روزنامه چاپ می‌گردد.

ناحیه کاربری

آدرس ایمیل:
رمز عبور:
 
رمز عبورم را فراموش کرده‌ام

ثبت نام